Annons

Tisdagsbilden #2

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Jag gör en liten kortare summering denna gång

Min favorit är favoritträdet #5, fint träd och härlig himmel. En sådant motiv som man själv skulle kunna tänkas sig att ta en omväg för

Mitt andraval är bryggan #7, fint komponerad och linje, kanske lite ljus?

Övriga har jag lite svårare att kommentar, de är lite utanför min box, men jag tyckte cafét #4 var intressant och hade mycket information och man undrar lite vad som händer, fint exponerad också. Hönan #9 tycker jag är kul och med lite action från den skrämda flickan när hönan flaxar iväg
 

Marteric

Aktiv medlem
Väljer att kommentera mina favoriter.

#1 Färjan.
En bild som växer. Vid första anblicken känns bilden som en "miss" men blicken dröjer sig kvar och intresset bara växer i att utforska bilden. Läckert med de mörka skiftningarna i kombination med belysningen från fönstren.

#4 Arrenius & Company.
Gillar mer och mer street...fast är för feg för att fånga det riktigt intressanta, så det blir mest till att beundra andras verk. I bilden finns det 3...egentligen 3,5 personer med en egen historia jag gärna funderar på en stund...

#7 Bryggan.
Älskar bryggor, vatten och himmel. En bild jag hade njutit av att själv försökt fånga.

Några kommentarer om min egna bild #5 Mitt favoritträd.
Ni har rätt! Bilden hade växt om trädet hamnat mer till vänster. Tack för tips om två exponeringar för att säkerställa skärpa.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Mina favoriter

Kommenterar inte alla bilder, bara mina tre favoriter: #5 Favoritträdet, #8 Änder vid Hornstull & # 10 Through the Net.

#5: Klassiskt vacker bild av ett av de allra vanligaste fotomotiven – Trädet. Harmonisk komposition, fint ljus, vackra färger. Det enda som egentligen kan tala "emot" bilden är att den kan upplevas klichéartad, men har man ett favoritträd så har man. Hur som helst, en bra bild.

#8: Färgerna är lite mysko – jag associerar till Marcus Larsson och Düsseldorfskolan, även om bilden knappast kan sägas vara nationalromantisk. Stämningen är också lite mystisk. Mycket för betraktaren att klura vidare på.

#10: Jag gillar bildidén. Gillar också att den röda grafittin är placerad perfekt i ett av hålen. Det är också något med färgtonen som passar perfekt till det "tråkiga" motivet. Jag associerar till Eggleston – "photograph the ugly stuff".

Min favorit blir till slut #8 av rikitikitavi

/ FiCa1
 

gamleJ

Aktiv medlem
Ja bild 3 är en spegling. Jag upptäckte i den varför ett tilt/shiftobjektiv skulle vara bra att ha. Det krävdes mycket tålamod för att inte få med något av kameran och stativet i spegeln.
 

Kristobal

Aktiv medlem
Här kommer mina högst subjektiva tankar.

#1
Bilden har för mig ett rätt så cinematiskt uttryck. Kanske är det färgtonerna. Gillar det livet i tomheten. Ett fönster lyser men ingen är där, en bil på väg men man vet inte vem som kör eller vart den ska. Något lyser bort i horisonten. Undrar vad det är.
Gatlyktan närmst är trasig. Bara en tillfällighet?

#2
Detta är solnedgången för mig. Gillar exponeringen men framförallt färjan och att något händer. Några är på väg någon stans. Blir väldigt effektfullt när den är höljd i mörker med nästan bara fönstren synliga. Något i mig vill plantera någon form av ondska i detta vackra. Börjar tänka på någon fantomentidning jag läste som liten där en färja flöt omkring men alla passagerare var spårlöst borta. Ursäkta att jag flummar ur.

#3
Rolig bild med ledlinjer och denna absurda underhållare. Skulle varit kul att se figurerna fotade med verklig bakgrund likt den modellbyggaren som länkades till i någon tråd, där modellerna uppleva som verkliga tack vare skickligt jobb med rekvisita osv.

#4
Gillar starkt. Fint jobb med skuggor och exponering överlag. Tycker om fångade vardagsögonblick. Fäster blicken först på kvinnan som träffas av ljuset. Funderar på vad hon gör och tänker. Fixar med håret eller ber till högre makt?
Slås sedan av det roliga och vanligt förekommande fenomenet många människor på samma plats men ganska lite interaktion. Här är det fyra stycken och i ögonblicket verkar de helt oberörda om varandras existens. Hade jag tagit bort något är det personen vars ansikte är bakom dörrposten.

