Annons

Hjälp, jag drunknar...

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Ett av de större problemen jag ser med FS är plattformen. Inte mobilanpassad, menyer är ologiska om man ska uppdatera sin profil/ se vilka bilder man laddat upp men framförallt så fungerar inte notiser! En av de mest basala funktionerna för ett aktivt forum är att man tydligt ser när man blivit citerad eller att någon svarat i ens tråd. I övrigt saknar jag en bra feed för att faktiskt titta på bilder. För mycket utrymme går åt till reklam & sidmenyer samt att det är bökigt att ladda upp. Går inte att bifoga en bild i bra format direkt i en tråd exempelvis..
Fotosidan är responsiv och funkar i princip lika bra på mobilt som desktop. Och det är viktigt då fler och fler surfar mobilt. Men du tänker kanske på något specifikt?

Menyer etc är såklart en diskussion och smaksak. Finns säkert en del att önska där.

Notiser är jag inte 100 med på. Är det bilder, inlägg etc så räknas de in i röda rutan upptill. Forumnotiser ingår inte men kommer via mail.

Feed för att kolla bilder rekommenderar jag två:

Nya bilder i Mina grupper (som ger dig ett smalare urval):
https://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?_mygroups=1&days=60&sort=folder2item.ctime+desc&_folderlinks=1

och den bredare Bildkritik:
https://www.fotosidan.se/groups/bildkritik/index.htm

Att foga in bilder i forumet är medvetet. Bilderna har vi byggt mycket stöd när det gäller logik och fin visning så vi vill att bilderna hamnar i bildflödena och inte dolda i forumtrådar.

Vi är inte nöjda med allt och en del av sakerna är arv av att vi startade 2001. Skulle vi starta idag så skulle säkert en hel del saker byggts annorlunda.
 

alf109

Aktiv medlem
Eftersom diskussionen handlar om Fotosidan så har jag flyttat det till Fotosidan.se forumet. Inläggen där prenumererar vi på så då blir det lättare att delta.

......
Om ni nu prenumererar på inläggen så kanske någon från redaktionen skulle kunna ge sin syn på detta med moderering av forum som jag startade en tråd om för en tid sedan. Jag menar givetvis inte att ni behöver dela min åsikt, men det vore bra att veta vilken inställning ni har? Det är ju just därför man postar inlägg i det forumet.
 

Terje H

Aktiv medlem
Håller med dig, Terje!
T .ex. inte ett ord om en av våra största naturfotofestivaler i Vårgårda, som går av stapeln i helgen. Om jag nu inte fullständigt missat det. Ett exempel av många.

Thommy
Det är något som varit en undran under många år. Även under de första åren saknade jag information om naturfotofestivalen i Vårgårda. Dessutom saknade jag ofta även en bra och detaljerad artikel om festivalen efteråt. På samma sätt gäller detta alla fotofestivaler, där Fotosidan ibland också varit närvarande - men där det ändå aldrig dykt upp någon recension efteråt. Inte heller i forumen har medlemmar velat skriva om festivalerna, trots att många medlemmar varit närvarande.

Väntar fortfarande på längre artiklar om den stora fotofestivalen i Arles, som de flesta i Sverige inte hört om på grund av bristande informationer/recensioner - så även här på Fotosidan. Eller den stora i Landskrona, eller Åmål, eller Ski i Norge. Eller den största i Norge, i Kristiansund. Märk väl; detta är fotofestivaler och inte fotomässor.

Mvh Terje
 

Terje H

Aktiv medlem
Jag får väl svara på det där också för det är rent trams. Faktiskt. Jag har svarat dig att vi inte diskuterar medlemsärenden med andra medlemmar. Det är en trevlig regel för att värna om medlemmarna. Den avstängda medlemmen vet exakt varför medlemmen är avstängt. Vi har också en gräns för när man inte kommer längre i ärenden och det inte finns anledning att fortsätta diskussioner. Du får gärna maila in om du undrar mer.
Har mejlat dig. Synd att du väljer att skriva ”rent trams”. Jag respekterar också att ni inte diskuterar medlemsärenden med andra medlemmar, därför skrev jag också ”förståeligt nog” i mitt förra inlägg som du citerade. Sedan skrev jag också att denna avstängde medlem inte visste varför och skrev detta till mig. Att jag agerade som stöd och erbjöd mig att skriva om detta till er, det är väl inte trams. Det är vänskap.

