Annons

Massor av funderingar kring bröllopsfoto?!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Sofia J

Ny medlem
Ska fota bröllop och har därför kollat in mig lite på en mängd bilder. Någon som vet om fotograferna allmänt använder något speciellt filter för att få en mer softad ton eller kanske blixten? Vilken film är bra för maxad färgmättnad? Kanske någon vet om en bra länk med tips gällande teknik kring bröllopsfotografering?

Massor av frågor jag vet men jag är såååå nyfiken och kunskapstörstande!

Tack på förhand ;) ,

Sofia J
 

Maverick

Aktiv medlem
Vad jag vet så brukar man inte använda några speciella filter om man inte gör några arrangerade bilder. Fast det brukar fungera bättre med dubbelexponeringar, enligt min erfarenhet.

Det allmänna tippset torde vara att överexponera något. Eftersom kyrkorna i regel är ljusa så brukar det lura kamerans exponeringsmätare till att underexponera. Ett steg borde väl räcka tror jag. Eller ta alternativexponeringar.

När det gäller film har jag inga stora råd, men negativt kan jag rekomendera fujis 800 film som är finkornig. Kodaks proffs film 400 är en trevlig bekantskap jag gjort nyligen. Kommer inte ihåg vad filmen heter igentligen.

Mvh
Maverick
 

mazz

Aktiv medlem
Jag tycker du skall kolla in denna sida, han hansson har mycket att ge.

http://www.kulturpool.se/hansson/tips/brudpar.htm


Lycka till och var inte blyg att plåta även fast folk skickar undrande blickar, det är ju trots allt bara en gång i livet man gifter sig (det är iaf menat så...==) så satsa å¨att ge dom ett gäng härliga bilder.

/M
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Ett tips är att följa brudparet hela dagen. Ifall du känner dem bra så kan detta vara en kul grej. Jag plåtade några kompisars bröllop och jag började redan vid frukostbordet, via hårfrissan etc.

En annan sak som är uppskattat är att ta bilder på alla bröllopsgäster.

En andra sak som är populärt och ganska enkelt är att med ex 80-200 smyga runt vid drinken när man väntar på brudparet efter kyrkan och ta lite snapshots på alla.

/david
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Sofia J skrev:
Vilken film är bra för maxad färgmättnad?
Vill man ha maxad färgmättnad vid ett bröllop?

Färgmättade filmer brukar ju ha rejäl (som i svårfångad) kontrast och det vill man nog inte ha när det är en vit brudklänning bredvid en svart brudgumsfrack (har man frack på bröllop? har inte varit på ett på länge) i en vit kyrka.

Dessutom sägs det (jag har inte testat speciellt mycket) att färgmättade filmer är kassa för människobilder. Iaf på människor med vår hudfärg.
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Det finns väldigt mycket att tänka på när det gäller bröllopsfoto. Jag har plåtat ett antal och några av dem finns på min hemsida http://hem.passagen.se/ptille/ .

När det gäller filmval använder jag alltid Fujis 800 på antingen 800 eller 1600. Den går att pressa utan några större problem. Eftersom jag alltid använder två och ibland tre kameror så har jag även en laddad med Kodak Portra NC. Jag har använt både 160 och 400 och brukar ha blixt till dessa filmer. Det funkar bra men man ska helst ha en bouncer på blixten. Den ger väldigt fina toner i bröllopskläderna samtidigt som filmen är gjord för porträtt så det är för mig det ultimata. Man bör nog inte ge sig på någon film som ger skrikiga toner. Lite mer avskalade toner ger mer klassiska bilder. När det gäller foto i kyrkan så bör man se upp med fönstrena. De är ofta svåra att kompensera och därför kan det vara klokt att hålla koll på dem. Ljusmätningen brukar jag ta någon dag innan men det är inte alltid det funkar och då gör jag mätningen strax innan bröllopet. Brukar mäta på insidan av altarringen för att ha en punkt att gå efter. Där är lite mörkt och vet jag det värde kan jag se om ljusvärdena stämmer i övrigt. Jag brukar stå längst fram där altarringen tar slut vid väggen. Då har man en utblick över kyrkan och får fina bilder på brudparet. Under en sång eller så brukar jag smyga ner och ta bilder på brudparet bakifrån. När de sedan vänder sig om innan utmarschen brukar jag stå i mittgången. Vissa brudpar kanske gör något speciellt i kyrkan, tex tänder ljus tillsammans eller så. Ta reda på sådant innan och var gärna med när brudparet övar i kyrkan. Ju mer man vet desto lättare är det att få bra bilder.
När det gäller filter kan man väl sätta på ett soft-filter men det bör kollas upp innan man tar de viktiga bilderna. En del filter kan ge lite mycket soft som kan förstöra bilder.
Jag brukar plåta utanför kyrkan och sedan på festen och kanske även ta lite bilder på brudparet utomhus på något fint ställe.
 

