Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt allroundobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

jsvahlin

Medlem
Tjena
Är på jakt efter ett nytt allroundobjektiv som kan sitta på kameran 80% av alla foton, typ. Bra skärpa, hyfsat ljusstark och allt det där viktiga. Använder idag en d7000 med ett 18-105 objektiv på. Gärna så billigt som möjligt också då jag har fler intressen som kostar en del pengar :D
 

Brix

Aktiv medlem
Tjena
Är på jakt efter ett nytt allroundobjektiv som kan sitta på kameran 80% av alla foton, typ. Bra skärpa, hyfsat ljusstark och allt det där viktiga. Använder idag en d7000 med ett 18-105 objektiv på. Gärna så billigt som möjligt också då jag har fler intressen som kostar en del pengar :D
Allround, bra skärpa, hyfsat ljusstarkt och så billigt som möjligt är väl inte en ekvation som kanske riktigt går ihop tyvärr.
Sen beror det ju såklart mycket på vad du ska fota också. Jag kan iofs. t.ex rekommendera ett Nikon 35/1.8 om du vill ha nåt som är billigt, men ändå har bra bildkvalité och stor bländare. 35mm är ju en ganska bra "allround"-brännvidd på APS-C, även om man såklart inte får lika stor flexibilitet som med ett zoom-objektiv.

Vad är det med ditt 18-105mm som du inte är nöjd med då?
 

jsvahlin

Medlem
Allround, bra skärpa, hyfsat ljusstarkt och så billigt som möjligt är väl inte en ekvation som kanske riktigt går ihop tyvärr.
Sen beror det ju såklart mycket på vad du ska fota också. Jag kan iofs. t.ex rekommendera ett Nikon 35/1.8 om du vill ha nåt som är billigt, men ändå har bra bildkvalité och stor bländare. 35mm är ju en ganska bra "allround"-brännvidd på APS-C, även om man såklart inte får lika stor flexibilitet som med ett zoom-objektiv.

Vad är det med ditt 18-105mm som du inte är nöjd med då?
Skulle gärna ha ett med snäppet bättre skärpa. Har kikat lite på ett 16-85 som ska vara rätt så skarpt. Fotar väldigt blandat, men fina porträtt på barnen och frugan ligger rätt högt upp på listan.
 

Brix

Aktiv medlem
Skulle gärna ha ett med snäppet bättre skärpa. Har kikat lite på ett 16-85 som ska vara rätt så skarpt. Fotar väldigt blandat, men fina porträtt på barnen och frugan ligger rätt högt upp på listan.
Jo, jag har faktiskt själv haft ett Nikon 16-85 och det har bra skärpa, dock är det ju inte nåt optimalt porträtt-objektiv, men det funkar väl helt ok till det om man inte är för kräsen. Du får ju dock stor flexibilitet med det objektivet.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jo, jag har faktiskt själv haft ett Nikon 16-85 och det har bra skärpa, dock är det ju inte nåt optimalt porträtt-objektiv, men det funkar väl helt ok till det om man inte är för kräsen. Du får ju dock stor flexibilitet med det objektivet.
Det finns ju 16-80/2,8-4 också så länge man inte har en så gammal kamera att den inte klarar objektiv med elektriskt styrd bländare, men man vill troligen helst hitta ett begagnat, vilket är svårare än med 16-85:an. Motljussskyddet är kanske inte så kul heller.
 

jsvahlin

Medlem
Budget runt 10000:-
Nikon, Sigma eller Tamron spelar mindre roll. Mest bang for the buck vinner.
Skulle ett Tamron 90 Marco funka bra för porträtt? 🤷🏻*♂
Har rätt dålig koll som ni märker 😂
 

Brix

Aktiv medlem
Budget runt 10000:-
Nikon, Sigma eller Tamron spelar mindre roll. Mest bang for the buck vinner.
Skulle ett Tamron 90 Marco funka bra för porträtt? 🤷🏻*♂
Har rätt dålig koll som ni märker 😂
Jodå, det skulle funka rätt bra till porträtt. Du får ju både bättre bildkvalité, ett kortare skärpedjup och finare bokeh än med t.ex Nikon 16-85.