Mvh Terje
 

Terje H

Aktiv medlem
Eftersom diskussionen handlar om Fotosidan så har jag flyttat det till Fotosidan.se forumet. Inläggen där prenumererar vi på så då blir det lättare att delta.

Att sticka ut hakan och säga att det är för mycket teknik känns inte så mycket till utstick :) Det tror jag dröjde mindre än 18 månader innan den tråden uppstod.

Letade lite kort och hittade från 2003:
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=15836

Här är en tråd (från 2003) om att Foto är för mkt teknik
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=14884

Här är en annan tråd (från 2002 och 2003) om att medlemmar lämnar:
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=3226
https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=59621&page=2

Det är väl egentligen inga svar på grundfrågan utan jag vill bara peka på att detta ofta uppkommit. Ett annat svar är att teknik lockar mer. Teknikartiklar läses i princip alltid mer än artikel om "bild". Vi är ingen jätteredaktion och vi får också prioritera. Och visst det tar tid att gå på utställningar och det gör att vi kanske inte prioriterar det så ofta som vi borde.

Men vi försöker hålla en balansgång för vi vill inte enbart skriva om teknik. Jag räknar lite bland de senaste artiklarna (sen ca en månad) och få en balansgång mellan Teknik (ca 60 - 65%) och Bild (ca 35 - 40%).

Likaså i vår podd så körde vi under våren 50/50 mellan teknik och bild:
https://www.fotosidan.se/poddradio/index.htm

Och tittar men i Fotosidan Magasin så är det nog minst 50% bild.

Så visst kritiken kan väl delvis vara berättigad men inte helt.
Jo, och jag är en av de medlemmar genom åren som starkt engagerat mig i detta. Vilket ni också hittar i dina länkar till äldre inlägg. Det är ju inget nytt problem. Sedan att vi räknar lite olika i förhållandet teknik/bild må så vara. Men det jag saknar för att täcka in hela fältet ”fotografi” gäller ju, där slagsidan mot teknik blivit allt större. Att sedan flera läser dessa, kan ju vara utifrån vilken medlemsrepresentation man har - det tar ju inte lång tid att se vilka ämnen man oftast diskuterar i forumen och jämför med aktiviteten i bilddiskussionerna. Jag som är bildmänniska lägger också allt mindre tid på Fotosidan, då all fototekniken som dominerar får mig att tappa intresset för tätare besök/engagemang.

Förstår varför du lägger forumtråden under frågor om Fotosidan, men det är samtidigt synd om tråden som diskussionsforum då den försvinner från framsidan och blir svårare att hitta så att flera medlemmar kan ge sig in i diskussionen. Med 8 117 läsare hittills av denna tråd, så tyder det också på intresse för tråden.

Mvh Terje
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Som medlem och prenumerant av Fotosidans magasin så fick man för några år sedan möjlighet att komma med önskemål om tidningens innehåll, man fick skriva och kryssa i olika alternativ, det var en lång period med stor dominans av bilder som rörde sig runt hela Sverige och ofta tagna med dom lite dyrare modellerna från C/N.

För mig blev tidningen sedermera bättre med bredare innehåll, att få läsa tex en objektiv test av duktiga bra Svenska testare är mycket värdefull, vårt nordiska mörker ger en annan verklighet än den starka solen på andra breddgrader, objektiv som många amatörer inte har råd att köpa visserligen och aldrig någonsin har möjlighet att prova själv, och jäklar vad många duktiga fotografer det fins som dömer bilderna i tidningen. Sara Arnald krönikör vad många kloka ord den kvinnan förmedlar, ett nöje att läsa.
 

Terje H

Aktiv medlem
Nja. Tisdagsbilden dog väl ut för att forumformatet inte var riktigt avpassat för att rösta och kommentera på bilder. Det blev inte mycket till diskussion, som ett forum hade funkat för.
Jag kan tänka mig en ny form av tisdsgsbilden där vi varje vecka får en bild av någon att diskutera ur alla möjliga aspekter. Så länge folk tål att höra andras grundade och ogrundade åsikter så kan de bli lärande diskussioner.
Jag tyckte Tisdagsbilden var ett bra initiativ, men tyvärr led den av att det blev för få deltagande medlemmar. Själv deltog jag inte av den enkla orsaken att den för mig var begränsande. Jag gillar inte att det ska struktureras vad man ska fotografera, sedan tyckte jag väl att den enbart kunde löpt på i samma tråd med bilder. Löpande bilder, utan uppdragsform, men gärna nya. Vi är ju alla på olika platser i livet, både som människor och fotografer - då kan det bli fel om alla på något sätt ska anpassa sig i någon form.

