Annons

Ny kamera.. Cirka 3000:-

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag kan ingenting om kamrer..
Men skulle gärna vilja att ni ändå hjälpte mig..
Är ute efter en kamera som kostar MAX 3000:- ( MAX!!)
Jag ska använda den till att ta bilder på när jag åker utomlands, sommaren och lite sådär..
Ska inte ha den till något speciellt, men vill ju såklart ändå få de bästa bilderna som går..
Mobilen duger inte! :p

Tipsa mig om vilken kamera som är bra och som funkar fint osv..
Priset får gärna vara under 3000:-

Pss,
Försök att hjälpa och inte bara framhäva just det kameramärke eller objektiv just DU använder :)
 

tommypeters

Aktiv medlem
Även om det är en av kamerorna jag använder så rekommenderar jag ändå Canon S110 för 1990:- om du nöjer dig med en kompaktkaera som är hållbar och har en, för en kompaltkamera, bra bildkvalitet.

Sedan finns det en del spegellösa systemkameror som inte blivit så populära och därför reas ut, de ger bättre bildkvalitet men är inte lika små och smidiga som en S110. En Canon EOS-M kostar just nu 2990:- - fanns för 1990:- för ett tag sedan - det finns flertalet andra från Panasonic, Nikon, Olympus, Sony m.fl men där är EOS-M en enda jag provat så andra får säga vilka alternativ som är bäst där.

De spegellösa systemkamerorna är ofta rätt små, om än inte lika små som kompaktkamerorna, men objektiven är utbytbara och din kamera kan därför kompletteras/utökas. Vilket då har en uttunnande effekt på plånboken...
 

niclasforsberg

Aktiv medlem
En vanlig EOS 450D el. 500D med 18-55IS tycker jag gör precis allt du är ute efter i alla normala fall.. liten smidig och du har ngt å växa i om du så önskar.

Alt. att du vill ha ngt smidigare och väljer G12 eller nya X ..
/N
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vill man köpa nytt för under 3000:- så finns vissa bra kompakter som Olympus XZ-1 eller 2, Panasonic LX 7, Canon S110/120, Samsung EX-2, Fuji X10. Det kan även finnas vissa Nikon 1 kameror med 10-30mm objektiv för under det priset.

Bäst bildkvalitet överlag för pengarna om man även vill ha sökare (tycker jag är ovärderligt i solljus som det gärna är utomlands) tycker jag du bör ta en titt på Sony A3000 med 18-55 som Elgiganten just nu (i Göteborg i varje fall) säljer för ca 2700:-. Det är mycket bildkvalitet för pengarna då den har en systemkamerasensor i aps-c storlek som är 3x större än Nikon 1 entumssensor, och ca 6-9x större än de kompaktkamerasensorerna som nämnts.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag skulle säga A3000 p g a större sensor och man kan köpa till ett objektiv till om man vill ha andra brännvidder - det är en systemkamera trots allt. D u är det den enda av dem med inbyggd sökare - bra i starkt ljus. Däremot är den ju större än de andra. S110 vinner på storlek men XZ-2 har potential för bättre bildkvalitet än S110 utom i vidvinkelläget p g a bättre ljusstyrka mot telesidan. Lite olika kameror är dock de två kompakterna mot systemkameran - man betalar också för liten storlek. Nu har jag förstått att syftet är att ha EN kamera för allt - och A3000 är helt enkelt mest flexibel. Det högre f-talet i kompakterna kompenserar inte för deras 9 gånger mindre sensorer i ljusinsläpp - för att inte tala om dynamiskt omfång. Systemkameran ger också mer att växa med.

Däremot, om jag redan hade en systemkamera (vilket jag har) och skulle komplettera den, då skulle jag valt Olympusen för bildkvaliteten och Canon för storleken (byxficka).
 
Senast ändrad:

ESS

Aktiv medlem
Jag nedgraderade just från Sony RX1 (26000kr) till sony RX100 (4000kr, 3500 från utlandet) och jag kan verkligen verkligen rekommendera denna kamera. Bilderna blir helt enkelt jättebra och den är löjligt liten o smidig.
 
ANNONS