Annons

Välja blixutlösare till flera system?

Tawi

Aktiv medlem
Har läst en del på forumet och en på övriga nätet sett en del filmsnuttar om blixtutlösare. Jag har idag en billig IR-sändare kopplat till min Canon 500D vilken fungerar bra inomhus till mina Elinchrom 400BX där ljuset kan studsa en del. Det jag nu har tänk mig är att utvidga en del och köpa mig ett system som fungerar dels till studioblixtarna men även till kamerablixtar så som den Canon Speedlight 420EX jag har idag. Fem system har utkristalliserat sig, finns säkert fler? Elinchrom Skyport, PocketWizard, Cactus v4, Radiopopper och Canon ST-E2. Spontant ser jag stora fördelar med radioutlösare då man inte behöver direkt synlig kontakt utan man kan vara lite mer kreativ. Cactus v4 ser ut att fungera i ca 9 av 10 gånger man ska lösa ut blixten. För mig som hobbyfotograf så bör det egentligen räcka då det sällan är så allvarligt utan jag kan ta bilden igen om det krånglar. Samtidigt så blir man, eller jag iaf, rätt less när grejer inte fungerar som de ska. Sen har vi det här med TTL-mätningen som man inte får på Cactus eller Skyport. Så länge jag kör med studioblixtarna så spelar det ingen roll då dessa ändå måste ställas manuellt utan det har bara betydelse vid foto med kamerablixten(420EX) och då jag har en 420EX som inte går att ställa manuellt så har det verkligen betydelse då. Tillsist har vi det här med priset, Cactus är klart billigast typ 600kr för ett kit, Skyport kostar det dubbla. Är det värt att satsa på Skyport framför Cactus om man har pengarna? Pocketwizard och Radiopopper går på minst det dubbla mot Skyport är det verkligen värt det för mig som har foto som hobby, eller ska jag istället lägga mellanskillnaden en kamerablixt som jag kan ställa manuellt typ Canon Speedlight 430EX II?

Det blev lite mycket text det där. Här kommer en summering: Fotar mest studio men vill kunna kombinera detta med enklare blixtar och ibland denna/dessa löst. Vill inte bli irriterad på krånglande utlösare, de ska fungerar även i dolda vinklar. TLL-mätning vet jag inte om det är värt pengarna. Frågan är vad ska jag satsa på? Har jag missat något väsentligt eller någon produkt?
 

Tawi

Aktiv medlem
Läst lite vidare och det lutar nu åt Elinchrom Skyport. PocketWizard blir lite väl dyrt i dagsläget. Är det någon som vill kommentera detta? Gör jag en miss?
 

bengt luthman

Aktiv medlem
Egentligen borde jag inte uttala mig eftersom jag använder Skyport och aldrig fått dem att funka ordenligt. Men de är nu inne på service och kommer förhoppningsvis gå som en klocka när de är klara. Enligt vad jag har hört av andra så funkar skyports utmärkt. Skillnaden mellan skyport och pw är väl att pw har längre räckvidd. Och som jag förstått det har de utbytbara batterier vilket bara sändardelen i Skyports har. Men om du fotar som hobby och sällan behöver använda räckvidden så tror jag att du klarar dig bra med ett set skyports, de är lätta och smidiga att använda. Lite plastigare och antennen är lite vekare än på skyports, men om man inte kastar runt dem för mkt så är det inga problem.
 

Splanky

Aktiv medlem
Elinchrom Skyport har jag använt mig av under flera år. De har funkat till 100%. Otroligt smidigt i och med att du även kan gruppera dem samt ställa in dem trådlöst från laptoppen. Bra när du skickat någon högt upp.
Har dem till Elinblixtar, men det finns ju även universala.
Nöjd kund är väl det minsta man kan säga... :)
 

Tawi

Aktiv medlem
Då kommer två följdfrågor som ett brev på posten. Vill inte verka dum, men det är väl bäst man frågar i alla fall. När behöver man lägga in blixtarna i grupper? Man vill väl att alla blixtar man har igång ska lösa ut varje gång som man har slagit igång, för annars har man inte igång dem?

Har man skickat upp blixtarna under taket (nu pratar vi Elinchromblixtarna, i mitt fall BX400) så kan det helt klart vara bra att kunna styra via laptopen. Men går de att reglera ljusstyrkan via Skyport till BX400?
 

Nicklas.T

Aktiv medlem
Jag lånar tråden lite och ställer en fråga ang. TTL. Är det mer lättjobbat om detta skickas till blixtarna eller är det bara för den late inför fotosessionen? Jag har aldrig greppat vilken info som skickas iväg med TTL och varför?

Jaja. Svara om ni vill. jag är allmänt dåligt påläst i detta. Ställer mest frågan för att kunna bilda mig en snabb uppfattning inför en 580EX II som är på ingående.. Denna kommer jag givetvis vilka kunna använda på ett smidigt sätt off-camera. Där "smidigt" är ledordet. Kommer även ha tillgång till en 430EX. Förändrar det något i detta sammanhang?

Mvh
Nicklas
 

bengt luthman

Aktiv medlem
Jag lånar tråden lite och ställer en fråga ang. TTL. Är det mer lättjobbat om detta skickas till blixtarna eller är det bara för den late inför fotosessionen? Jag har aldrig greppat vilken info som skickas iväg med TTL och varför?