Men som sagt, ett bra initiativ, men som tyvärr hade för få deltagande medlemmar för att bli tillräckligt ofta uppdaterad med både bilder och kommentarer.

Mvh Terje
 

Terje H

Aktiv medlem
Det skulle vara trevligt med mer av följande, både som nyhetsartiklar men också som kommentarer här i forumet. För det kan väl verkligen inte vara så att de flesta aktiva medlemmar här i forumet, sällan aktiverar sig på annat sätt än just här i forumet?

1 - Nya utställningar, information om de som finns för närvarande - men gärna också med kommentarer från medlemmar som sett utställningarna och varför inte också seriösa recensioner från redaktionen (eller någon utsedd av redaktionen att göra det). Utställningar både i Sverige och utomlands, så klart.

2 - Nya böcker. Visst kommer det nya läroböcker med jämna mellanrum. Men det kommer ännu fler bildböcker, biografier, fotohistoriska böcker. Både här i Sverige och utomlands. Dessutom finns det en stor fotoboksmässa i Tyskland som jag tror de flesta inte känner till och som Anders Petersen tipsade mig om för ett tag sedan.

3 - Fotokurser/workshops - Här finns det mycket, både längre utbildningar - men också kortare kurser ofta med en framstående fotograf som ledare. Särskilt många finns det i England och Frankrike. Men även ett större antal i Sverige. Kan kanske uppfattas som någon form av reklam, men det gör ju också alla nyheter om nya objektiv och kameror.

4 - Föreläsningar, dels i större sammanhang som olika kulturevenemang och fotofestivaler. Men också i olika fotoklubbar. Både i Sverige och utomlands. Det finns många spännande föreläsningar i närliggande Norge och Danmark, exempelvis.

5 - Längre och mer djupgående och personliga intervjuer med olika framstående fotografer. Dels från Fotosidans sida, men man kan kanske även tipsa om något spännande som finns tillgängligt på exempelvis Youtube. Jag tänker då inte på de mer korthuggna standardintervjuerna som man ibland kan se i någon fototidskrift. Minns så väl Ralf Nykvists fantastiska intervjuer en gång i tiden på tidningen FOTO.

6 - Fotofestivaler (inte fotomässor) - med recensioner och berättelser från föreläsningar, samtal och utställningar av och med deltagande fotografer. Vårgårda, Åmål, Landskrona, Thisted, Ski, Kristiansund, Arles mm.

7 - Bildbyråer, fotoagenter mm.

8 - Pryltester. Själv tycker jag de vanliga testerna av nya prylar är väl teoretiska och saknar direkt koppling till livet för en fotograf. Låt framstående fotografer testa prylarna under en längre tid, få in mer hanteringsfrågor - sedan kan dessa fotografer hitta intressanta moment och även brister, som ofta inte framkommer i de mer teoretiska standardtesterna.

Några konkreta saker som i stort saknas på Fotosidan idag!

Kommentarer?

Mvh Terje
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Större bilder än 2880px kan väl knappast behövas?
Alla må ha sin uppfattning och jag har en annan än Terje. Vi har haft en hel del diskussioner du och jag i samband med att jag tog steget att lägga upp portfolios och skapa bildberättelser med hjälp av blog+portfolio. Jag fick den hjälp jag behövde då, är väldigt tacksam för den David och den fick mig att utnyttja mer av Fotosidan. Jag är nästan nöjd idag med hur FS funkar rent tekniskt och jag tycker vi får väldigt mycket för vår avgift.

Jag bad dig även titta över bildvisningen - jag tycker fortfarande inte att bildstorlek uttryckt i pixlar på längsta sidan är det stora problemet. Problemet är istället storleken på bild-containers och hur de interagerar automatiskt med text. Bilderna skalas ju beroende på texten.

