Annons

Basta kamera for video.

Produkter
(logga in för att koppla)

liur

Ny medlem
Hej alla kunniga och nyfikna .

Nu kommer jag formodligen fa massa svar som bollar fragan tillbaka till mig sjalv.

- Vad ska jag ha den till?
- Budget?
- Forkunskaper etc?

Om det sitter nagon expert pa digital video har pa sidan sa skulle jag uppskatta en diskussion :).

- Jag ska ha den framst till digital video i bade studio och utomhus
- Behover kunna filma atminstone 60fps
- Utbytbar optik.
- Full HD obviously.


Jag har tidigare haft en 5D mkII och trivdes bra med den forutom att den da inte kunde filma HD i mer an 30 fps.
Jag ar hobbyfilmare men forsoker gora arbeten i mycket hog kvalite.

Rekommendationer pa kameror helt enkelt?

tack pa forhand

Linnea
 

eskil23

Aktiv medlem
Nu är jag dåligt insatt i just video, men jag har fått för för mig att renodlade videokameror med utbytbar optik är väldigt dyra.

Digitala systemkameror som EOS 5D är inte ideala att filma med. EOS 70D anses vara bäst på filmning eftersom den har välfungerande autofokus under filmning. Den kan spela in i full HD, men bara i 30 fps. Konkurrenten Nikon D7100 kan filma full HD i 60 fps, men har inte autofokus under filmning, dessutom tror jag inte att det går att ändra bländare under filmning heller.
 

Kiboko

Aktiv medlem
Bästa kameran för video, är en videokamera ...
Stillbildskamerorna som kan spela in video är alla kompromisser, vilket egentligen även videokamerorna är.

Om du har Canon-objektiv så kanske den nya EOS 100 mark II kan vara något att titta på.
Men det beror mycket på vilken budget du har.

Vill du använda kameran enbart för video eller vill du ha en kamera som kan göra allt?
 

trax

Aktiv medlem
Finns väl bara 2 dslr kameror som slåss om video titeln GH4 vs A7s .
Panasonicen finns det breakoutbox till för bättre ljudkontroll och externa monitor kopplingar och sånt.
Kolla in dom!
 

easyrider

Aktiv medlem
Black magic säger många som filmar..Men Canon 5 verkar också populär. Men vill du syssla seriöst med film räcker inte bara en kamera. Du behöver bl.a. mikrofon, rigg, videoljus.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Om man funderar över stillbildskameror finns en ny också som springer cirklar runt resten, Samsung NX1. Men om huvudsyftet är video bör man ta en videokamera.
 

liur

Ny medlem
video

Tack for bra input fran alla.

Jag har val som avsikt att "syssla seriost med film". men det innefattar ju aven att man kanske vill gora stop motion etc. da det kan vara bra med en stillbildskamera.

Annu finns ingen budget att ha kameror for allt. sa en alltiallo ar val det som man ar ute efter.
sjalvklart sa far man fixa extra tillbehor...

det som talar for Canon ar ju just att "alla andra" ocksa har canon sa latt att hitta prylar till...

men det vore ju kul att testa natt nytt helt klart....da det inte kanns optimalt..

nan som har testat A7?
 

reboot81

Aktiv medlem
5DII filmar i max 8000fps. Sen levererar den film i max 30fps.

Enda nackdelen med 5DII är väl avsaknaden av RAW-film, vilket går att få (i nästan HD) med ML:
http://wiki.magiclantern.fm/

Kameran är kompetent och kan leverera. Visserligen från 2008, men som du säger utbudet av tillbehör och optik är en stor fördel.

Ska du byta upp dig så är det Blackmagic som du bör kika på. Eller GH4:an.

Budget är högst relevant, vad är du villig att betala? Vad har du för prylar idag, kan du tänkas sälja dem för att finansiera bytet?
Vad vill du leverera? 4K? Hur mycket jobb/tid är du intresserad att lägga?

Många frågor blir det...
 

