Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filma med en Lumix G7

Produkter
(logga in för att koppla)

Johnssoon

Medlem
Hejsan!
Jag skaffade mig en Lumix G7 för ett tag sen. Är helt ny på detta och behöver lite hjälp :)

Det är så här att jag vill börja göra filmer när jag är ute och fiskar. Och i helgen va jag och hälsa på en kompis. Då passade jag på att filma lite.

Köpte mig adobe premiere och la inklippen och exporterade efter att ha kikat lite på youtube om vilka inställningar jag skulle köra på.
Har nu lagt upp mitt klipp på youtube och tycker att kvalitén är riktigt dålig för att vara 1080 60p. Har även kikat på andra klipp som är filmat med G7 och där kvaliten är 100 gånger bättre.
Filmar i 1080 60p.
Har kikat runt hela dagen på olika inställningar men verkar inte hitta någon lösning.
Någon som vet vad det kan va?


Har ett minneskort som kan spela in i 4k.

https://www.youtube.com/watch?v=f1-NsYXWxnk
Länkar till ett klipp för att ni ska kunna se vad jag menar.
Tack på förhand!
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Ofta ser det konstigt ut precis efter att videon är upplagd på Youtube. Det blir bättre efter ett tag.
Youtube komprimerar alltid filen väldigt hårt.
Det är bättre att rendera ut filmen i 25 bilder per sekund än 60 och med ganska hög bitrate ca. 25 mbps för HD 1080p
Stökiga, rörliga sekvenser med mycket detaljer typ solglitter blir sällan bra efter hård komprimering.
 

Kalleboston

Aktiv medlem
Kör du med ND-filter när du filmar?
Att försöka hålla kameran lite mer stilla kan också höja upplevelsen. Annars, fin film. Det såg ut att vara en härlig dag.
 

Johnssoon

Medlem
Ofta ser det konstigt ut precis efter att videon är upplagd på Youtube. Det blir bättre efter ett tag.
Youtube komprimerar alltid filen väldigt hårt.
Det är bättre att rendera ut filmen i 25 bilder per sekund än 60 och med ganska hög bitrate ca. 25 mbps för HD 1080p
Stökiga, rörliga sekvenser med mycket detaljer typ solglitter blir sällan bra efter hård komprimering.
Jag ska kika på det :)
Den tanken slog mig också! Får se om jag lyckas lösa detta!
 

Johnssoon

Medlem
Kör du med ND-filter när du filmar?
Att försöka hålla kameran lite mer stilla kan också höja upplevelsen. Annars, fin film. Det såg ut att vara en härlig dag.
Nej det gör jag inte, om du tänker på färgerna så är det för att jag pillade lite med färgerna och gjorde det lite "varmare".
Satt på huk när jag filmade detta så därav skaket :')

Det var en fruktansvärt härlig dag! tack förresten! :)
 

Johnssoon

Medlem
Provade att ladda upp i 25fps och fick detta resultat
https://www.youtube.com/watch?v=zVLmkLepeMQ
Tycker att det ser alldeles för grötit ut :(

Hade ett till klipp som jag laddade upp också som det är mindre rörelser i
1080 https://www.youtube.com/watch?v=9zDbeZ7JNFs&feature=youtu.be
Ser lite ut som det laggar

1080 60p
https://www.youtube.com/watch?v=H0xBeZsxwrk&feature=youtu.be
Inte lika grötit. Men fortfarande inte nöjd med kvalitén. Finns många klipp på youtube som har så mycket bättre kvalité.
Vet inte om man får dela andras klipp här ?

Då jag är helt ny till detta så frågar jag också, skulle ett annat objektiv göra skillnad? har standard objektiv 14-42mm
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Det är marigt att säga något om kvaliteten pga. handhållet och skakigt.
Vilken bitrate renderar du ut med?
Ju högre bitrate man har desto mindre förstörande blir komprimeringen i Youtube.
 