Annars kan du ju t.ex kolla på Nikon 85/1.8 som också ska ha riktigt bra bildkvalité och som lär vara ett utmärkt porträtt-objektiv.
 

jsvahlin

Medlem
1.8G

Med budget på 10 k finns massor med bra alternativ om du kan tänka dig att ha ett par objektiv istället för alltiallo.
Jag skulle iaf vilja ha ett med normalzoom, sen om det ryms ett fast objektiv inom budgeten också så gör det ju såklart ingenting.

https://cdon.se/hemelektronik/sigma-af-17-70-f-2-8-4-dc-macro-os-hsm-c-objektiv-till-nikon-p39867247

https://cdon.se/hemelektronik/samyang-35mm-f-1-4-for-nikon-p21524059

https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv/tamron-af-sp-90-2-8-di-vc-usd-macro-ii-1-1-till-nikon

https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv/tamron-af-sp-90-2-8-di-macro-1-1-nikon

Fler förslag?
 

PMD

Aktiv medlem
Skulle gärna ha ett med snäppet bättre skärpa. Har kikat lite på ett 16-85 som ska vara rätt så skarpt. Fotar väldigt blandat, men fina porträtt på barnen och frugan ligger rätt högt upp på listan.
Om du tycker att du tar oskarpa bilder, har du undersökt varför? Oskarpa bilder kan bero på väldig många olika faktorer varav objektivet i allmänhet ligger ganska långt ner på listan.

Det är tråkigt att köpa ett nytt och dyrt objektiv och upptäcka att det inte blev bättre bilder.
 

jsvahlin

Medlem
Om du tycker att du tar oskarpa bilder, har du undersökt varför? Oskarpa bilder kan bero på väldig många olika faktorer varav objektivet i allmänhet ligger ganska långt ner på listan.

Det är tråkigt att köpa ett nytt och dyrt objektiv och upptäcka att det inte blev bättre bilder.
Nej. Jag tycker inte att jag tar speciellt oskarpa bilder. Jag har ett ”ljusstarkt” objektiv och det är ett 50mm. Skulle vilja ha något/några fler. Sen finns det ju de med sämre och bättre skärpa :)
 

Brix

Aktiv medlem
Nu är det ju inte enbart skärpa som skiljer mellan objektiv utan även kontrast, färger och bokeh kan skilja. Objektivet är ju där det mesta av bildkvalitén ligger.
Ska man fota porträtt så vill man ju t.ex gärna ha en fin bokeh.

Sen lär ju inte Nikon 18-105 ha nån topp-bildkvalité, superzoomar är inte direkt kända för att ha det :p

Vad är det för 50mm du har då? Det borde väl eventuellt funka fint till porträtt?

Varför kollar du på Tamron 90mm makro förresten? Hade du tänkt fota makro också? Makro-objektiv funkar ofta bra till porträtt, men om man främst ska fota porträtt så finns det ändå bättre alternativ.

Tips på bra normalzoom som ska vara väldigt prisvärd:
https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv/tamron-af-sp-17-50-2-8-xr-di-ii-ld-aspherical-if-till-nikon-af?utm_medium=cpc&utm_content=1750Nikon&utm_source=prisjakt&utm_campaign=prisjakt_se

I slutändan så är ju dock ändå det viktigaste att lära sig använda det man har samt om komposition/ljus för att få bra bilder.
 

jsvahlin

Medlem
Nu är det ju inte enbart skärpa som skiljer mellan objektiv utan även kontrast, färger och bokeh kan skilja. Objektivet är ju där det mesta av bildkvalitén ligger.
Ska man fota porträtt så vill man ju t.ex gärna ha en fin bokeh.

Sen lär ju inte Nikon 18-105 ha nån topp-bildkvalité, superzoomar är inte direkt kända för att ha det :p

Vad är det för 50mm du har då? Det borde väl eventuellt funka fint till porträtt?

Varför kollar du på Tamron 90mm makro förresten? Hade du tänkt fota makro också? Makro-objektiv funkar ofta bra till porträtt, men om man främst ska fota porträtt så finns det ändå bättre alternativ.