Jewster

Aktiv medlem
Digitala systemkameror som EOS 5D är inte ideala att filma med.
Jag måste opponera mig litegrann. Idealt är såklart en professionell filmkamera såsom en Arri eller en RED. Men där är ju budgeten en helt annan. Trådskaparen gör ju detta på hobbybasis vad jag förstår, men vill kunna skapa professionellt material.
Jag arbetar dagligen nära semiprofessionell filmproduktion och vet att Canon 5D (Mk I, II och III) i flera år varit närmast standardverktyget för de allra flesta.
Den används även professionellt i många produktioner. Se lista från IMDB här.

Med en Canon 5D och Magic Lantern installerat kommer man långt. Är det slow-motion man vill kunna fånga med kameran finns alltid program och pluggar som kan fejka det med förvånansvärt bra resultat. Kolla här.

Jag skulle stanna hos Canon om jag var trådskaparen.
Autofokusfunktioner som nämns är sällan en åtråvärd egenskap i professionell filmning. Med rörliga motiv riskerar man alltid att automatiken rycker. Proffs jobbar i princip alltid med manuell fokus.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Man kanske ska vara lite mer precis än att bara säga att systemkameror inte skulle vara "ideala".

Det hela hänger så klart på precis vad man tänker sig att ha kameran till och hur man ska använda den.

För den som vill ta semesterfilmer är en DSLR bland det mest obekväma man kan ha, eftersom den saknar sökare och är ganska tung att hålla lagom långt framför ansiktet för att man ska se vad man håller på med. Det är skälet till att den för de allra flesta är mycket sämre än en del andra alternativ.

AF under filmning är någonting som proffs inte sysslar med, eftersom man inte har kontroll över en av de allra viktigaste funktionerna - att ställa skärpan. När man använder AF kan kameran när som helst börja jaga fokus eller ställa skärpan på något helt annat än det man vill ha skarpt. Därför väljer proffs en annan strategi för att följa med skärpan. Manuellt mekaniskt fokuserande objektiv och en medhjälpare som justerar skärpan med spak och märken för när- och fjärravstånd inom den aktuella scenen.

Proffsfilmning, eller avancerat bildberättande med video är något helt annat än att ta videosnuttar av familjetyp. Man väljer kamera med stor sensor, huvudsakligen för att få bättre kontroll på skärpedjupet, främst att det alls ska vara möjligt att få kort skärpedjup. Bildkvalitén räcker från betydligt mindre sensor, men med liten sensor har man alltid stort skärpedjup, och vill man ha mindre skärpedjup är små sensorer olämpliga.

Ur hanteringssynpunkt är spegelfria kameror i regel bättre än DSLR, även om man kan uppväga mycket av svagheterna med en bra rigg. EVF i stället för skärmen eller att använda tethered/untethered med platta för sökarbilden är möjligheter som flera spegelfria har inbyggda. Mindre att köpa på sig.

Genom att manuella objektiv har stora fördelar vid videotagning, fungerar det bra med alla spegelfria, eftersom AF inte är intressant. De spegelfria har större utbud av optik, genom det korta registeravståndet. Med Speed Booster får man samma möjligheter med en mindre sensor, så fördelarna med FF-sensor faller.

Men allt hänger så klart på vad man vill göra. Jag har inte sett något från TS om vad som ska filmas, vilken berättelse som ska stärkas, genom egenskaperna som kameran ska ha, bara frågan om "bästa kamera för video".

Eftersom "bästa" inte är ett kvantifierbart begrepp, kan frågan inte få ett generellt svar. Det beror helt på vad man ska ta för video, vilken teknik man ska använda.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Om det sitter nagon expert pa digital video har pa sidan sa skulle jag uppskatta en diskussion :).

