Annons

Utrustning för produktbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

shepherd

Aktiv medlem
Hej
Har fått den ärbara uppgiften på mitt jobb att fota en stor del av vårat lager men jag är lite osäker på vad man ska satsa på. Behöver råd...
Det handlar om de minsta artiklarna till de ganska stora, tänk industri (lager, bussningar, verktyg, motorer, pumpar osv).

Det jag har kommit fram hittills för mindre artiklar är:
Reprostativ, med lampor helst så slipper man tjorva med ljussättningen alt. separata lampor.
Plattan som är under dvs där man sätter artiklar borde gärna ha måttenhet, på X och Y axel eller rutnät.
Kameran ska kunna fota macro (förslag på kamera)
Fjärrutlösare.

Och var kan jag hitta det, måste vara svenskt företag. Vi kan inte köpa från vem som helst, men tips kan kanske leda mot rätt håll iaf.

Större artiklar får man väl kanske improvisera och fota på plats så att säga.

Men är jag på rätt spår?
Kom gärna med råd på effektiva uppsättningar för just denna typ av fotografering.
Även kamera råd skadar inte, prisvärdig inte för dyr, men kvaliteten ska vara bra!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kan tänka mig att det är en fördel att man får bra (stort) skärpedjup och att man har ett längre arbetsavstånd. Funderar därför på en Olympus som har högkvalitativa objektiv och där kamerahuset också har möjlighet till stackning om man nu behöver det. Kanske inte nödvändigt med ett makro men ett objektiv med bra avbildningsskala tex en faktor 1:4 är tillräckligt särskilt om man använder ett hus med mindre sensor. Ljussättningen är viktig både på smått och stort, att det inte bildas fula skuggor och blänk i detaljerna. Ett ljustält kan användas till mindre detaljer. Har sett att det finns några LED belysningar platta och helt vit framsida kanske skulle en sådan fungera. Jag tror att just blänk i metallytorna kommer att vara din utmaning. Ska se om jag inte har någon bild på en sådan belysning. Hittade en bild, man ser baksidan på belysningen och man kan skymta framsidan på andra sidan objektet. Men jag vet inte hur bra just denna är jämfört med softboxar eller paraplyer och liknade
 

Bilagor

nivas

Aktiv medlem
Ljus brukar vara viktigt, satsa på riktiga blixtar.
För de större prylarna behöver du kanske någonslags bakgrund som går att ta med sig till lagret, tex ett vitt lakan. Ljustält är bra för mellanstora prylar.

Typ av kamera och objektiv är inte superviktigt, jag fotade produktbilder på tremiljonersprodukter med en 500d med kitobjektiv...

En bekant som jobbade på reklambyrå fixade reklambilderna på små prylar (skruvar, muttrar och liknande) helt sonika genom att lägga prylarna i en flatbäddsscanner, mycket tidseffektivt!
 

shepherd

Aktiv medlem
Tack för era råd :) Fick lite nya idéer!
Men ingen rekommenderar reprostativ?

Men blixt tänkte jag kunde vara en nackdel när det kommer till metaller så som pdahlen skrev, med reflexer och skuggor. Så bra ljussättning är viktigt och då tänker jag att lampor är bättre. Men iof för de större prylarna som motorer och pumpar m.m måste man kanske få något bättre. Många av grejerna står ju ganska mörkt och ibland trångt.

Lakan eller något likn. till de större prylarna är en bra idé!

Ljustält ska jag kolla på!
 

unoengborg

Aktiv medlem
Tack för era råd :) Fick lite nya idéer!
Men ingen rekommenderar reprostativ?

Men blixt tänkte jag kunde vara en nackdel när det kommer till metaller så som pdahlen skrev, med reflexer och skuggor. Så bra ljussättning är viktigt och då tänker jag att lampor är bättre. Men iof för de större prylarna som motorer och pumpar m.m måste man kanske få något bättre. Många av grejerna står ju ganska mörkt och ibland trångt.

Lakan eller något likn. till de större prylarna är en bra idé!

Ljustält ska jag kolla på!
Lampor kan också ge reflexer. Oavsett om du har fast eller blixtrande ljus behöver du lämpliga ljusmodifierare så att ljuskällan blir stor i förhållande till motivet. Lämpligt för sådant här kan vara t.ex. en strip box kanske kombinerat med något diffusserande material som t.ex. en ram med kalkerpapper. Det finns gott om videomaterial på youtube hur man fotograferar blanka ytor

Fördelen med studioblixtar är att de är kan vara starka nog att slå ut omgivningsljuset så att du inte får problem med konstiga färgstick. De har också kort brinntid vilket gör att du inte får problem med skakningsoskärpa.
 
ANNONS