Annons

alternativ til bladare

Produkter
(logga in för att koppla)

styret

Aktiv medlem
Hej!

Jag funderar på att skaffa mig ett mellanformats-system.
Just nu plåtar jag med en yashica-mat med tessarkopia. Gillar verkligen kameran och bilderna men ibland kan jag bli lite frustrerad på paralaxfelet.

funderar därför på att skaffa något hassebladsaktigt istället.

bladare är ju ett alternativ men gillar inte riktigt "bladarhörn" så funderar på något alternativ som ger helt rena kanter.

viktigt är att det finns objektiv runt 800 mm tillgängliga.

vad finns?

/Pär
 

Emil-G

Aktiv medlem
Rolleiflex? Bronica? Kiev? Mamiya 645 eller 67? Pentax 645 eller 67?

Men vad betyder "bladarhörn"? Jag kan inte minnas att det var något speciellt med dem?
 

Emaks

Aktiv medlem
Det är väl de två hörnformade jacken i bildens vänsterkant som blir på alla Hasselbladare? Om man scannar eller kopierar negativen för att få en svart kant runt bilden så stör de här två jacken. Annars är det inte några problem med det.
 

Olle

Aktiv medlem
Just nu plåtar jag med en yashica-mat med tessarkopia. Gillar verkligen kameran och bilderna men ibland kan jag bli lite frustrerad på paralaxfelet.
Jag vet inte hur Yashicas kameror fungerar men Rolleis tvåögda har inget parallaxfel i fokusplanet. Däremot går det inte att undvika för bakgrunden.

Olle
 

styret

Aktiv medlem
jag vill ha 6x6. har kollat mycket på mamiya 67. finns det bakstycken för 6x6 till sånna. det hade varit en grym lösning. 6x7 är ju grymt men oftast vill jag ha 6x6.

jag kopierar till 90% med svart ram så därför vill jag gärna ha raka hörn,
 

MattiasL

Aktiv medlem
Det finns 6x6 bakstycken till Mamiya. Jag hade nog tyckt att storleken varit lite väl stor för formatet, men smaken är ju olika. Finns det inget man kan fila bort för att få bort Hasselbladspilarna? Annars finns ju Bronica, liksom Mamiya 6 (mätsökare).
 

Emaks

Aktiv medlem
...Finns det inget man kan fila bort för att få bort Hasselbladspilarna?...
Man får väl i så fall täppa igen jacken? Både de två på sidan och det som sitter i hörnen och stör när man vill göra en svart ram runt bilden. Fast en del ser det här som status, för att visa att man fotar med Hasselblad.
 

styret

Aktiv medlem
Det finns 6x6 bakstycken till Mamiya. Jag hade nog tyckt att storleken varit lite väl stor för formatet, men smaken är ju olika. Finns det inget man kan fila bort för att få bort Hasselbladspilarna? Annars finns ju Bronica, liksom Mamiya 6 (mätsökare).
Då är det bara att börja leta. Klockrent att kunna välja 6x6 eller 6x7.

jag kommer inte direkt köra den som resekamera. Då har jag ju yashican.
Jag kommer mest använda den till större plåtningar där det ändå ska med rätt mycket rekvisita och skräp så det är ändå bil och ibland cykelkärra sista biten som gäller.

Jag hade en mamiya 7a förut och gillade kameramodellen som fan men nu vill jag ha ett system där jag ser exakt det linsen ser i sökaren. Har några bilder som kommer kräva det.
Sugen på möjligheten att byta mellan färg och svartvitt mitt i rullar med. Jag plåtar inte många bilder per session.
 

styret

Aktiv medlem
Som ni märker är jag helt grön på dom här kamerorna.

Finns det några objektiv man bör leta efter eller några man bör akta sig för till mamiya 67 eller bronica.

runt 80 mm.
 
ANNONS