Annons

Skrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

ebarile

Aktiv medlem
Hej Enrico och tack för feedback !
Notera att 1,2 meter inte gick när jag testade Canon-skrivaren, men enligt specifikationer jag sett nyligen ska det tydligen fungera. Du kan till exempel kontrollera detta genom att kontakta Hubert ”Hubbe” Wojtyna på Molanders (molanders.se). Där kan du också köpa såväl Canons- som Epsons skrivare.

Beträffande problemet med "clogging" på Epson-skrivare så undviker jag det hyfsat genom att skriva ut en bild om dagen, eller varannan dag. En gång i månaden skulle kräva en rejäl rengöringsprocedur. För min del är problemet inte så stort eftersom jag också skriver ut bilder åt andra. Den dagen jag slutar med det blir det annorlunda.

För att vara lite "public service" ska jag förstås tillägga att det finns andra handlare än Molanders...
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Notera att 1,2 meter inte gick när jag testade Canon-skrivaren, men enligt specifikationer jag sett nyligen ska det tydligen fungera.
Jodå, jag noterade det, såväl som att jag noterade att Canon vill göra gällande att det skall gå.
Du kan till exempel kontrollera detta genom att kontakta Hubert ”Hubbe” Wojtyna på Molanders (molanders.se). Där kan du också köpa såväl Canons- som Epsons skrivare.
Jo, jag känner till Molanders, men om dom inte har skivare till ett konkurrenskraftigt pris, blir det sannolikt SP jag handlar från (om inte från nätet). Detta för att jag handlat från SP tidigare och trivs med den butiken. Men med det sagt, innebär det inte att jag inte skulle trivas med Molanders, utan jag säger bara det att jag inte har någon erfarenhet av just nämnda Molanders.
Beträffande problemet med "clogging" på Epson-skrivare så undviker jag det hyfsat genom att skriva ut en bild om dagen, eller varannan dag. En gång i månaden skulle kräva en rejäl rengöringsprocedur. För min del är problemet inte så stort eftersom jag också skriver ut bilder åt andra. Den dagen jag slutar med det blir det annorlunda.
Huuuva, det låter dyrt. Bättre då att skriva ut "testbilder" än att lägga det vansinnigt dyra bläcket på rengöring. Du är proffs och jag är bara en simpel amatör som gillar kvalité. Skall jag hänga upp något på mina väggar (som jag själv har tagit) då får det verkligen vara värt det (i mina ögon), och då blir urvalet därefter... :-(.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har inte haft intorkningsproblem med min Canon PRO-1 i alla fall. Den används ryckvis, men även om det gått någon månad skriver den snällt.
En omgång färg kostar 3000 ungefär. PRO-1000 har billigare färg.
De skrivare jag kommer i kontakt med på jobbet köper man färg till i dunkar eller tunnor.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag har inte haft intorkningsproblem med min Canon PRO-1 i alla fall. Den används ryckvis, men även om det gått någon månad skriver den snällt.
En omgång färg kostar 3000 ungefär. PRO-1000 har billigare färg.
De skrivare jag kommer i kontakt med på jobbet köper man färg till i dunkar eller tunnor.
Kan ju inte låta bli att undra över vad du sysslar med på jobbet, som förbrukar tunnor med färg !!
 

snap01

Aktiv medlem
Jag har inte haft intorkningsproblem med min Canon PRO-1 i alla fall. Den används ryckvis, men även om det gått någon månad skriver den snällt.
En omgång färg kostar 3000 ungefär. PRO-1000 har billigare färg.
De skrivare jag kommer i kontakt med på jobbet köper man färg till i dunkar eller tunnor.

Jag har alltid kört epson, flera storformatsskrivare o fått problem med ränder om man inte skriver ut ofta. Mängder med nozzelcheck.

Bara läsa på nätet hur alla ska (fixa) problemen med fönsterputs medel o nålar osv.
Vill du slippa det, köp
Canon pro 1000. Jag har kört min i snart 2 år, inte en rand trots att den stått en del. En komplett uppsättning bläck kostar ca 5000kr. Om jag jämförde det med storformatarens 11 patroner till ett pris på 1350 patronen så är det billigt. Om man räknar om priset till millimeter så är min canon bara 25% dyrare trots den inte är storformat.

