Annons

Fotovärlden - förlegad kvinnosyn

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Set jag påstår och menar samt tycker är dåligt är att fotovärlden har väldigt förlegad kvinnosyn jämfört mot många andra branscher områden.
Jag undrar varför inte det kommit längre.
Så du ser att det är ett problem och något du vill förändra eller att det borde bli bättre ?😊
( för att klargöra och minska risken för tolkningar😅)
 

hornavan

Aktiv medlem
Set jag påstår och menar samt tycker är dåligt är att fotovärlden har väldigt förlegad kvinnosyn jämfört mot många andra branscher områden.
Jag undrar varför inte det kommit längre.
Om vi skall förstå vad du menar så måste du vara tydlig.

Vad är en förlegad kvinnosyn och är det något negativt?
Vilken annan branch har mindre förlegad kvinnosyn?
Vad är ”det” som inte kommit längre?
Kan du berätta hur du kommit fram till att äldre män i glesbygd är sämre (om nu förlegad betyder sämre) än yngre fotografer i storstäder?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Att slå ihjäl någon eller använda våld inkräktar på andras frihet. Att presentera bilder som vissa personer inte gillar, gör det inte. Monumental skillnad.
Javisst. Jag tycker givetvis inte, och har inte heller skrivit eller ens antytt, att sexistiska bilder är lika illa som mord.

Det jag försöker säga är att argumentationen om att "det ligger i våra gener" är lika enfaldig i det ena fallet som i det andra.
 

sb12

Aktiv medlem
Om vi skall förstå vad du menar så måste du vara tydlig.

Vad är en förlegad kvinnosyn och är det något negativt?
Vilken annan branch har mindre förlegad kvinnosyn?
Vad är ”det” som inte kommit längre?
Kan du berätta hur du kommit fram till att äldre män i glesbygd är sämre (om nu förlegad betyder sämre) än yngre fotografer i storstäder?
Förlegad betyder gammalmodig, inaktuell, föråldrad.
Tycker du att en gammalmodig och inaktuell kvinnosyn kan vara positiv?
”Det” syftar på kvinnosynen.
Tror du att äldre män i glesbygden generellt har en mer uppdaterad och modern kvinnosyn än yngre män i storstäder?
 

hornavan

Aktiv medlem
Förlegad betyder gammalmodig, inaktuell, föråldrad.
Tycker du att en gammalmodig och inaktuell kvinnosyn kan vara positiv?
”Det” syftar på kvinnosynen.
Tror du att äldre män i glesbygden generellt har en mer uppdaterad och modern kvinnosyn än yngre män i storstäder?
Symptomatiskt att du svarar på mina frågor med motfrågor.
Liknar okunniga politikers sätt att bemöta frågor de inte kan besvara.

”Mer uppdaterad och modern” vet jag inte, inte heller om det är att eftersträva.
De fotografer jag känner i glesbygden är absolut mer ödmjuka, omtänksamma och ärliga än vissa andra.

PS: Varför svarar du på de frågor jag ställde till TS? Är du hans ställföreträdare?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror nog de flesta trots allt kan se att vi i Sverige idag generellt i det verkliga livet har väldigt få öppna grova kränkningar av både kvinnor och män. Vilket inte hindrar att mycket döljs i det fördolda. Sådant har decennier av hård pressbevakning säkrat även om Mee too visat att inte ens vårat välordnade land är helt fläckfritt. De allra flesta vet att sköta sig och de som inte gör det hängs idag ut skoningslöst på nätet och när det sker hakar gammelmedia ofta på de också. Det finns idag tillräckligt många Martin Timell liknande exempel på att fallen kan bli mycket hårda för de som bryter normen och det upprätthåller idag rättningen i leden.
Metoo gick i många fall långt över anständighetens gräns. Martin Timell, som inte ger mig intrycket att vara en särskilt trevlig person, fick åtminstone sitt fall prövat rättsligt (och han blev frikänd både i tingsrätt och hovrätt). Andra blev bara anklagade i massmedia utan att få en chans att rentvå sig. En del av dem var säkert snuskpellar och allmänt otrevliga, men vi vet ju inte vilka som var skyldiga och vilka som var oskyldiga i hetsen runt metoo.