Jag har ju som många andra fotografer bilder även hos Federationen Svenska Fotografer:

http://www.fotografer.n.nu/

Jag tycker dessa bilder från ett urval fotografer på deras introsida är helt OK att kolla på min bärbara eller en padda trots att de bara är 1080 eller möjligen 1024. Så det handlar om containerhantering också. När jag lägger upp bilder så gör jag alltid det i min egen standard 4K. Fotosidan skalar dessa och jag har inga större invändningar mot det. Däremot uppstår ibland galen bandning i svartvitt eller regnbågsfärger trots att det inte är några fel på bilderna. Den släpper ofta bara man bläddra någon bild fram eller tillbaka - likväl kan det vara irriterande.

Jag har även frågat när FS Portfolios blir indexerade av Google. Snart sade du för ett år sedan. Om du vill kolla hur det se ut så googla mitt namn (Sten-Åke Sändh) eller valfritt och kolla under "Bilder på Sten-Åke Sändh". Där har man länge kunnat se ett urval av mina bilder på FSF men de enda som indexerats från FS har varit bilder från profilsidan eller länkbilder från bloggarna men nu ser jag att även introbilder från portfolios indexerats så det är ju helt klart en förbättring men inga bilder inne i portfolios verkar hittas av Google. Nu kan man åtminstone komma till respektive portfolio via bildlänkarna i google

Hur viktigt är det då? Ja jag tror det skulle bli lite bättre liv i bildlådan då faktiskt. Vi hade samma problem med Stockholms Digitala Stadsmuseum. Inga bilder där indexerades utan bara de som låg på museets allmänna webb så de flesta bilderna fick man aldrig upp via en vanlig sökning även om man sökte på någon relevant kontext. Jag var inte nöjd med det heller. Jag har dock för mig att Fotoware åtgärdat det nu i nyare versioner av den programvaran.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
...........Jag tillhör inte någon av de som stör sig på teknikdiskussionerna på Fotosidan, helt enkelt för att jag ytterst sällan ens klickar mig in i en sådan tråd. Det jag tycker är ointressant väljer jag helt enkelt bort. Jag tillhör den av de medlemmar som skrollar genom senaste nyheter och senaste forumtrådar för att leta efter något intressant att läsa; hittar jag inget klickar jag mig ur Fotosidan igen. Bilddiskussionerna i olika pooler besöker jag sällan, då aktiviteten är så låg att det ibland räcker med ett besök i månaden.....
Jag tror det vore mycket trevligare om fler gjorde just det.

Det har dock varit rätt vanligt just i trådar av denna typ på FS där man efterlyser mer bildfokus att platta till folk som man identifierat som tekniknördar genom att hävda att man kollat deras profil och sett att de minsann inte lagt upp en enda bild och underförstått så ska vederbörande då helst hålla näbben. Även denna tråd är inget undantag från den regeln.
 

Terje H

Aktiv medlem
Jag tror det vore mycket trevligare om fler gjorde just det.

Det har dock varit rätt vanligt just i trådar av denna typ på FS där man efterlyser mer bildfokus att platta till folk som man identifierat som tekniknördar genom att hävda att man kollat deras profil och sett att de minsann inte lagt upp en enda bild och underförstått så ska vederbörande då helst hålla näbben. Även denna tråd är inget undantag från den regeln.
Ett vanligt sätt att vinna mark i en diskussion är att exkludera personer ur den. Att man har fel kamera, att man har långt hår, eller för den del inga bilder publicerade. Detta kan förstöra en diskussion då man slutligen mer diskuterar vem som får finnas med, än ämnet man vill lösa eller utveckla.

Jag har själv fått min beskärda del av denna typ argumentering; som att jag inte borde få diskutera bildmanipulation. Själv är jag för ett mer inkluderande sätt, om alla känner sig inkluderade så kan man skapa positiv förändring eller utveckling.

Mvh Terje
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det skulle vara trevligt med mer av följande, både som nyhetsartiklar men också som kommentarer här i forumet. För det kan väl verkligen inte vara så att de flesta aktiva medlemmar här i forumet, sällan aktiverar sig på annat sätt än just här i forumet?

1 - Nya utställningar, information om de som finns för närvarande ..

2 - Nya böcker. ..

3 - Fotokurser/workshops ..

4 - Föreläsningar ..

5 - Längre och mer djupgående och personliga intervjuer med olika framstående fotografer ..

6 - Fotofestivaler (inte fotomässor) ..

7 - Bildbyråer, fotoagenter mm.

8 - Pryltester. ..

Några konkreta saker som i stort saknas på Fotosidan idag!

Kommentarer?