- Jag ska ha den framst till digital video i bade studio och utomhus
- Behover kunna filma atminstone 60fps
- Utbytbar optik.
- Full HD obviously.
Ett ställe där sådant här diskuteras flitigt och där de gör mycket läsvärda tester är EOSHD, http://www.eoshd.com

Allmänt verkar Sony A7s vara deras favoritkamera just nu (http://www.eoshd.com/2014/10/sony-a7s-review-part-2-conclusion), men även Pansonic GH4 (http://www.eoshd.com/2014/05/panasonic-gh4-review/) och kanske till en och annans förvåning Nikon D750 (http://www.eoshd.com/2014/09/nikon-d750-review-initial-thoughts-real-world-footage-ladies-gentleman-contender/). Bland systemkameror med mer kompakt format verkar de gillar Panasonic GX7 och Sony A6000 (http://www.eoshd.com/2014/05/best-small-camera-108060p-panasonic-gx7-a6000-review/).

De har ju även skrivit en klart läsvärd artikel om nya Samsung NX1 (http://www.eoshd.com/2014/11/samsung-nx1-review-glory-technology/) som jag själv håller på och testar åt Fotosidan just nu.
 

easyrider

Aktiv medlem
Eftersom TS redan är frilansfotograf antar jag att hon vill använda den i kommersiellt syfte. Vilken kamera och objektiv har hon nu? Om man går in på svt doks skulle det inte förvåna mig om 80% är filmat med Canon.

Vissa filmer blandar material högt och lågt. Tex Belleville baby är sammanklippt med material filmat från mobilkamera, någon gammal super 8 och en modernare dslr a la canon mk 2 skulle jag tro.

Det jag undrar över och är nyfiken på är vilka krav bättre bildbyråer kräver för redaktionellt material och reklam? Är detta TS möjliga uppdragsgivare kanske en annan kamera passar bättre?
 

liur

Ny medlem
Tack for svar

Eftersom TS redan är frilansfotograf antar jag att hon vill använda den i kommersiellt syfte. Vilken kamera och objektiv har hon nu? Om man går in på svt doks skulle det inte förvåna mig om 80% är filmat med Canon.

Vissa filmer blandar material högt och lågt. Tex Belleville baby är sammanklippt med material filmat från mobilkamera, någon gammal super 8 och en modernare dslr a la canon mk 2 skulle jag tro.

Det jag undrar över och är nyfiken på är vilka krav bättre bildbyråer kräver för redaktionellt material och reklam? Är detta TS möjliga uppdragsgivare kanske en annan kamera passar bättre?



Kul att sa manga har svarat pa traden...Inte sa latt amne detta.

Som ovan namnda skriver sa undrar jag ocksa lite vad for krav som stalls pa redaktionellt material och reklam.
Arri och Red ar ej aktuellt och det ror sig naturligtvis inte som stora produktioner jag kommer arbeta med.

Men vill man t.ex. gora piloter eller annat material for ex webben (svt etc) sa behovs en allround kamera.

Liksom jag sjalv tidigare sa anvander ju manga hobby-semiproffs Canon. Men det kanns som att det maste finnas nagot liiiite smidigare och lite mer funktionellt.

Nagon som anvander A7s?
 

Kiboko

Aktiv medlem
Kul att sa manga har svarat pa traden...Inte sa latt amne detta.

Som ovan namnda skriver sa undrar jag ocksa lite vad for krav som stalls pa redaktionellt material och reklam.
Arri och Red ar ej aktuellt och det ror sig naturligtvis inte som stora produktioner jag kommer arbeta med.

Men vill man t.ex. gora piloter eller annat material for ex webben (svt etc) sa behovs en allround kamera.

Liksom jag sjalv tidigare sa anvander ju manga hobby-semiproffs Canon. Men det kanns som att det maste finnas nagot liiiite smidigare och lite mer funktionellt.

Nagon som anvander A7s?
Vill du ha en DSLR som duger för TV:
"Canon has announced that the EOS-1D C, its unique and ground-breaking DSLR designed principally for motion picture capture, has been independently tested in accordance with European Broadcasting Union (EBU) standards for HD content acquisition¹. The tests found that the EOS-1D C is the first-ever DSLR to provide an image of high enough quality for use as a broadcast production tool."
http://cpn.canon-europe.com/content/news/eos_1d_c_gains_ebu_approval.do
 
ANNONS