Annons

Rösta - dina erfarenheter av piratbatterier!

Produkter
(logga in för att koppla)

Vilka är dina erfarenheter av piratbatterier i digitalkameror (system eller kompakt)?

  • Använder/har använt det med bättre, samma eller försumbart sämre resultat än orginal.

    Röster: 124 65.3%
  • Använder/har använt det med påtagligt sämre resultat än orginal.

    Röster: 35 18.4%
  • Använder/har använt det, och råkat ut för skada på kameran pg piratbatteriet.

    Röster: 0 0.0%
  • Använder inte piratbatterier

    Röster: 35 18.4%

  • Totala väljare
    190

Per

Aktiv medlem
Det diskuteras ofta huruvida det är klokt eller inte att använda piratbatterier i kameror. Fördelen är förstås att de kostar en bråkdel av vad orginalbatterierna gör, medans nackdelen skulle kunna vara att de ger sämre prestanda/drifttid, är skadliga för kameran eller påverkar kamerans garanti. Erfarenheterna går vitt isär.

Jag tycker det vore intressant att få en lite mer statistisk bild över hur det ser ut, och anar att vi här på Fotosidan skulle kunna få ihop ett hyggligt material.

Så dela med dig av dina erfarenheter och plutta i ett alternativ här ovanför. Du kan välja flera alternativ, t.ex. både ettan och tvåan om du stött på både bra och dåliga pirater.
 

the_Rose

Aktiv medlem
Mina erfarenheter är att laddningen håller betydligt sämre, neremot hälften av orginalbatteriernas kapacitet. Med den kunskapen i bakfickan har jag inte ångrat något av mina piratbatteriköp då de varit neremot en femtedel så dyra som orginal.

//Mårten
http://blog.martenkeijser.se
 

MagnusBerg

Aktiv medlem
Jag köpte ett pirat till Nikon D80 som räcker till betydligt fler exponeringar än orginalet. http://www.24.se
Jag har också ett pirat till min Canon G11 det upplever jag jämbördigt med orginalet. Det köpte jag någon annan stans än hos http://www.24.se.
OBS. Jag har alltid köpt extrabatteri direkt när jag köpt kamera. Och sedan växlar jag mellan batterierna. På så sätt har mina batterier gått lika många laddnings- och urladdningscykler. Canon G11 har jag dock bara kört en i- och urladdning per batteri än så länge.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Pirat till 400D, inga som helst problem. Tvärtom bra.
Pirat till 40D och 5D: 40D fick felmeddelnade vid låg spänning och 5D indikerar låg batterinivå rätt fort.

Till 7D kör jag original även om de kostar 700 st.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Billiga Ikea AA-batterier är bäst! Funkar t.om en liten stund i min digitalkompakt, till skillnad fån de flerdubbelt dyrare som inte ens får kameran att gå igång.
 

MagnusBerg

Aktiv medlem
Billiga Ikea AA-batterier är bäst! Funkar t.om en liten stund i min digitalkompakt, till skillnad fån de flerdubbelt dyrare som inte ens får kameran att gå igång.
Euroshoppers alkaliska batterier fick mycket högt betyg i en test för några år sedan. Så dom använder jag.
Testfakta har nyligen testat några batterier, bl a ingår Ikea och Claes Ohlsson. http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=327973
 

Tell

Aktiv medlem
Har två stycken till min D90 och har inte märkt av några som helst problem. Dock så har man ju ändå hört en del rövarhistorier om piratbatterier, så ska jag välja mellan att sätta i ett Nikon orginal eller pirat så tar jag Nikonen först.
 

jorgene

Aktiv medlem
Köpte vad som var tänkt att bli ett backup-batteri till min Nikon D200. Laddade upp det, satte det i kameran -- och tvärstopp! Kameran indikerade "urladdat batteri" och spegeln fastnade i uppfällt läge vid avfyring. Mitt originalbatteri fungerade perfekt mellan varje nytt försök med piratbatteriet.

Tillägg: beställde samtidigt ett nytt batteri till min Acer laptop, och det utmynnade i diverse fel -- alltifrån att det fysiskt passade illa, till att det indikerade fel och helt enkelt inte fungerade korrekt.

Det var mitt sista försök med piratbatterier. Har inte tid med sådan skit -- plus att utföra felsökning, returnera materielen, samt stå för kostnaden för detta.

Det känns för mig som det är lite Bingolotto att köpa Piratbatterier; oftast blir det "nästan lika bra", någon enstaka gång "bättre" och alltför ofta -- klar överrepresentation! -- "betydligt sämre" eller "helt utan funktion"...
 