Eventuellt har metoo haft det goda med sig att folk har skärpt sig vad gäller allmänt uppträdande mot det motsatta könet (det fanns ju metoo-fall med kvinnliga "förövare" också) men det kunde väl ha gått på ett trevligare sätt?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror inte vi behöver utveckla det mer, jag har förstått att du gärna vill kunna ha det ordagrant för att göra en tolkning, jag beskrev precis hur jag tolkade det hela endast grundat på det han skrev, det räckte för mig. Varför jag kan göra den tolkningen, för att jag fungerar så, du gör inte det utan behöver det lite mer ordagrant, en skillnad mellan dig och mig helt enkelt.
Någon annan där och flera andra verkade ha haft samma tolkning så vi läser helt enkelt in saker på olika sätt.
Ja, det tycks som fler än du har läst mellan raderna på samma sätt. Jag har inte gjort det, men jag är antagligen färgad av TS historia här på formuet.

Jag är genuint intresserad av hur du resonerade för att komma fram till din tolkning, faktiskt.

Om min tolkning var rätt vet jag inte, men det behöver vi inte gissa oss till, utan det kan trådskaparen få svara på själv.
Ja, det är precis det jag har skrivit att jag önskar. Det vore väldigt bra om TS formulerade ett problem om han nu tycker att det finns ett problem med den verklighetsbeskrivning han gjorde i urinlägget.
 

PMD

Aktiv medlem
Set jag påstår och menar samt tycker är dåligt är att fotovärlden har väldigt förlegad kvinnosyn jämfört mot många andra branscher områden.
Jag undrar varför inte det kommit längre.
Tack för förtydligandet!

Vilka andra branscher (eller kulturella sfärer) jämför du med?
Är det bara i Sverige du ser den skillnaden, eller är det likartat i andra länder? (Jag tror att det är ganska likt i stora delar av västvärlden, men att i större delen av världen är kvinnor underordnade män i mycket stor utrsträckning).
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag vet inte jag, vi är verkligen inte mycket bättre än just djur fast med en maskerad yta av att vara smarta och ha något slags fungerande rättssamhälle och rättvis behandling av andra ;)
Det känns som att hela våran existens ibland går ut på just detta spel. Alla krig och bråk, vad handlar det ofta om. Att få makt och pengar och få det man vill, vad vill de med makt och pengar alltid ha i slutändan? Få bestämma men också imponera och få visa sig stor...så en form av parningslek detta också visar det sig hehe.

Nej jag är inte helt seriös, men det ligger lite sanning i det!
Ja, jo. Man kan argumentera för att vi, våra kroppar och vårt agerande bara är ett transportredskap för våra gener i deras resa mot oändligheten.

Men jag tänker nog, i sammanhanget av den här tråden, mest på oss som sociala individer där samspelet mellan oss handlar om djupare saker än utseendet på ytan. Att vi söker ett socialt klimat där alla har lika värde.

Fotografins värld, mindre förlegad, skulle i så fall fånga och uttrycka våra tankar och känslor mer än vårt fysiska utseende.

Medan jag skriver detta kommer jag att tänka på P C Jersilds bok En levande själ där en sköterska blir kär i en hjärna i ett akvarium. En skildring som ger en bild långt bortom tjusiga kroppar. Hur kan man göra detta i fotografins värld?
 

sb12

Aktiv medlem
Symptomatiskt att du svarar på mina frågor med motfrågor.
Liknar okunniga politikers sätt att bemöta frågor de inte kan besvara.

”Mer uppdaterad och modern” vet jag inte, inte heller om det är att eftersträva.
De fotografer jag känner i glesbygden är absolut mer ödmjuka, omtänksamma och ärliga än vissa andra.

