Annons

IR-Foto med filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Alltvin

Medlem
Jag har fått testa ett B+W IR MRC F-Pro (092) Filter för ett tag. Jag vet att det ofta sägs att man måste bygga om sin DSLR för att kunna fota IR. Om man inte gör det så krävs det långa slutartider, men det kände inte jag var något problem för att testa. Så jag tog min Canon 550D och testade. Tog en massa bilder med olika inställningar.

Resultatet såg alla ut som bilden bifogad i länken nedan, dvs enbart röda. Jag vet att det krävs efterbehandling, främst med vitbalansen, så jag fotade allt i RAW för att kunna arbeta bra efter.

http://s1147.photobucket.com/albums/o547/Jonathan_Allvin/?action=view&current=IMG_6206.jpg

Problemet är att jag inte vet om det ligger i kameran eller efterbehandlingen. Jag får inte ut någonting av bilden och då har jag redigerat mycket i datorn. Så frågan är väl i vilken del problemet ligger. Kameran, inställningarna eller efterbehandligen.

Tilläggas bör är att jag redan googlat en massa, men inte hittat något bra.
 

Olle

Aktiv medlem
Ditt IR-filter spärrar det mesta av det synliga ljuset och släpper igenom IR-ljuset. Framför sensorn brukar det sitta ett filter som spärrar det mesta av IR-ljuset och släpper igenom det synliga. Det enda ljus som når sensorn är alltså ljus som ligger i gränsområdet mellan synligt och IR, d v s lite rött ljus. Som analog fotograf kan jag tyvärr inte ge några tips på efterbehandling. Jag har dock läst att en del tar bort filtret framför sensorn som spärrar IR-ljuset.Men det vill man förmodligen inte göra med en kamera man använder även för normal fotografering.

Olle
 

christersjoberg

Aktiv medlem
Hej

Egentligen vet jag inget om detta men jag gissar att det inte går att använda effektfilter för svartvit fotografering eftersom sensorn registrerar i färg! Det skulle väl vara en sån här ny LEICA då som bara tar svartvita bilder. Men som sagt jag vet inte utan försöker bara använda mig av sunt förnuft...! Det blir väl som att sätta IR-filteret på en analog kamera med färgfilm i - det går ju inte!
Christer
 

atotowi

Aktiv medlem
Det finns en guide här på fotosidan för hur man gör men i Photoshop är det ganska enkelt.

1. Justeringslager Nivåer/Levels
a) Juster vit/Svart punkt
2. Justeringslager kanal mixer/Channel mixer
a) Välj Röd kanal och sätt Röd till =%
b) Sätt blå till 100%
c) Välj blå kanal och sätt blå till 0%
d) Sätt Röd till 100%
e) Ok
3) Justeringslager Curves
a) använd pipetten och sätt vitbalans (Kan ge en del intressanta effekter om man tar en "mindre" vit/grå punkt)

Detta borde ge en hyfssad bild som ger blå himmer etc.
Man kan behöva ett lager till för att justera färgen och ta bort en del grönstick.

Exakt vilken effekt man får beror till stor del på vilken kamera man har eftersom det beror mest på det cut-off filter som sitter framför sensorn.
 

Olle

Aktiv medlem
Det blir väl som att sätta IR-filteret på en analog kamera med färgfilm i - det går ju inte!
Varken vanlig färgfilm eller S/V-film fungerar med IR-filter då filmen inte brukar vara känslig för IR-ljus. Men det finns, eller i varje fall fanns, IR-film både för S/V och färg. I en gammal B+W-broschyr rekommenderar de filter 092 eller 093 för S/V medan de inte gör någon sådan begränsning för det effektivaste filtret, 094. Obs att broschyren är från tiden BC, förlåt, före digitalkameran.

Olle
 

Alltvin

Medlem
Detta borde ge en hyfssad bild som ger blå himmer etc.
Man kan behöva ett lager till för att justera färgen och ta bort en del grönstick.
Det blir inte så tokigt faktiskt. Det som sker är dock att bilden blir ganska utfrätt, speciellt den blåa himlen, men det kanske mer beror på exponeringen och kameran kan jag tänka mig.
 

Olle

Aktiv medlem
Varken vanlig färgfilm eller S/V-film fungerar med IR-filter då filmen inte brukar vara känslig för IR-ljus. Men det finns, eller i varje fall fanns, IR-film både för S/V och färg. I en gammal B+W-broschyr rekommenderar de filter 092 eller 093 för S/V medan de inte gör någon sådan begränsning för det effektivaste filtret, 094. Obs att broschyren är från tiden BC, förlåt, före digitalkameran.
Jag läste broschyren lite slarvigt. För färg finns ett annat filter, 099, som är orangefärgat. Om det fungerar med digitalkameror vet jag inte.

