Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ledtal ... osv ...

Produkter
(logga in för att koppla)

elfwing

Medlem
Ledtal 36 / 3 meter = bländare 12 gäller vid ISO 100

Men vad gäller när man använder ISO 200, 400 osv ?

När man fotar digitalt så "behöver" man ju inte kunna sånt eftersom man ser hur bilden blir direkt och kan testa sig fram ... men jag tänkte lära mig ngt ... :)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Om du behöver bländare 11 vid ISO 100 så måste du ju dubbla öppningen till 8 om du använder ISO 50 istället. Eller bländare 22 om du taggar upp två steg till ISO 400.
 

elfwing

Medlem
OJ ...

Jag ser ju vad du skriver men det är svårt för mig att behandla "datan" eftersom den ser "felaktig" ut ... !

Tänk dig att du skulle förklara det här för en som aldrig har fotat med blixt tidigare ... :)
*trög som f-n*

Förklaringen till varför jag inte förstår:
På min kamera ligger bländarstegen så här ...
8,9,10,11,13,14,16,18,20,22

Om jag kör ISO-100 och bländare 11 och byter till ISO-200 borde ett bländarsteg bli 13
ISO-400 borde två bländarsteg bli 14
... men du säger ngt helt annat ... !?

*förvirrad*
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
"Steg" är alltid fördubblingar eller halveringar. Din kamera visar tredjedels steg.

Blunda för alla steg på skalan utom 8, 11, 16 och 22 så har du de hela stegen. Och de motsvarar fördubblingar/halveringar i ISO-talet.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Nej, alltså.. Det räknas i hela bländarsteg. Som hela steg räknas

1.0
2
2.8
4
5.6
8
11
16
22
32
osv...


Alla blixtars ledtal räknas vid ISO 100 f1.0
och ett stegs nedbländning är samma som en fördubbling av ISO-talet (i blixtens räckvidd räknat)

De steg du har är 1/3-steg. Dvs om du har Ledtal 36 / 3 meter ger ca f11 på ISO 100 så kan du på ISO 400 använda f22 på 3 meter
 

Joker

Aktiv medlem
För att förenkla det ytterligare, de ”hela” bländarstegen är roten ur 1, roten ur 1*2, roten ur 1*2*2, roten ur 1*2*2*2 ..
 

SiPaMoId

Aktiv medlem
Att det var roten ur hade jag ingen aning om men jag räknade och det var sant. Man lär så länge man lever.
Undrar om mina bilder blir bättre nu när jag vet detta?

;- )
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
1/3 dels steg i filmkänslighet/hastighet ändras med faktorn kubikroten ur 2 (1,25)
Varken bländare eller tidsangivelser på kameror är exakt, dom är mycket avrundade för att kunna hanteras av (o)komplicerade människor.
Varför vara så exakta? ;-)
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Precis. Jag har för mig att t.o.m. 30 sekunder är 32 sekunder avrundat.
Jag vill iaf. minnas att några på en newsgroup pratade om att de hade mätt upp 32 sekunder på sina EOS 30...
 
ANNONS