Mvh Terje
Snabb kommentar eftersom jag läst. Visst - bra grejjer allihop. Jag tycker inget saknas i stort idag, allt finns redan, men det skulle absolut kunnas finnas mer. Det kan vi bli bättre på.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
8 - Pryltester. Själv tycker jag de vanliga testerna av nya prylar är väl teoretiska och saknar direkt koppling till livet för en fotograf. Låt framstående fotografer testa prylarna under en längre tid, få in mer hanteringsfrågor - sedan kan dessa fotografer hitta intressanta moment och även brister, som ofta inte framkommer i de mer teoretiska standardtesterna.


Mvh Terje
Jojust. Läs denna https://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-provar/fotosidan-provar-sony-a9-ii.htm. Där resonerar jag en hel del kring kamerans teknik och hur den står sig när det gäller bildskapande och om det är tillräckligt för ett proffs att byta system.
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag tror det vore mycket trevligare om fler gjorde just det.

Det har dock varit rätt vanligt just i trådar av denna typ på FS där man efterlyser mer bildfokus att platta till folk som man identifierat som tekniknördar genom att hävda att man kollat deras profil och sett att de minsann inte lagt upp en enda bild och underförstått så ska vederbörande då helst hålla näbben. Även denna tråd är inget undantag från den regeln.
Jag stör mig inte heller på pryl- och teknikdiskussioner. Självklart ska man få prata prylar och teknik, men gärna då i egna trådar. Det jag stör mig på är den dåliga disciplinen att hålla sig till ämnet, som finns hos en handfull medlemmar. Jag tror att många FS-medlemmar finner det meningslöst att starta en diskussion i ett ämne när man på förhand vet att tråden efter några inlägg spårar ur och börjar handla om helt ovidkommande saker, inte sällan prylar och teknik i maratonlånga inlägg. Det är respektlöst beteende mot trådstartaren. Vill man babbla om något annat än TS’s ämne, då startar man en ny tråd. Det är en självklarhet i min värld.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag tyckte Tisdagsbilden var ett bra initiativ, men tyvärr led den av att det blev för få deltagande medlemmar. Själv deltog jag inte av den enkla orsaken att den för mig var begränsande. Jag gillar inte att det ska struktureras vad man ska fotografera, sedan tyckte jag väl att den enbart kunde löpt på i samma tråd med bilder. Löpande bilder, utan uppdragsform, men gärna nya. Vi är ju alla på olika platser i livet, både som människor och fotografer - då kan det bli fel om alla på något sätt ska anpassa sig i någon form.

Men som sagt, ett bra initiativ, men som tyvärr hade för få deltagande medlemmar för att bli tillräckligt ofta uppdaterad med både bilder och kommentarer.

Mvh Terje
Verkligen synd. Jag tror att om du deltagit och några till som har lite extra vana kring bilddiskussioner så hade tisdagsbilden fått luft under vingarna. Det behövs oftast i starten på något nytt. Sen kan det få eget liv. Nu har ju inte du något extra ansvar för fotosidan men tror vi måste bidra alla med det vi gör bra om fler ska leta sig tillbaka. Finns tiden nästa gång något motsvarande dras igång så häng gärna på i starten även om det inte är mitt i prick :).
 

Terje H

Aktiv medlem
Verkligen synd. Jag tror att om du deltagit och några till som har lite extra vana kring bilddiskussioner så hade tisdagsbilden fått luft under vingarna. Det behövs oftast i starten på något nytt. Sen kan det få eget liv. Nu har ju inte du något extra ansvar för fotosidan men tror vi måste bidra alla med det vi gör bra om fler ska leta sig tillbaka. Finns tiden nästa gång något motsvarande dras igång så häng gärna på i starten även om det inte är mitt i prick :).
Genom åren har jag blivit betydligt bättre på att avvakta, för att inte ta på mig för mycket. Det har ofta blivit så att jag sitter och drar ett antal släp själv, där flera olika entusiaster skulle kunnat skapa mer styrka och ork. Sedan har jag blivit bättre på att välja bort sådant som jag inte känner tillräckligt mycket för. Gillade själva idén med Tisdagsbilden, men det blev lite för krystat och led som sagt av för få deltagare.

Lovar inget, men har inga problem att uppskatta sådant som ligger i min linje. Vill minnas att jag lämnade några kommentarer, men det kan ha varit i någon liknande bilddiskussion här i forumet.

Mvh Terje
 
ANNONS