Annons

Nikon d3x eller annan? (för högupplösta bilder)

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik Malmborg

Aktiv medlem
Hej där!

Jag har idag en D300 och jag känner att den inte räcker till vid större tryck/utskrifter.

Det vore ju roligt med en D3S, för hanteringen av ljuset, men upplösningen är ju rackarns samma som D300. Det är ju den äldre varianten D3X som man får kika på då (som borde dö ut och komma som en d3sx variant?) . ELLER... någon som har erfarenheter av liknande men det står Canon, Sony eller annat på? Jag har ca 50 000 att köpa ett kamerahus för. Det gör inget om det är mycket billigare :)

Så kravet är... Högre upplösning än en D300 för konstfoto till utskrift. =)

Tack på förhand!
 

yalazy

Aktiv medlem
Om hög upplösning var min högsta prioritet, och jag sysslade med konstfoto (antar att det rör sig om "långsam" fotografering som inte kräver så mycket av atuofokus eller seriebildstagning) så hade jag köpt en Canon 5D MK2.

Alternativet, om du inte har bråttom, är att vänta och se vad Nikon kommer med. Många tror ju på en efterträdare till D700 snart, och många tror på högre upplösning i den.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Hur ofta skriver du ut större än 100x150 cm? Jag frågar för det är den högsta acceptabla utskriftsstorleken från min 12 megapix D3 enligt mig..
 

Henrik Malmborg

Aktiv medlem
Om hög upplösning var min högsta prioritet, och jag sysslade med konstfoto (antar att det rör sig om "långsam" fotografering som inte kräver så mycket av atuofokus eller seriebildstagning) så hade jag köpt en Canon 5D MK2.

Alternativet, om du inte har bråttom, är att vänta och se vad Nikon kommer med. Många tror ju på en efterträdare till D700 snart, och många tror på högre upplösning i den.
Tusen tack för svaret!
När beräknas 700´s eftertrödare att komma?
 

Tont75

Medlem
Välkommen till den mörka sidan Canon 5d ii är det du skal kolla på, och glöm inte att det är viktigt med bra optik också, det är mycket avgörande på större utskrifter om du har 50 papp att slänga ut, kolla på Canons 50 1,2 eller 35 1,4 grymma gluggar till ditt ända mål. vad vet jag men det skulle jag kolla på, bara ett litet tips.

Ha det gött så höres vi.

//Tony.
 

snap01

Aktiv medlem
det är många faktorer som påverkar slutresultatet. Ett som påverkar mycket är vilket media bilden trycks på. Är det canvas eller ett akvarell papper kan lägre upplösning räcka är det däremot ett blankt papper etc krävs högre. om man listar vad som påverkar slutresultat så kan det se ut så här
- objektivets skärpa
- papprets typ
- upplösning
- motivet (är det plottrigt med mycket små detaljer)
- att bilden tas med stativ
Det finns säkert fler faktorer. Jag själv tycker inte att min D700 räcker till en 100x150 bild möjligen på en canvas med ett inte så krävande motiv. När jag körde med 1ds mark 2 som hade 16,7 miljoner pixel så tycker jag att 60x80 var max storlek på ett halb blankt papper, tills jag hade en Hasselbladare på prov o tog samma bild o printade ut i samma storlek det var skillnad. Jag körde ett tag med D3x men sålde den mest för tyngden,storleken idag kör jag med D700 samt 5D mark 2 med bla zeiss optik.
Om jag vore dig skulle jag inte köpa D3x för dels så kommer nog nästa version rätt snart.Det finns några saker med D3x jag tyckte inte var bra och det var
- ingen sensorrengöring
- placeringen för vertikal avtrycket (sitter för långt in)
- vikten ,tyngden
- menysystemet.

Det som var riktigt bra var
- exponeringen (exponerade rätt i dom flesta sitiutioner)
- af
- fina filer som går att skärpa perfekt
Om jag jämför med tex 5D mark 2 så ger D3x något bättre bildkvalitet på lägre iso. Däremot så har jag börjat uppskatta lättare hus därför kör jag semi pro hus idag. Förut körde jag D3x, 1ds mark 2, Hasselblad, pentax 6x7, Pentax 6x4,5 bla.

Ska du göra stora filer så är en 5d mark 2 med zeiss optik inte fel, gillar du husen på D3x så är det ännu bättre.
 
ANNONS