Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hej! [uppgradering från D300 /mod]

Produkter
(logga in för att koppla)

Luxcaput

Medlem
Jag letar efter en nybegangnad nikon kamera (senast 2006-7) som är något vassare än nikons d300. har ni några förslag?
 
Senast redigerad av en moderator:

Herr_Berg

Aktiv medlem
D7000 har ju bättre bildkvalitet och mindre brus än D300(s) men är ju svår att få begagnad men den kostar ju mindre än D300s.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Vad har du för budget? Grejen är att det inte direkt dräller av kameror som är bättre än D300 om du inte vill gå upp på riktig proffsklass tyvärr. D7000 är bättre om du vill vara kvar i DX-formatet och sedan är D700 bättre men i FX-formatet.

Vad är det du inte är nöjd med hos D300?
 

HannesNikon

Aktiv medlem
Bildkvalitet är ett brett begrepp...

En begagnad d300s, D7000, d700, d3, d3x eller d3s. Alla har bättre "bildkvalitet". Budget? Fx eller DX?
 

HannesNikon

Aktiv medlem
D300s har fler funktioner än D300 men är inte bättre vad gäller ren bildkvalité.
Jag skrev ju att bildkvalitet är ett brett begrepp. D300s är ju trots allt en uppgradering och borde ha bättre "bildkvalitet" (som innefattar mycket). Sen så är det inte jättelätt att svara på frågan när ts varken skriver önskemål eller budget...
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag skrev ju att bildkvalitet är ett brett begrepp. D300s är ju trots allt en uppgradering och borde ha bättre "bildkvalitet" (som innefattar mycket). Sen så är det inte jättelätt att svara på frågan när ts varken skriver önskemål eller budget...
Jag säger absolut inte emot dig generellt sett, men just i det här fallet vill det nog till extrema krav för att få bättre bilder med D300s.

P.S. Emil, Referenser stavas inte med a ;-)
 

Luxcaput

Medlem
Budget

Jag har en budget på ca 18.000 kr och skulle vilja ha nått i stil med d3:an. iOS .mindre än 200 och större än 500.
 
Senast redigerad av en moderator:

HannesNikon

Aktiv medlem
På DX-fronten så har du bara d7000 och d300s att välja på. Om du vill gå över till fullformat så är d700 närmast. Den ligger på ca 19 000. Mycket lik d3. Googla!!

Att gå över till fullformat kräver att du har fullformatsobjektiv eller har råd att köpa sådana.

D300s är inte jätte olik din d300, då är d7000 (rent prestandamässigt) bättre. Fast den är inte lika stor och robust.
 

Andyah

Aktiv medlem
hur kan man tacka nej till en D300?, har en sen ett bra tag tillbaka o kommer då aldrig att göra mig av med den förän den är pajj..jaja den har funnits ute ett tag..so what..den är ju inte dålig nånstans i huvudtaget. jomenvisst saker uppdateras..gör den inte sämre för det..grym bildkvalitet o byggkvalitet. men visst..är man pryltokig kanske folk tycker den är "dålig"...synd bara att den får sånt rykte..
 
ANNONS