Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

JohnG

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag överväger att köpa en ny kamera, och har planerat att ta steget från APSC-sensor till fullformat. Jag undrar vad jag ska välja. I dagsläget har jag en nikon d3200 från 2012, men jag saknar att ha den större sensorn, bland annat få jag fotar konserter och porträtt.

De kameror jag överväger är en nikon d700/710, en begagnad d800 eller en av Sonys A-serie. Är det värt att vänta till sonys a7r-ii kommer ut? Till saken hör att jag har en stor uppsättning med gamla skruvgänge-objektiv som jag gärna hade använt med en digitalkamera, så därför lutar jag ändå åt sony-hållet. Vad är era tankar?

Vänliga hälsningar

John G
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det låter som om användning av dessa äldre objektiv väger tungt. Det kan vara ett bra val att använda dessa till någon Sony A7 modell men beakta dessa saker:
1. Äldre zoomar är sällan bra idag. Tidiga zoomar var väldigt mycket kompromisser och lider av relativt dålig skärpa och betydande longitudinell och vanlig kromatisk abberation. Den först agår i praktiken inte att korrigera.
2. Fasta brännvidder. Skruvgängesobjektiv var före ED glasens tid och kommer i varierande grad lida av kromatisk abberation som ovan men oftast kan detta minskas med nedbländning (eller genom att fota i svart-vit. Då detta även var tiden före asfäriska linselement kommer flera, ffa mer vidvinkliga objektiv, inte prestera så bra skärpemässigt utanför mitten. Däremot kan de ha en säregen, och karaktärsfylld oskärpeteckning som kan var tilltalande. Flera objektiv ffa normaler och kortare telen kan, med hänsyn till det som nämnts, fungera väl.
3. Manuell fokus med en A7 är ofta lättare än det var med en spegelreflex genom focus peaking, vilket är bra. Givetvis är begov av autofokus individuellt.
4. De saknar moden antireflexbehandling så att fota i motljus kan leda till låg kontrast och ströljus.

Tänk på att i fråga om ren skärpa är dessa objektiv i många fall omsprungna av moderna objektiv, även medelklass zoomar. Vissa pärlor presterar ännu på topp jf med moderna varianter, men då är det frågan om mer påkostade ombjektiv. Det finns emellertid vissa egenskaper, t ex hur de tecknar bå skarpa och oskarpa delar, som kan göra dem speciella och åtråvärda för många som uppskattar deras kvalitéer. Ibland kan man hitta tester av enskilda med just ens egna objektiv. Bortsett från äldre zoomar som generellt inte är mycket att ha idag, får man kolla varje objektiv för sig för att se hur det står sig på en moden digitalkamera.
 
ANNONS