PS: Varför svarar du på de frågor jag ställde till TS? Är du hans ställföreträdare?
Symptom på vad?
Jag svarade ju på frågorna åt honom ,då jag tyckte att de var väldigt allmängiltiga . Och ställde dig några jag var nyfiken på.
Men tack för svaret.
Jag tycker nog tvärtom att det är eftersträvansvärt att försöka ha en modern och inte förlegad kvinnosyn.
Att vara ödmjuk, omtänksam och ärlig har ingenting med en persons kvinnosyn att göra.
 

bony

Aktiv medlem
Set jag påstår och menar samt tycker är dåligt är att fotovärlden har väldigt förlegad kvinnosyn jämfört mot många andra branscher områden.
Jag undrar varför inte det kommit längre.
Dina utslängda frågor är alltid lika intressanta - du ger oftast inte någon egen åsikt hur saker skulle kunna förbättras, utan är snarare allmänt löst skrivna. Vad menar du egentligen med det du skriver ovan? På vilket sätt är kvinnosynen förlegad jämfört med andra branscher? Hur vill du att "fotovärlden" ska gå vidare för att få denna kvinnosyn att försvinna? På vilket sätt är 70-talisterna och de som är äldre sämre i sin kvinnosyn? Vad behövs för att få "dessa" att bättra på sig? Vad avser du med "mindre" ort? Vilken erfarenhet av detta har du? Och framförallt... är du själv 70-talist från "mindre" ort och därigenom skriver utifrån egen erfarenhet?

Svara gärna med din åsikt hur detta skulle lösas utan att svara med motfrågor - jag är intresserad att höra din lösning.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
..............Enligt trådskaparen så tillhör jag den värsta kategorin av alla; gammal, gubbe som bor i yttersta glesbygden.
Det kan inte bli värre än så.
Skönt att höra det finns någon här som är mer bespottad än jag :) Jag bor åtminstone inte i den yttersta glesbygden som du - även om jag längtar dit ibland så här års. Är alldeles för många glassätare så här års i Vaxholm. Men vi kan ju alltid fly ut på någon ö när det blir för stökigt - som på allsångsaftnarna på onsdagarna och på helgerna.

Men vi får ta det med jämnmod min vän, för en sak vet vi ju och det är att det finns goda prognoser enligt befolkningspyramiden om en mycket stark tillväxt av just gamla gubbar det kommande decenniet och framåt. Inte ens de som bor på sunk-Söder i Stockholm är exkluderade från den prognosen.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
"Stockholm, en provinsiell stad i ett perifert land i en avlägsen flik av planeten som de flesta människor i världen inte ens vet finns."

https://www.expressen.se/kultur/nej-nu-ar-det-dags-jag-slutar-kopa-klader-/
Det tycker uppenbarligen inte de lantisar som flyttat dit. De sitter som måsar i flock kring Stureplan och känner sig kosmopolitiska. Jag är född där och har bott där i alldeles för många år av mitt liv men jag har åtminstone till sist äntligen fattat att det INTE är där jag vill bo, nu när jag äntligen är gammal nog att fatta det och själv kunnat göra något åt det.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
TS brukar då och då skapa trådar med ett mer eller mindre provocerande inlägg och sen inte delta i tråden, så om han vill formulera ett problem så tycker jag att han bör göra det explicit.
Per du är så upptagen med att väga TS ord på din guldvåg att du tydligen missat budskapen. De flesta av oss andra har nog inte haft samma problem som du med att fatta vilka problem TS har. De har framgått med all tydlighet tycker jag.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Förlegad betyder gammalmodig, inaktuell, föråldrad.
Tycker du att en gammalmodig och inaktuell kvinnosyn kan vara positiv?
”Det” syftar på kvinnosynen.
Tror du att äldre män i glesbygden generellt har en mer uppdaterad och modern kvinnosyn än yngre män i storstäder?
Ja t.o.m. det är möjligt för i vårt samhälle finns ju sedan länge media som mycket väl kan väga upp den slagsida jag antar att du identifierat. Vi har TV och rikstäckande press, så varför skulle de som bor i landsbygden behöva vara sämre informerade än en som bor i Stockholm? Det var längesedan Internet var något studenterna på KTH labbade med på SUNET. I dag finns Internet i princip tillgängligt i minsta håla i hela landet idag.