Tips på bra normalzoom som ska vara väldigt prisvärd:
https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv/tamron-af-sp-17-50-2-8-xr-di-ii-ld-aspherical-if-till-nikon-af?utm_medium=cpc&utm_content=1750Nikon&utm_source=prisjakt&utm_campaign=prisjakt_se

I slutändan så är ju dock ändå det viktigaste att lära sig använda det man har samt om komposition/ljus för att få bra bilder.
Jag har nikons 50 1,8g tror jag. Anledningen till att jag kollar på tamrons macro är att jag kan använda det både till macro och porträtt. Det är ganska mångsidigt. Mina barn är inte jättepigga på att posera för mig, så därför kunde ett 90mm vara ganska bra för då behöver jag inte vara så nära :D
Så främst för porträtt men kanske även för macro.
Vilka är dina andra tips på fasta objektiv?
 

Brix

Aktiv medlem
Jag har nikons 50 1,8g tror jag. Anledningen till att jag kollar på tamrons macro är att jag kan använda det både till macro och porträtt. Det är ganska mångsidigt. Mina barn är inte jättepigga på att posera för mig, så därför kunde ett 90mm vara ganska bra för då behöver jag inte vara så nära :D
Så främst för porträtt men kanske även för macro.
Vilka är dina andra tips på fasta objektiv?
Det som jag tipsade om tidigare t.ex; Nikon 85/1.8. Det lär vara helt utmärkt till porträtt.
 

PMD

Aktiv medlem
Nej. Jag tycker inte att jag tar speciellt oskarpa bilder. Jag har ett ”ljusstarkt” objektiv och det är ett 50mm. Skulle vilja ha något/några fler. Sen finns det ju de med sämre och bättre skärpa :)
Har du gjort ett kontrollerat jämförande test mellan ditt 18-105 och ditt 50?
Man använder inte sällan olika sorters objektiv olika, så det är lätt att "lura" sig att det ena är skarpare än det andra.

Efterbehandlingen spelar också roll. Ett objektiv med lite sämre kontrast kan fås att ge skarpare bilder med rätt efterbehandling (skärpa = upplösningsförmåga + kontrast; upplevd skärpa beror ofta på ackutansen, dvs kantkontrasten).

Men om vi utgår från att ditt 50mm-objektiv är snäppet "skarpare" än ditt 18-105, så är det väl ett zoomobjektiv med ungefär samma omfång som ditt 18-105 men med 50mm-objektivets skärpa du är ute efter. Har jag tolkat dig rätt?

Thom Hogan har skrivit en artikel om bra DX-objektiv som jag tror att du kan ha behållning av.
 

lonian

Aktiv medlem
Jag har nikons 50 1,8g tror jag. Anledningen till att jag kollar på tamrons macro är att jag kan använda det både till macro och porträtt. Det är ganska mångsidigt. Mina barn är inte jättepigga på att posera för mig, så därför kunde ett 90mm vara ganska bra för då behöver jag inte vara så nära :D
Så främst för porträtt men kanske även för macro.
Vilka är dina andra tips på fasta objektiv?

Problemet med macro objektiv är att de är ganska långsamma. Ska du fota barn som rör på sig på avstånd så hade jag hellre valt ett 70-200mm antingen f2.8 eller f4.

Om du kan leva utan macro objektiv så kan man ändå använda mellanringar eller försättslins för macro.
 

jsvahlin

Medlem
Problemet med macro objektiv är att de är ganska långsamma. Ska du fota barn som rör på sig på avstånd så hade jag hellre valt ett 70-200mm antingen f2.8 eller f4.

Om du kan leva utan macro objektiv så kan man ändå använda mellanringar eller försättslins för macro.
Dock är ett 2,8 en bit över budget 😢
 

jsvahlin

Medlem
Jäklar vad jag velar nu känner jag. Nu blev jag istället sugen på att uppgradera kameran istället.
Men vad ger mig mest för pengarna?
En Nikon d750 med AF-S 24-85/3,5-4,5G ED VR för 17.790:- eller en d750 med AF-S 24-120/4G ED VR för 16.340:-

Då skulle jag kunna sälja min d7000 med batterigrepp och lägga de pengarna på objektiv :D
 

PMD

Aktiv medlem
24-85-objektivet ger mer pang för stålarna än det andra. Se testerna på objektivtest.se

I paketet ovan tycks dock 24-120-objektivet vara kraftigt rabatterat. Det är inte ett dåligt objektiv men överprissatt när man köper det separat.
 
ANNONS