#5
Vacker och drömsk bild. Fina färger i himlen. Landskap och himlar är inte mina favobilder men den ör skön för ögat. Tänkte lite på liv och död med solen kontra trädet. Där trädet skulle kunna vara dött (inga blad) och ensamt medan solen står för liv och kraft.

#6
Fin bild i kvällssolen. Hade jag fått önska skulle jag vilja ha bort träden för att få känslan av färd eller resa med vägen som leder bort mot solnedgången. Kul med drönarfoto. Hoppas på mer roliga vinklar och vyer framöver!

#7
Vacker bild. Gillar skuggorna i vågorna under bryggan och det mörka till det ljusa diagonalt över bilden. Och det symboliska i bryggan som leder framåt så tydligt men sen tvärt tar slut. Hade jag fått önska så skulle jag velat ha liiite mer färg men framförallt, i en sådan här vacker bild, så skulle jag vilja se något malplacé, något som skaver. Eller bara någon som sitter på bryggan. Och ska ta ett dopp. Eller göra något helt annat. Vackert och rofyllt hur som helst!

#8
Speciella färger. Jag får en ganska så gripande dystopisk känsla av den här bilden. Djurlivet och det rena lugnet här nära, staden med dess toxiska självdestruktivitet där borta. Som två zoner. Ändernas positioner fyller på på något vis. Trädet som växer åt fel håll bidrar oxå. Jag gillar!

10#
Rolig och intressant bild. Tycker färgerna funkar bra tillsammans i sin dovhet. Jag både gillar och ogillar att det är så mycket ”tomt” nätet. Hade varit kul att se samma koncept men med människor i rutorna.

Mina två favoriter är 8 och 4, men nummer 8 med änderna blir den jag lägger min röst på tack vara den för mig lite speciella känslan i bilden.

Bra jobbat allihop, ha en skön helg!

Kristoffer
 

gamleJ

Aktiv medlem
#2
Detta är solnedgången för mig. Gillar exponeringen men framförallt färjan och att något händer. Några är på väg någon stans. Blir väldigt effektfullt när den är höljd i mörker med nästan bara fönstren synliga. Något i mig vill plantera någon form av ondska i detta vackra. Börjar tänka på någon fantomentidning jag läste som liten där en färja flöt omkring men alla passagerare var spårlöst borta. Ursäkta att jag flummar ur.
Vill bara säga att åtminstone jag uppskattar flummighet när den är äkta som i detta fallet. Vad en bild väcker för känslor och tankar hos olika personer är ju intressant och ibland kan informationen användas i skapandet av nya bilder. Hoppas fler börjar kommentera i tråden, även de som inte bidragit med bild själva.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det verkar som om de flesta kommentarer och omdömen trillat in för den här gången.

Dags att gå ut och ta en kanonbild inför nästa veckas Tisdagsbilden!
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Slänger in mina kommentarer här lite sent, men nu när jag fick tid:)

Listar mina favoriter här och vilken jag ger min slutgiltiga röst.
#1 Downtown : Gillar känslan i bilden där jag tas tillbaka till en kväll då man som liten åker hem i natten med bilen och allt står stilla utanför en kväll då himlen är sådär magisk blå. den lite kalla friska doften från det kanske öppna fönstret då ma susar fram i natten. Gillar även färgtonerna .

#2: Färjan. En stämningsfull bild med vackra färger. Vacker helt enkelt.

#4: Svag för svartvitt och gatufoto så den sticker ut för mig personligen, men även innehållet är kul med flera lager att betrakta. Konstrasterna mellan ungt och gammalt och händelser både inomhus och från utsidan gör att man blir engagerad och tänker till.

#9: Rolig bild helt enkelt och lite galen. Ögonblicksbilder som denna är alltid lite kul!

Så min röst står nog mellan "Downtown" och "Arrenius" med svartvitt, och tror jag känner lite extra för #4 där så min röst går till den:)

Men det var kul att se allas bilder!
Ses nästa vecka då!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
#4 caféet
Först tänkte hag att det var en härlig bild, men så störde jag mig på det kapade ansiktet utanför fönstret. Tänkte att utan detta så hade bilden varit perfekt.
Men ju mer tiden går desto mer är det det halva ansiktet som binder mig till bilden. Vem är hon, hur ser hon ut? Tänker jag. Bilden får en spännande mystik som ger mycket åt fantasin och berättelsen.

