Annons

Filma med en Lumix G7

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Något som man kan missa men som påverkar kvaliteten.
Vid små bländaröppningar så uppstår diffraktion som kan försämra skärpan.
Lumix G7 har en micro-4/3 sensor där diffraktionen börjar göra sig påmind vid mindre bländare än f8.
Jag använder aldrig mindre bländare än f11.

En bra investering vid filmning är ett ND-filter. Det finns billiga ND8-filter som sänker ljuset med 3 bländarsteg. Men ännu bättre är ett variabelt ND-filter så att man sänka ned till 5-6 steg.
Framförallt kan man då använda lämpliga slutartider för att få bra flyt och fina rörelser i videon.
 

Johnssoon

Medlem
Något som man kan missa men som påverkar kvaliteten.
Vid små bländaröppningar så uppstår diffraktion som kan försämra skärpan.
Lumix G7 har en micro-4/3 sensor där diffraktionen börjar göra sig påmind vid mindre bländare än f8.
Jag använder aldrig mindre bländare än f11.

En bra investering vid filmning är ett ND-filter. Det finns billiga ND8-filter som sänker ljuset med 3 bländarsteg. Men ännu bättre är ett variabelt ND-filter så att man sänka ned till 5-6 steg.
Framförallt kan man då använda lämpliga slutartider för att få bra flyt och fina rörelser i videon.
Hmm okej, de youtube klippen jag tittat på så säger dem att man ska ha på lägsta om man kör med kit lensen 14-42mm. Men jag får kika lite på detta, jag är helt ny inom detta området :).
Fick det tipset av en kompis också så jag ska ta och kika på det också!
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Det finns lixom inget djup i bilden, Vet inte om det är skärpan jag menar. Det är suddigt runt armarna. Det blir lixom pixligt, det är det jag inte är nöjd med :(
Det är defekter som uppkommer pga. den hårda komprimeringen. Om man tittar på originalfilmen så ska det se bra ut. Och om man klipper, redigerar och renderar filmen i tillräckligt hög bithastighet så ska det också se bra ut.
Man kan likna det vid hur en dålig jpg-bild ser ut som är på tok för hårt komprimerad.
Att filmen är skakig förvärrar kvaliteten och det blir svårare att komprimera med bra resultat.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Om du pausar bilden och fryser den i en sekvens som ser dålig ut när du tittar på Youtube så ser du defekterna tydligt. Pixlarna har i vissa partier bakats ihop till kluster pga. den förstörande komprimeringen.
 

Johnssoon

Medlem
Det är defekter som uppkommer pga. den hårda komprimeringen. Om man tittar på originalfilmen så ska det se bra ut. Och om man klipper, redigerar och renderar filmen i tillräckligt hög bithastighet så ska det också se bra ut.
Man kan likna det vid hur en dålig jpg-bild ser ut som är på tok för hårt komprimerad.
Att filmen är skakig förvärrar kvaliteten och det blir svårare att komprimera med bra resultat.
okok, ska iväg imorn på en helgs fiske så får prova köra med stativet då :)
 
ANNONS