Patronerna är (lagom) stora till canon PRO 1000 så priset blir helt ok.
Ang kvalitet så för länge sedan var epson bättre men canon är ifatt.
Jag vart tipsad om canon från kollega när min epson började krångla. Nu har jag aldrig behövt någon service/lagning på canon men epson briljerar inte på service delen. Svindyra oftast billigare att köpa en ny trots skrivaren kostade 35000kr.
Vill du slippa fönsterputsmedel eller nålar eller att skriva ut ofta/varje dag så rekommenderar jag canon PRO 1000.
En nackdel med canon är att den inte tar rullpapper men samtidigt så slipper du (platta) till akvarell papper. Men om du gillar att ptinta canvas Bilder så är rulle bättre för inmatningen med canvas ark är lite meckig men med lite trix så funkar det.
 

apersson850

Aktiv medlem
Kan ju inte låta bli att undra över vad du sysslar med på jobbet, som förbrukar tunnor med färg !!
Sånt här
Vanligtvis de mindre bröderna i T200-serien, dock. De är likadana, men har halva bredden, så de fixar "bara" sidådär 50 miljoner sidor i månaden.

Även Canon är inblandade i den här branschen, i och med att de köpte Océ, som tidigare köpte Siemens-Nixdorf, som var en uppenbar sammanslagning. Siemens i Poing var det andra företaget som kom ut med en höghastighetsskrivare, efter IBM (som numera ägs av Ricoh).
Installationen av en Canonskrivare av den här typen är knöligare än av en PRO-1000.
Canon Prostream
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Vill du slippa fönsterputsmedel eller nålar eller att skriva ut ofta/varje dag så rekommenderar jag canon PRO 1000.
Ja, i den mån det blir aktuellt att skaffa en skrivare, lutar det åt en Canon, av nämnda anledning. Till saken hör att jag först måste ordna med problemet med en permanent lösning där jag kan sitta och redigera mina bilder under rätt ljusförhållandena och rätt färg på de omgivande väggarna. Fick tips om en lösning på detta igår, men jag är inte säker på att den lösningen passar mig. Helst skulle jag se att jag hade ett dedikerat rum för hobbyverksamhet, men om det skall gå att genomföra, måste jag skaffa en större lägenhet, och det tycker snålänningen i mig inte om.
Nackdel med canon är att den inte tar rullpapper
Jo, det är naturligtvis synd, men som jag förstått det, klarar den av papper upp till 1,2 meters längd, och de gånger jag skulle känna ett behov av att skriva ut en bild i den storleken, kan jag nog räkna på ena handens fingrar.
Men om du gillar att printa canvas Bilder så är rulle bättre för inmatningen med canvas ark är lite meckig men med lite trix så funkar det.
Till saken hör att detta med att skriva ut ö h t är ett helt nytt kapitel i mitt fotograferande, så jag tror att jag skulle bli väldigt glad om jag lyckades skriva ut en bild som jag känner mig nöjd med, bara på papper.

Med det sagt, blir alla diskussioner om andra material än just papper (att skriva ut på), som att famna i blindo, även om utskrifter på papper i praktiken innebär samma sak för mig, i detta nu. M a ord är diskussion om andra material än papper lönlöst i detta nu. Dessutom är ju val av papper i sig en hel vetenskap.

Men, jag leker med tanken att jag skall skicka in en bild för en liten utskrift till Crimson, bara för att få se hur min (a) bilder ser ut på papper s a s. Jag har en, som jag är nyfiken på att få se hur den ser ut, och en liten utskrift (från Crimson), lär inte kosta många kronor.
 

snap01

Aktiv medlem
Ja, i den mån det blir aktuellt att skaffa en skrivare, lutar det åt en Canon, av nämnda anledning. Till saken hör att jag först måste ordna med problemet med en permanent lösning där jag kan sitta och redigera mina bilder under rätt ljusförhållandena och rätt färg på de omgivande väggarna. Fick tips om en lösning på detta igår, men jag är inte säker på att den lösningen passar mig. Helst skulle jag se att jag hade ett dedikerat rum för hobbyverksamhet, men om det skall gå att genomföra, måste jag skaffa en större lägenhet, och det tycker snålänningen i mig inte om.Jo, det är naturligtvis synd, men som jag förstått det, klarar den av papper upp till 1,2 meters längd, och de gånger jag skulle känna ett behov av att skriva ut en bild i den storleken, kan jag nog räkna på ena handens fingrar.Till saken hör att detta med att skriva ut ö h t är ett helt nytt kapitel i mitt fotograferande, så jag tror att jag skulle bli väldigt glad om jag lyckades skriva ut en bild som jag känner mig nöjd med, bara på papper.

Med det sagt, blir alla diskussioner om andra material än just papper (att skriva ut på), som att famna i blindo, även om utskrifter på papper i praktiken innebär samma sak för mig, i detta nu. M a ord är diskussion om andra material än papper lönlöst i detta nu. Dessutom är ju val av papper i sig en hel vetenskap.

