Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filmning med Canon 5Dmk III - med extern mick?

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Avslutat medlemskap
Kamerorna Canon 5Dmk III och 7D MkII har ju uttag för att ansluta en extern mikrofon för filmning....var hittar jag en lämplig kabel för detta?

Min nyinköpta Zoom H1n ljudinspelare / mikrofon har ju en motsvarande linjeutgång - en kabel med 3,5 mm stereopropp i båda ändar efterfrågas alltså, var hittar jag något liknande?

Jag surfade in på Kjell & Co nyss, men jag hittade inget där! En sådan kabel måste väl ha en viss grad av avskärmning gissar jag?

Jag är tacksam för tips!

/B
 

Erik Normark

Aktiv medlem
Jag köpte min på Clas Olsson. Avskärmning tror jag inte man behöver fundera på här, elektroniken på den nivån brusar betydligt mer i sig själv.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Tackar er båda för hjälpen!! Tänkte inte så långt som att söka på "Ljudkabel" !
mvh
/B
 

Erik Normark

Aktiv medlem
Om det skulle bli nåt fel med kabeln och överföringen till kameran så sparas väl ljudet som en fil även i H1n. Så är det åtminstone i min H5.

Nu kan jag inte H1n, men den har rimligtvis bättre för-förstärkare än kamerans inbyggda. Ett tips är att låta så mycket som möjligt av Zoomens förstärkare göra jobbet, och dra ned kamerans eget inspelningsljud rejält. Själv plockar jag dock vanligtvis in filerna från Zoomen vid redigeringen, och använder endast kameraljudet för att underlätta synkning. Skillnaden i ljudkvalitet är markant!
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Om det skulle bli nåt fel med kabeln och överföringen till kameran så sparas väl ljudet som en fil även i H1n. Så är det åtminstone i min H5.

Nu kan jag inte H1n, men den har rimligtvis bättre för-förstärkare än kamerans inbyggda. Ett tips är att låta så mycket som möjligt av Zoomens förstärkare göra jobbet, och dra ned kamerans eget inspelningsljud rejält. Själv plockar jag dock vanligtvis in filerna från Zoomen vid redigeringen, och använder endast kameraljudet för att underlätta synkning. Skillnaden i ljudkvalitet är markant!
Helt riktigt.
Visst ska man använda ljudet från inspelaren i första hand och synka in det i filmen.
Om man kopplar in H1 i mikrofoningången så ska man sänka ingångsnivån i kameran (mikrofonens) till minimum. Ett hack från lägsta nivån brukar fungera bra.
Då engageras inte kamerans mikrofonförstärkare och ljudet blir bättre.
Hörlurar till kameran rekomenderas.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det är enkelt att testa skillnaden på att använda ljudet från zoom direkt eller via kameran.
Det hörs tydligt att kameran (D800 i mitt fall) komprimerar sönder ljudet från en H4n jämfört att köra med ljudet direkt från H4´an
 

Ventures

Aktiv medlem
Har man "rätt" zoom (h2n) kan man dessutom spela in "surround" om man vill det.
Vid viktiga inspelningar är det bra att spela in ljudet med olika inspelare parallellt. Sedan kan man välja vilket ljud som är bäst vid redigeringen.
 
ANNONS