Johnssoon

Medlem
Det är marigt att säga något om kvaliteten pga. handhållet och skakigt.
Vilken bitrate renderar du ut med?
Ju högre bitrate man har desto mindre förstörande blir komprimeringen i Youtube.
Kör jag 60p så 40 bitrade cbr.
1080p 24fps 24 Bitrate cbr.
Inställningar jag fått ifrån att titta på youtube videos
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Här syns ett liknande problem. Kolla från ca. 1:10 till 1:40.
Det går inte att få bra kvalitet på det klippet på Youtube även om jag höjer bithastigheten väldigt mycket.
Kameran är på stativ. Men eftersom jag panorerar och det är väldigt mycket detaljer i form av vattenblänk och vasstrån så blir det för stor datamängd för att youtube kan reda ut det.
David och Jonny fiskar:

https://youtu.be/uOvMUGx6l4o
 

Johnssoon

Medlem
Här syns ett liknande problem. Kolla från ca. 1:10 till 1:40.
Det går inte att få bra kvalitet på det klippet på Youtube även om jag höjer bithastigheten väldigt mycket.
Kameran är på stativ. Men eftersom jag panorerar och det är väldigt mycket detaljer i form av vattenblänk och vasstrån så blir det för stor datamängd för att youtube kan reda ut det.
David och Jonny fiskar:

https://youtu.be/uOvMUGx6l4o
Jo det syntes, är detta en filmat med en G7? :)
 

Newline

Aktiv medlem
Hejsan!
Jag skaffade mig en Lumix G7 för ett tag sen. Är helt ny på detta och behöver lite hjälp :)

Har nu lagt upp mitt klipp på youtube och tycker att kvalitén är riktigt dålig för att vara 1080 60p. Har även kikat på andra klipp som är filmat med G7 och där kvaliten är 100 gånger bättre. Filmar i 1080 60p. Har kikat runt hela dagen på olika inställningar men verkar inte hitta någon lösning.
Någon som vet vad det kan va?

Har ett minneskort som kan spela in i 4k.

https://www.youtube.com/watch?v=f1-NsYXWxnk
Länkar till ett klipp för att ni ska kunna se vad jag menar.
Tack på förhand!
Jag funderar på din film är ok när du tittar på den t.ex. via en Tv. En källa till fel när det gäller "hackighet" kan annars vara just Mega OIS "Stabiliseringen" som försöker kompensera vid panorering.
Men är filmen ok direkt ur kameran kan du bortse från detta.
Bara en tanke.
 

Johnssoon

Medlem
Jag funderar på din film är ok när du tittar på den t.ex. via en Tv. En källa till fel när det gäller "hackighet" kan annars vara just Mega OIS "Stabiliseringen" som försöker kompensera vid panorering.
Men är filmen ok direkt ur kameran kan du bortse från detta.
Bara en tanke.
Det är jätte stor skillnad, så youtube "förstör" väl klippet. :(
 

Kalleboston

Aktiv medlem
Nej det gör jag inte, om du tänker på färgerna så är det för att jag pillade lite med färgerna och gjorde det lite "varmare".
Satt på huk när jag filmade detta så därav skaket :')

Det var en fruktansvärt härlig dag! tack förresten! :)
Nej jag tänkte faktiskt mer på aspekten med slutartid. Filmar du i 60 fps bör du ligga på 1/120 slutartid. Hade du nåt autoläge där kameran fixar bländare och slutare automatiskt?

Ibland kan man få väldigt korta slutartider i och med att det är väldigt ljust ute och kameran kompenserar så att det inte ska bli överexponerat.
 

Johnssoon

Medlem
Nej jag tänkte faktiskt mer på aspekten med slutartid. Filmar du i 60 fps bör du ligga på 1/120 slutartid. Hade du nåt autoläge där kameran fixar bländare och slutare automatiskt?

Ibland kan man få väldigt korta slutartider i och med att det är väldigt ljust ute och kameran kompenserar så att det inte ska bli överexponerat.
Just vid detta tillfället var allt inställt på orginal så förmodligen va det nog auto på. Eller jag som inte ställt ner något. Tittat lite mer på klipp på youtube nu som sagt om bättre inställningar :) Men ska försöka ta mig ut när det blir bättre väder och prova igen :)
 
ANNONS