ErlandH

Aktiv medlem
Till 7D kör jag original även om de kostar 700 st.
Vad jag vet finns det fortfarande inte tredjepartsbatterier till 7D/5Dmk2 som t ex går att ladda i Canons laddare. Däremot kan man nog spara ett par hundringar genom att handla originalbatterierna från någon annan än Canons svenska återförsäljare.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Vad jag vet finns det fortfarande inte tredjepartsbatterier till 7D/5Dmk2 som t ex går att ladda i Canons laddare. Däremot kan man nog spara ett par hundringar genom att handla originalbatterierna från någon annan än Canons svenska återförsäljare.
Det stämmer. Men då går man miste om den där extra informationen som finns i batterierna. Har du några tips om andra försäljare?
 

PFH

Avslutat medlemskap
Använder piratbatterier sedan ett par år till min K20D och nu på senare tid även till min K-7 utan minsta problem.
 

Walle

Aktiv medlem
Jag har testat tre olika märken piratbatterier (samtliga inköpta via BH), och samtliga har varit fullkomligt värdelösa efter ett halvår/år jämfört med orginalbatterierna. Allra sämst är ett par BP511A (Canon) av märket "impact". Redan när de var nya höll de betydligt sämre än motsvarande orginal, trots att piratbatterierna är märkta 1700mAh, och orginal 1390mAh. Till och med BP511 i orginal (1100mAh) höll bättre. Såhär efter ungefär 9 månader tar impact-batterierna öht ingen laddning. Mina två tidigare uppsättningar piratbatterier är redan kastade, även de slutade ta laddning efter ungefär ett år.

Personligen kommer jag aldrig mer köpa piratbatterier. Det är inte värt det, när man står där med nyladdade tomma batterier och svär.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Vi får inte glömma att man måste skilja mellan olika piratbatteritillverkare. Skiljer ju en hel del i pris dem emellan också. Jag har köpt Pixo-batterier till min 5d och de har funkat helt utan anmärkning i två år, varit jättebra, och detta för 300 kr st istället för originalet som kostar 900 eller mer. Klart att batterier för en dryg hundring st på ebay inte är lika bra. Lite att man får vad man betalar för, det finns ingen fri lunch, även vad gäller detta.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Jag har ett Hähnel som extrabatteri till min Nikon D60. Det kostade nästan lika mycket som ett original tror jag (alltså rövarpris), men det var det här som de gav i handen åt mig på Rajala i Åbo när jag skulle köpa ett extra... Jag har inte märkt någon som helst skillnad i kvalitet mellan de två efter några månaders användning, men har öht inte tänkt på saken desto mer heller.... Använder oftast båda på samma gång i batterigreppet men inte alltid.
 

Thomas Olinger

Aktiv medlem
Euroshoppers alkaliska batterier fick mycket högt betyg i en test för några år sedan. Så dom använder jag.
Testfakta har nyligen testat några batterier, bl a ingår Ikea och Claes Ohlsson. http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=327973
Egentligen OT!

Jag tycker att det testet visar att IKEA:s batterier är klart bäst. De är inte bäst, bara något efter toppen, men så kostar de 1/5 till 1/10 av de dyraste batterierna. Jag tycker inte heller att Testfakta gör ett bra jobb att utse vinnaren som verkar ha varit Bliv-batteriet. Det är ju mycket dyrare och knappt bättre (?) än IKEA:s batteri.

Sedan kan man ju också fundera över hur betygen verkligen sätts. Jämför "Mycket hög effektförbrukning (t. ex. digitalkamera)" för t.ex. Philips Extreme Life+, Panasonic Extreme Power och Coltech
Power som får 4,7 / 4,5 respektive 3.9 på Livslängd vid mycket hög förbrukning. Jämför sedan tabellen där skillnaderna är mycket små. Vad motiverar betyget 4,7 och 3.9?

Tillbaka till Topic!

Jag har haft mycket varierande kvalitet på piratbatterier. Sådana som varit kanonbra och fungerar bättre än mitt Canon-batteri som kändes som om det skulle dö efter tre år. Så helt plötsligt dog (tvärdog) piratbatteriet. Det tog helt enkelt inte laddning längre och mitt Canon-batteri hoppade igång efter att ha varit oanvänt i ett år. Visserligen inte lika friskt och starkt som från början, men klart godkänt med kräm i sig.

Alla är laddade med Canons egen originalladdare.

Att man inte kan ladda 5DMk2- och 7D-batterier i Canons laddare tycker jag inte om, samt att man inte får avläsning på kapaciteten som är kvar. Funderar faktiskt starkt på att köpa ett originalbatteri då jag har behov av flera batterier (typ vid bröllop eller annat viktigt tillfälle.) Jag tänker på miljön att det är onödigt med ytterligare en laddare för ett piratbatteri.

Hur väl laddar förresten piratladdare ett originalbatteri? Förkortar det livslängden på batteriet?
 
ANNONS