#6 MC-klubben
Det måste vara en svårt tid för mc-klubbar om det bara kommer två till årsmötet. Skämt åsido, så är det ändå de tankarna jag får av bilden i sammanhanget av bildtexten. Tanken drar iväg och jag funderar hur det var där på årsmötet. Vem var ordförande, och vem var sekreterare. Och hur ensamma de kände sig. Alla andra var kanske ute och hojade?
 

FiCa1

Aktiv medlem
#4 caféet
Först tänkte hag att det var en härlig bild, men så störde jag mig på det kapade ansiktet utanför fönstret. Tänkte att utan detta så hade bilden varit perfekt.
Men ju mer tiden går desto mer är det det halva ansiktet som binder mig till bilden. Vem är hon, hur ser hon ut? Tänker jag. Bilden får en spännande mystik som ger mycket åt fantasin och berättelsen.

Tack för uppskattande kommentar. När det gäller bilder som #4 är det ju oftast hopplöst att kontrollera alla bildelement. I detta fall hade jag redan tagit en handfull bilder på studenten i hörnet och "mobilmannen" till vänster. Leica M har ju som bekant ingen autofokus, avståndet var alltså redan inställt, liksom bländaren, tiden på auto. Kompositionen var likaså i princip "inställd". När kvinnan höjde armarna för att rätta till håret, var det bara att höja kameran och trycka av. Personerna utanför fönstret var en extra bonus, men hinna med att se till att "halva damen" skulle bli hel, det fanns inte på kartan. Initialt störde jag mig också på detta, men c'est la vie, och inte mycket att göra åt.

/ mvh, FiCa1

https://www.sawantphotography.com/
 

FiCa1

Aktiv medlem
Det verkar som om de flesta kommentarer och omdömen trillat in för den här gången.

Dags att gå ut och ta en kanonbild inför nästa veckas Tisdagsbilden!
En av de roligaste och mer konstruktiva trådarna på FS på mycket länge. Bra jobbat, Jonas! Tänk om FS nu bara kunde se till att gör det möjligt att ladda upp större bilder i trådarna – t.ex. 2024 pixlar på längsta sidan. Lite trist att 2019 vara begränsad till usla 800 pixlar. Men, men, jag ser fram emot nästa veckas bilder.

/ mvh, FiCa1
 

alfin

Aktiv medlem
Det är i sig en svårighet att få bilderna att se bra ut i litet format. På ett sätt ganska demokratiskt och jämbördigt, eftersom dyr, högupplöst utrustning som inte alla har tillgång till, inte får några väsentliga fördelar i form av wow-upplevelse. En riktigt bra bild är riktigt bra oavsett om den visas i 800 px eller 2000 px bredd. En mindre bra bild kan däremot upplevas bättre om den dryper av högupplösta detaljer i stort format.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Vinnaren av Tisdagsbilden #2

Och veckans vinnare av Tisdagsbilden är... #4 och #5, med vardera 8 kommentarer och 1 röst.

Grattis Finn och Martin!

Lycka till att förvara titeln nästa vecka!
 

Jenny Jonsson

Aktiv medlem
Nu när vi stängt ner Tisdagsbilden #2 vill jag bara passa på att ge några av er rätt ang bidrag #7 Favoritbryggan

Den är mycket mer spännande när nåt händer på den.
Den gör sig mycket riktigt bättre i svartvitt, synnerhet om våren, när kvällsfärgerna över Öresund är så bleka

Analog bild; ha överseende med den usla avbildningen
 

Bilagor

Hrafne

Aktiv medlem
Nu när vi stängt ner Tisdagsbilden #2 vill jag bara passa på att ge några av er rätt ang bidrag #7 Favoritbryggan

Den är mycket mer spännande när nåt händer på den.
Den gör sig mycket riktigt bättre i svartvitt, synnerhet om våren, när kvällsfärgerna över Öresund är så bleka

Analog bild; ha överseende med den usla avbildningen
Riktigt läcker bild!
 

Kristobal

Aktiv medlem
#jenny

Fantastisk bild! Så himla vackert.
Själv kämpar jag oxå för tillfället med blekheten utomhus. Har en bild som jag försöker ta men resultatet blir hela tiden så grått och trist.
 
ANNONS