Annons

Tuggande ljud vid autofokusering, video. Canon 5d mrk iv

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Har en fråga till er ang autofocusen i live view i videoläget. När kameran spårar motiv, hörs ett tuggande mekaniskt ljud från objektivet. Detta ljud är så pass högt att det kommer med på ljudinspelning och klippen går inte att använda. Jag har testat att byta objektiv, har provat med Canon 50 mm 1.4, Canon 85mm 1.8 och tamron 24-70 2.8 men upplever att ljudet finns där oavsett. Jag har också provat att ändra känslighet, hur snabbt/långsamt kameran ska ändra fokus från ett objekt till ett annat.

Såhär låter det: https://youtu.be/Bvph8G3NXzM

Ska fokuseringen låta såhär? Är det något fabriksfel på min kamera?

/Larsson
 

rronnbac

Aktiv medlem
De autofokussystem som finns i de objektiven är inte optimerade för video, eller att vara tysta, vilket gör att de kommer att avge ljud när de fokuserar. De objektiv som är tystast har i regel STM-fokus, vilket är konstruerat med tanke på video.

Det du kan göra, förutom att välja tystare objektiv, är att ha en extern mikrofon/ljudinspelning, som inte tar upp lika mycket, eller helst något alls, av ljudet.
 
De autofokussystem som finns i de objektiven är inte optimerade för video, eller att vara tysta, vilket gör att de kommer att avge ljud när de fokuserar. De objektiv som är tystast har i regel STM-fokus, vilket är konstruerat med tanke på video.

Det du kan göra, förutom att välja tystare objektiv, är att ha en extern mikrofon/ljudinspelning, som inte tar upp lika mycket, eller helst något alls, av ljudet.

Det kanske är som du säger då. Att det faktiskt kommer att låta en del, även med STM-fokus. Komiskt nog har jag aldrig hört ljudet i alla de youtube-videos jag kollat på i ämnet, där fokuserar kameran utan att ge ifrån sig ett ljud. Kanske ljudet är bortklippt? Eller så har de väldigt tysta objektiv.

Jag använder alltid extern ljudupptagning. I de fall jag har micken fäst på kamerahuset, blir det tuggande ljudet alldeles för genomträngande.

Tack för ditt svar!
 

Ventures

Aktiv medlem
Det kanske är som du säger då. Att det faktiskt kommer att låta en del, även med STM-fokus. Komiskt nog har jag aldrig hört ljudet i alla de youtube-videos jag kollat på i ämnet, där fokuserar kameran utan att ge ifrån sig ett ljud. Kanske ljudet är bortklippt? Eller så har de väldigt tysta objektiv.

Jag använder alltid extern ljudupptagning. I de fall jag har micken fäst på kamerahuset, blir det tuggande ljudet alldeles för genomträngande.

Tack för ditt svar!
Jag tvivlar på att någon seriös videofotograf använder kamerans inbyggda mikrofoner efter första försöket.
En extern kameramonterad mikrofon är bättre men knappast bra då den hamnar för långt bort från ljudkällan (och för nära kameran).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Använd en gummiupphängd mikrofon typ Rode. Köpte det till min 5DMKIII en gång i tiden och då slapp jag oljudet.
Dämpar också blåst bra.

Kan nämna att Fuji inte tar upp ljud från objektiven som canon gjorde. Det går att använda den inbyggda mikrofonen. Vilket är käckt ibland. Fast kör även på den oftast med Rode mikrofonen.
 
Använd en gummiupphängd mikrofon typ Rode. Köpte det till min 5DMKIII en gång i tiden och då slapp jag oljudet.
Dämpar också blåst bra.

Kan nämna att Fuji inte tar upp ljud från objektiven som canon gjorde. Det går att använda den inbyggda mikrofonen. Vilket är käckt ibland. Fast kör även på den oftast med Rode mikrofonen.
Jag använder en gummihängd mikrofon från Røde, ljudet kommer med ändå :) Men tack för tipset!
 

apersson850

Aktiv medlem
Sitter den externa mikrofonen monterad i blixtskon (vilket ju är ett sätt), då sitter den rakt över objektivet, där autofokusmotorn håller hus.
Jag skulle föreställa mig att även en mikrofon med rätt bra riktverkan hör objektivet där. Då fungerar sånt bara i omgivningar där den allmänna ljudnivån överröstar objektivet.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Om ljudinspelning

Det stämmer att även riktmikrofoner är känsliga för ljud som finns nära mikrofonen, det gäller alla mikrofoner. Man kan placera mikrofonen där den tar upp det bästa ljudet och använda en kabel till kameran/ljudinspelaren.

En rulle om ljudinspelning:
https://youtu.be/75vmTBmNtII
 

lonian

Aktiv medlem
Nu vet jag ju inte vad du skall filma, men själv brukar jag använda manuellt fokus för video. Brukar störa mig när kameran själv hoppar runt mellan olika fokuspunkter.
 
ANNONS