www.tille.se

Aktiv medlem
David skrev om att ta gästbilder. Det brukar som han skrev vara populärt. Ett tips är att ta bild på några gäster åt gången och låta de som är på bilden skriva en hälsning i ett fotoalbum där man sedan sätter in bilden. Det brukar vara uppskattat av brudparet.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Har blivit ombedd att vara officiell fotograf på min systers bröllop i oktober och tycker inte jag kan tacka nej till erbjudandet. Undrar dock bara om någon har tips på bra böcker i ämnet? Jag kan tänka mig testa både färg och svartvit, (dock inte digitalt, för den utrustningen har jag inte...). Alla tips är välkomna, även länkar till andra siter på nätet.
 

Pongu

Aktiv medlem
Fuji har speciella filmer för ändamålet: 160 NPS, 400 NPH och 800 NPZ. NPH bör överexponeras kraftigt, helst ett helt steg, alltså 200-250. Den är min absoluta favoritfilm, även för natur när kontrasten blir för stor. Med 800:an räcker det att exponera efter 640. Problemet är att den inte importeras till Sverige. Superia/Press 800 är bra, men har alldeles för hög kontrast för ändamålet Jag har inte hittat några bra alternativ dock. Kan utan vidare pressas till 1600, med bättre resultat än 1600-motsvarigheten enligt sportjournalister som använder den mycket.

/Pontus
 

Olle

Aktiv medlem
Pongu skrev:
Med 800:an räcker det att exponera efter 640. Problemet är att den inte importeras till Sverige./Pontus
Tyvärr har Fuji valt att endast sälja 120-filmen i Europa. I USA finns NPZ 800 även som småbildsfilm. Jag såg dock i en tråd här på Fotosidan att ett Brittiskt företag även sålde 135-filmen. Minns tyvärr inte vilket. 120-filmen kan man köpa hos t ex Scandinavian Photo.

Olle
 

SiPaMoId

Aktiv medlem
Du får bara en chans ! Se till att ta den...

Hej Sofia!

Vad som är viktigt för mig vid bröllopsfotograferingar är att man har träffat personerna innan.Det även bra om man har kollat in en plats där man vill genomföra själva fotograferingen.

Jag använder mig av en 85 f/1,8 vid själva porträttfotograferingen.Detta för att jag vill ha ett kort skärpedjup som "lyfter fram" personerna.
Jag fotograferar i öppenskugga med antingen en reflesskärm eller en ljus vägg. Jag har även införskaffat ett vitt paraply av modell äldre.
Jag brukar se till att en av gästerna,kanske ett syskon till brudparet kan vara assistent till mig.

Beträffande filmval så vill man kanske ha en film som ser naturlig ut i färgtonen.
Jag använder själv uteslutande Fuji REALA vid alla bröllopsfotograferingar. Den är mycket skarp och har sort tonomfång samt ger realistiska färger.

Jag brukar överexponera med 1/3 dels steg för att få lite tätare neg.(=skarpare)

Sedan är det bara att "bjussa på sig själv".
I början kan det kännas dumt att dirigera och domdera, men det lönar sig att vara bestämd så att det blir något "speciellt" av bilderna.

Man lär sig efter ett antal fotograferingar hur man vill ha det.
Jag tar lite konstnärliga bilder med annorlunda bildvinklar. Tag en bild på bröllopsbuketten oxå !

Kolla gärna in mina bröllopsbilder !

mvh
Patrik
 
Senast ändrad:

pola

Aktiv medlem
Sofia. Skulle bara vilja säga att man inte kan ta för mycket bilder på bröllopet. Det är förhoppningsvis "en gång i livethändelse" och det är ju då bättre att ta flera bilder där några blev kanonbra än att snåla och ev. missa det där guldklimparna...
Om du råkar känna personerna på bröllopet kanske man ska låta kameran vila ibland annars kanske man missar det roliga själv?!

Per-Olof Nordin
 

pola

Aktiv medlem
Skulle vara roligt om du berättar hur det gick.
Kanske man själv får den möjligeheten att fota vid ett bröllop:)

Per-Olof Nordin
 

Estethia

Aktiv medlem
kika på den här bröllopsfotografens hemsida.
hon har tagit väldigt fina bilder.

ta gärna detaljbilder som blir fina ihop. tex på ringarna, skorna, frisyren osv osv.
 
ANNONS