Men, jag leker med tanken att jag skall skicka in en bild för en liten utskrift till Crimson, bara för att få se hur min (a) bilder ser ut på papper s a s. Jag har en, som jag är nyfiken på att få se hur den ser ut, och en liten utskrift (från Crimson), lär inte kosta många kronor.
När jag körde epson hade jag ett dyrt rip program fån image print. Kostade 17500+ moms men fick perfekta profiler. Idag till canon kör jag pappers tillverkares profiler o haft hittat papper o profiler som stämmer bra. Köper du canon PRO 1000 hör av dig så kan du få tips om papper etc.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
När jag körde epson hade jag ett dyrt rip program fån image print. Kostade 17500+ moms men fick perfekta profiler.
Det finns inte på kartan att jag skulle betala sådana pengar för profiler på hobbynivå
Idag till canon kör jag pappers tillverkares profiler o haft hittat papper o profiler som stämmer bra.
Ja, i den mån det blir aktuellt att skaffa en skrivare, kommer jag också att nöja mig med tillverkarens profiler, är övertygad om att det duger lååånga vägar för mina behov.
Köper du canon PRO 1000 hör av dig så kan du få tips om papper etc.
Tusen tack, det skall jag försöka komma ihåg (om jag inte glömmer bort det), det är långt mellan tanke och handling (för mig), när det gäller att köpa in dyra prylar för hobbyverksamhet. Jag lägger hellre mina pengar på annat, som att resa, t ex.
 

snap01

Aktiv medlem
Det finns inte på kartan att jag skulle betala sådana pengar för profiler på hobbynivå Ja, i den mån det blir aktuellt att skaffa en skrivare, kommer jag också att nöja mig med tillverkarens profiler, är övertygad om att det duger lååånga vägar för mina behov.
Tusen tack, det skall jag försöka komma ihåg (om jag inte glömmer bort det), det är långt mellan tanke och handling (för mig), när det gäller att köpa in dyra prylar för hobbyverksamhet. Jag lägger hellre mina pengar på annat, som att resa, t ex.
Om du inte printar rätt mycket eller lite större bilder så blir det ingen direkt ekonomisk vinning att köpa egen skrivare.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag håller med. Finessen ligger mer i att man kan. Fotografier skriver jag inte heller ut i volymer som motiverar att ha en skrivare för ekonomins skull.

Mina andra skrivare rullar däremot åtminstone 5000 sidor om året.
 

martinot

Aktiv medlem
Om du inte printar rätt mycket eller lite större bilder så blir det ingen direkt ekonomisk vinning att köpa egen skrivare.
Har under några år funderat lite på en fotoskrivare av och till, men alltid kommit fram till ovan; att det inte lönar sig för mig eller är värt besväret/krånglet. Bättre för mig personligen att skicka iväg för utskrift (eller gå med i fotoklubb som har skrivare).
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Om du inte printar rätt mycket eller lite större bilder så blir det ingen direkt ekonomisk vinning att köpa egen skrivare.
Det är ingen direkt ekonomisk vinning i att köpa en bil heller, men ändå har jag en :D ! Det är inte för att jag skall spara pengar som jag funderar över en skrivare, utan för att jag har redan lagt ner en god bit över 100 lusentappar på detta med foto. Varför sluta, när man befinner sig på målsnöret !?

Dessutom handlar det om känslan av att ha kontroll över hela kedjan, från ax till limpa, och den (förmodade) tillfredsställelse det är, när man har en utskrift på väggen, där man själv ligger bakom det färdiga resultatet.
 

snap01

Aktiv medlem
Det är ingen direkt ekonomisk vinning i att köpa en bil heller, men ändå har jag en :D ! Det är inte för att jag skall spara pengar som jag funderar över en skrivare, utan för att jag har redan lagt ner en god bit över 100 lusentappar på detta med foto. Varför sluta, när man befinner sig på målsnöret !?

Dessutom handlar det om känslan av att ha kontroll över hela kedjan, från ax till limpa, och den (förmodade) tillfredsställelse det är, när man har en utskrift på väggen, där man själv ligger bakom det färdiga resultatet.
Jag tycker det är värt att ha egen skrivare o canon pro 1000 är billig jämfört med mina storformatare förut. Har printat väldigt mycket förut nu kör jag ett 10 tal album per år o lite förstoringar. Därför är det skönt med canon den krånglar inte.
Fördelar med egen skrivare är att
Du kan printa på en gång, får bilden direkt
Gillar du akvarell papper så blir det betydligt billigare än från labb.
Du kan styra hela kedjan själv.