Skulle inte bli förvånad om landsbygdsbefolkningen lägger minst lika mycket tid på mediakonsumption som storstadsbefolkningen, för de har nog lättare att koncentrera sig på sånt än storstadsbefolkningen som snurrar runt som skinnerråttor i allt intrycksbrus.

Vet ni vad dessutom? Vi som bor i glesbygd och har lite tur kan t.o.m. ha det bättre förspänt med Internet än många andra (åtminstone den del av året när turisterna inte är här) - och vi behöver inte ens betala för den fiber många andra tvingats betala dyrt för. Vi kan ha helt fantastiskt trådlöst Internet då väldigt få belastar våra master för trådlöst Internet annat än under 1,5 månad på sommaren. Då kan vi ha väl över 100 Mb trådlöst 4G även i skärgården. Det har få i mer tätt bebyggda områden. Vi har t.o.m. stabilare trådlöst Internet ute på ön än över fiber i Vaxholm. Märkligt va?
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Metoo gick i många fall långt över anständighetens gräns. Martin Timell, som inte ger mig intrycket att vara en särskilt trevlig person, fick åtminstone sitt fall prövat rättsligt (och han blev frikänd både i tingsrätt och hovrätt). Andra blev bara anklagade i massmedia utan att få en chans att rentvå sig. En del av dem var säkert snuskpellar och allmänt otrevliga, men vi vet ju inte vilka som var skyldiga och vilka som var oskyldiga i hetsen runt metoo.

Eventuellt har metoo haft det goda med sig att folk har skärpt sig vad gäller allmänt uppträdande mot det motsatta könet (det fanns ju metoo-fall med kvinnliga "förövare" också) men det kunde väl ha gått på ett trevligare sätt?
Helt enig Per.
 

hornavan

Aktiv medlem
Ja t.o.m. det är möjligt för i vårt samhälle finns ju sedan länge media som mycket väl kan väga upp den slagsida jag antar att du identifierat. Vi har TV och rikstäckande press, så varför skulle de som bor i landsbygden behöva vara sämre informerade än en som bor i Stockholm? Internet kan man nå i princip hela landet idag.

Skulle inte bli förvånad om landsbygdsbefolkningen lägger minst lika mycket tid på mediakonsumption som storstadsbefolkningen, för de har nog lättare att koncentrera sig på sånt än storstadsbefolkningen som snurrar runt som skinnerråttor i allt intrycksbrus.
Jag tänkte antyda något åt det hållet-:)
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Dina utslängda frågor är alltid lika intressanta - du ger oftast inte någon egen åsikt hur saker skulle kunna förbättras, utan är snarare allmänt löst skrivna. Vad menar du egentligen med det du skriver ovan? På vilket sätt är kvinnosynen förlegad jämfört med andra branscher? Hur vill du att "fotovärlden" ska gå vidare för att få denna kvinnosyn att försvinna? På vilket sätt är 70-talisterna och de som är äldre sämre i sin kvinnosyn? Vad behövs för att få "dessa" att bättra på sig? Vad avser du med "mindre" ort? Vilken erfarenhet av detta har du? Och framförallt... är du själv 70-talist från "mindre" ort och därigenom skriver utifrån egen erfarenhet?

Svara gärna med din åsikt hur detta skulle lösas utan att svara med motfrågor - jag är intresserad att höra din lösning.
Liiiite luddigt är det:) väntar med spänning på vad som komma skall :D
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Symptom på vad?
Jag svarade ju på frågorna åt honom ,då jag tyckte att de var väldigt allmängiltiga . Och ställde dig några jag var nyfiken på.
Men tack för svaret.
Jag tycker nog tvärtom att det är eftersträvansvärt att försöka ha en modern och inte förlegad kvinnosyn.
Att vara ödmjuk, omtänksam och ärlig har ingenting med en persons kvinnosyn att göra.
Skulle vilja säga att det nog indirekt faktiskt ligger något i att en ödmjuk ärlig och omtänksam människa INTE oftast har en dålig kvinnosyn då en sådan människa oftast inte ser ned på någon på det viset. DOCK finns det alltid undantag då till och med elaka människor oftast har NÅGON dom kan vara omtänksamma mot även om dom inte generellt är det ;)
 
ANNONS