Hur lyckas man med att få olika färger om man har två filter som sammantaget endast släpper igenom lite av det röda ljuset?

Olle
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Här visade jag för ett tag sedan lite olika steg från bild från kameran till färdig bild http://digitaliz.se/Infrared/

Du menar att du får som jag röda bilder i början?
Det beror på att Vitbalansering är fel. Du får skapa en profil i ex DNG profiler för din kamera och filter tillsammans.



/Stefan R. Nilsson
 

christersjoberg

Aktiv medlem
Hej

Jag läste broschyren lite slarvigt. För färg finns ett annat filter, 099, som är orangefärgat. Om det fungerar med digitalkameror vet jag inte.

Hur lyckas man med att få olika färger om man har två filter som sammantaget endast släpper igenom lite av det röda ljuset?

Olle
För svartvit film finns ett antal färgade filter ( gult, orange, rött och mörkrött samt ännu rödare som då fungerar som IR. Sen finns det ju blåa varianter också som då fungerar motsatt så att säga. Tex blir blåa himlar mörkare i takt med hur rött filtret är osv.

Med digitalkamera så får man väl ha fäljande arbetsordning (det kanske finns fler för de som är duktiga på PS); 1: exponera bilden med kameran. 2: Konvertera i till svartvit. 3: lägg till något av dessa filter som finns i PS.

Christer
 

Makten

Aktiv medlem
Du menar att du får som jag röda bilder i början?
Det beror på att Vitbalansering är fel.
Nä, det beror på att bara de röda pixlarna exponeras eftersom de andra är blå och gröna. En IR-bild kan omöjligen bli något annat än just röd, direkt från kameran. Därför blir den också ofta mycket oskarp då man bara använder en fjärdedel av sensorn, så att säga.

Tyvärr ser det ut som att trådskaparens kamera är olämplig för IR, då himlen är tämligen ljus och grönskan mörk (borde vara tvärtom). Det betyder att det IR-blockerande filtret framför sensorn är mycket starkt och effekten därför blir svag. Du kommer bara att få en monokrom bild med dålig skärpa. Förmodligen kan du få samma effekt genom att bara använda röd kanal i en bild tagen utan IR-filter.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Nä, det beror på att bara de röda pixlarna exponeras eftersom de andra är blå och gröna. En IR-bild kan omöjligen bli något annat än just röd, direkt från kameran. Därför blir den också ofta mycket oskarp då man bara använder en fjärdedel av sensorn, så att säga.

Tyvärr ser det ut som att trådskaparens kamera är olämplig för IR, då himlen är tämligen ljus och grönskan mörk (borde vara tvärtom). Det betyder att det IR-blockerande filtret framför sensorn är mycket starkt och effekten därför blir svag. Du kommer bara att få en monokrom bild med dålig skärpa. Förmodligen kan du få samma effekt genom att bara använda röd kanal i en bild tagen utan IR-filter.
En Vitbalansering gör att bilden inte blir röd. Raw konverteraren är inte gjord för IR omgången utan det måste man göra en egentillverkad sådan.



/Stefan R. Nilsson
 

Makten

Aktiv medlem
En Vitbalansering gör att bilden inte blir röd. Raw konverteraren är inte gjord för IR omgången utan det måste man göra en egentillverkad sådan.
Kalla det vad du vill, men någon vitbalansering är det inte tal om i egentlig mening eftersom det inte finns något annat än rött i en IR-bild. IR betyder som bekant infrarött.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Kalla det vad du vill, men någon vitbalansering är det inte tal om i egentlig mening eftersom det inte finns något annat än rött i en IR-bild. IR betyder som bekant infrarött.
Och det är också felaktigt för färgerna är vårt sätt att se de olika våglängderna. Men det är bara vitbalanseringsreglagen jag justerar för att tvinga in bilden till det synliga spektrat. Dvs en förskjutning av våglängderna åt de kortare
Våglängderna. Att det blir oskarpt har jag inte märkt av utom möjlig rörelseoskärpa pga de
Långa slutartiderna.



/Stefan R. Nilsson
 

Rommel

Avslutat medlemskap
IR är egentligen namn eftersom efter den våglängden (rött) så kan vi inte se mer ;) samma sak som UV!



/Stefan R. Nilsson
 
ANNONS