Jaja. Svara om ni vill. jag är allmänt dåligt påläst i detta. Ställer mest frågan för att kunna bilda mig en snabb uppfattning inför en 580EX II som är på ingående.. Denna kommer jag givetvis vilka kunna använda på ett smidigt sätt off-camera. Där "smidigt" är ledordet. Kommer även ha tillgång till en 430EX. Förändrar det något i detta sammanhang?

Mvh
Nicklas
I princip all info förutom "blixtra nu" ingår i TTL"paketet". Det smidigaste för att få TTL-styrning tiull blixten är nog PocketWizards TTL-system. Kostar skjortan, men verkar funka bra. Men det finns så klart billigare sätt. Du kan köpa en TTL-kabel, finns upp till tio meter om jag inte minns fel, köp dock inte orginaltillverkarens modell, de är pissdyra. Finns på ebay för en avsevärt mindre slant. Sen har Canon, Nikon och Pentax egna system för att sköta TTL-överföring trådlöst. Men dessa har oftast begränsad räckvidd då de oftas tyrs från den inbyggda blixten.
 

Tawi

Aktiv medlem
Har funderat vidare angående TTL, om man plockar av blixten från kameran och monterar PocketWizard och ska fota ett porträtt på långt håll säg 20 meter? Mätningen för hur starkt blixten ska slå baseras väl på bland annat hur långt man har till det man ska fota? Har man då ställt blixten precis bredvid den man ska ta ett porträtt av i mitt exempel så slår väl blixten för hårt? Eller kompenserar PocetWizard alt. blixten för detta själv? Själv har jag för tillfället bara en Canon Speedlight 420EX (som inte går att ställa manuellt).
 

bengt luthman

Aktiv medlem
Har funderat vidare angående TTL, om man plockar av blixten från kameran och monterar PocketWizard och ska fota ett porträtt på långt håll säg 20 meter? Mätningen för hur starkt blixten ska slå baseras väl på bland annat hur långt man har till det man ska fota? Har man då ställt blixten precis bredvid den man ska ta ett porträtt av i mitt exempel så slår väl blixten för hårt? Eller kompenserar PocetWizard alt. blixten för detta själv? Själv har jag för tillfället bara en Canon Speedlight 420EX (som inte går att ställa manuellt).
Jag har inte testat PW's ttl-system, men rimligtvis är det informationen från kameran som avgör blixtexponeringen. Antagligen får man då ställa ner blixtexponeringen något steg, vilket borde gå även om du inte har en manuell blixt.
 

Tawi

Aktiv medlem
Precis vad jag funderar på. Vad har man då vinnit på att TTL informationen förs över till blixten?

Vad gäller Canons 420EX så kan jag bara ställa om blixten ska vara i slav-läge eller inte och om man vill köra Highspeed sync eller i normalläge.
 

Splanky

Aktiv medlem
Då kommer två följdfrågor som ett brev på posten. Vill inte verka dum, men det är väl bäst man frågar i alla fall. När behöver man lägga in blixtarna i grupper? Man vill väl att alla blixtar man har igång ska lösa ut varje gång som man har slagit igång, för annars har man inte igång dem?

Har man skickat upp blixtarna under taket (nu pratar vi Elinchromblixtarna, i mitt fall BX400) så kan det helt klart vara bra att kunna styra via laptopen. Men går de att reglera ljusstyrkan via Skyport till BX400?
Hej!

Det är väldigt praktiskt att kunna gruppera blixtarna. framförallt att du kan välja en viss ljussättning t.ex med och utan bakgrundsbelysning som du då kan ställa in trådlöst och välja.

Eller om du har två blixtar. Ställ in varje blixt som en egen grupp. Du kanske skall stå som "publik" vid något mindre evenemang och skall plåta föredragshållarna eller det som händer på scenen. Ställ en blixt i varje ända, så kan du sen välja om vänster eller höger skall gå av eller bägge. Beroende på vem eller vad du skall ta på, beroende var på scenen de befinner sig.

Själv kan du gå omkring obehindrat och plåta rätt så fritt.
Oerhört smidigt. Stå 15-20 meter längre bak med tele och ändå få bra blixtljus.

Ja, du kan ställa ljuset via masterenheten på kameran, liksom sätta på och stänga av modelljuset.
 

Tawi

Aktiv medlem
Ja, du kan ställa ljuset via masterenheten på kameran, liksom sätta på och stänga av modelljuset.
Gäller detta även BX400? Det är ju bara 3,5mm-kontakt på dem. Hur mycket info kan man skicka till dessa?

Kanske borde köpt enklare blixtar egentligen då jag inte kan så mycket om studiofoto. Men de har fungerat riktigt bra för mig och jag behöver nog inte växa ur dem så fort.
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Nja, blixten slår en förblixt och då mäter kameran ljuset på objektet och kan räkna ut med vilken effekt som det blir exponerat så som du bett om. Alltså inga manuella justeringar behövs. Om det vore som ni tänger så skulle man behöva kompensera + bara för att man slänger på en diffusor/bouncer på blixten, och så är det ju inte.
Har funderat vidare angående TTL, om man plockar av blixten från kameran och monterar PocketWizard och ska fota ett porträtt på långt håll säg 20 meter? Mätningen för hur starkt blixten ska slå baseras väl på bland annat hur långt man har till det man ska fota? Har man då ställt blixten precis bredvid den man ska ta ett porträtt av i mitt exempel så slår väl blixten för hårt? Eller kompenserar PocetWizard alt. blixten för detta själv? Själv har jag för tillfället bara en Canon Speedlight 420EX (som inte går att ställa manuellt).
 
ANNONS