Jag beställer en hel del fotoböcker o minskat printningen hemma, det tar tid att montera o skära bilder osv.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Fördelar med egen skrivare är att
Du kan printa på en gång, får bilden direkt
Gillar du akvarell papper så blir det betydligt billigare än från labb. Du kan styra hela kedjan själv.
Jo , men det är ju det som är poängen. Tills nu har jag redigrat de flesta bilder jag lagt ut på nätet på en laptop, och inte på min stationära med IPS - panel (spectraview).

Varför !? Därför att jag har inte kunnat kontrollera miljön runt datorn och skärmen, därför har jag tyckt det vara lönlöst att sitta och skruva på bilderna med den stationära datorn.


Om jag nu kan göra iordning det utrymmet som jag tänkt mig, då kommer saken i ett helt annat ljus (!) och det kommer att bli ett lyft i mitt fotoredigeringande (förhoppningsvis), och som du skriver, man får resultatet med en gång.

Lägg därtill att mina väggar är i princip tomma, så det finns gott om plats att hänga upp bilder på 🤣.
 

Curt L

Aktiv medlem
Ang. clogging på Epson-skrivare:

Jag skrev precis ut några A2-bilder till en kommande utställning på min Epson P800.
Det har nog gått en månad sen jag skrev ut något senast på den skrivaren.
Jag är ju amatör och skriver bara ut för mina egna behov, att det blir ofta så långa intervaller mellan sessionerna.
Som vanligt blev resultatet perfekt. Inte ett spår av igensatta munstycken. Detsamma gällde min tidigare Epson 3880.
Så det är inte alla som har problem med Epson-clogging, vilket jag naturligtvis är mycket tacksam för.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Ang. clogging på Epson-skrivare: // Så det är inte alla som har problem med Epson-clogging, vilket jag naturligtvis är mycket tacksam för.
Så är det säkert, men jag har läst tillräckligt många gånger om problem med clogging på Epsonskrivare, och deras undermåliga (?) kundtjänst, att Canon blir nog valet för mig.

Minns ännu den videon med den kvinnliga fotografen som gick på sin storformatsskrivare av just fabrikat Epson, med slägga.
 

Curt L

Aktiv medlem
Så är det säkert, men jag har läst tillräckligt många gånger om problem med clogging på Epsonskrivare, och deras undermåliga (?) kundtjänst, att Canon blir nog valet för mig.

Minns ännu den videon med den kvinnliga fotografen som gick på sin storformatsskrivare av just fabrikat Epson, med slägga.
Ja den var kul, vilken frustration där:)
Som jag skrev tidigare, hade nog också valt Canon i dagsläget.
Lycka till med din utveckling mot att bemästra hela flödet. Det är verkligen roligt att se sina utskrifter växa fram på pappret!
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Ja den var kul, vilken frustration där:)
Minst sagt !
Som jag skrev tidigare, hade nog också valt Canon i dagsläget.
Ja, du ser. Hur kan jag gå fel då 😉!?
Lycka till med din utveckling mot att bemästra hela flödet. Det är verkligen roligt att se sina utskrifter växa fram på pappret!
Tack !

Ja, det känns nästan som en nystart faktiskt ! Skall bli väldigt intressant att få försöka lära sig detta med att skriva ut också. Som du skriver, är det säkert jätteroligt att se sina egna bilder växa fram på papprer, jag har ju (med några få undantag), bara sett mina bilder på datorskärmen än så länge.
 

afe

Aktiv medlem
Personligen skulle jag rekommendera dig att börja med en bra "liten" fotoskrivare för kanske upp till A3. Det låter fullständigt vansinnigt att köpa en proffsskrivare för storformat om du kommer skriva ut någon enstaka bild i månaden, hur kul det än kan kännas när köptarmen är igång.

Du kommer inte att få till bättre (eller ens lika bra) utskrifter med en egen skrivare som om du anlitar t.ex. Crimson om du inte ägnar mycket tid och pengar åt det. De utskriftvolymer du tänker dig är extremt låga så varje bild kommer att kosta massor att skriva ut.

Om du tänkt dig att satsa på en professionell utskriftsverksamhet kan skrivarna i tråden förstås vara aktuella, men för hemmabruk ser jag det som ren kapitalförstöring. Satsa pengarna på fotokurser, objektiv, kameror eller nåt i stället.

Jag förstår hur du tänker, då jag också gärna går all-in när jag väl börjat, men jag har också lärt mig av det - det blir jäkligt dyrt och blir sällan bättre. Lite som att köpa en lastbil med bakgavellyft för att man någon gång i månaden ska köra prylar till återvinningen.

Valet är förstås ditt, men fundera noga på hur mycket du vill skriva ut och om det verkligen blir bättre än att låta någon annan göra det (och vad det i så fall kostar)!

I all välmening,

/AFE
 
ANNONS