Annons

mellanringar till makro

Produkter
(logga in för att koppla)

tobbe_w

Medlem
Hej
Har en fråga till alla kunniga här på forumet.
Är intresserad av ett Zeiss macro-planar 100/2.
Förstoringsgraden på det är 1:2 och inte 1:1 som är det vanliga för macro objektiv.
Om man då vill ha större förstoring än 1:2 så kan man ju montera mellanringar och då är frågan,
vilken mellanring eller kanske flera mellanringar behövs för att få detta objektiv att ge skala 1:1?
 

Olle

Aktiv medlem
Det där är ett manuellt fokuserat makroobjektiv och de flesta sådana brukar ha en närgräns som når avbildningsskala 1:2. Till skillnad från makroobjektiv med AF som oftast klarar 1:1. Till många manuella makroobjektiv följde det med en mellanring för 1:1, men tydligen inte till Zeiss.
För skala 1:2 brukar ett utdrag på halva brännvidden behövas (50 mm) och för skala 1:1hela (100 mm).

Max utdrag på Zeissobjektivet borde alltså vara ca 50 mm och du behöver ytterligare 50 mm för att komma till skala 1:1. En mellanring på ca 50 mm krävs alltså. Det kan variera lite om objektivet t ex har flytande lins(er).
Olle
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det stämmer att det är 50mm för att få 1:1, men tänk på att sätter du ditt mellanringen så fungerar objektivet enbart i ett område som är 1:2 till 1:1 med oändligheten till närgränsen på avståndinställningen. Så man förlorar en hel del flexibilitet med att sätta dit en mellanring! Inte den smidighet man har med ett makro från oändligheten till närgränsen.. Alterntiv är en TC eller en närbildsfilter tex från raynox
 

tobbe_w

Medlem
Tack för det,det var bra att veta.
Har funderingar på en Nikon 1,4x converter,vilken förstoring hamnar man på då ?
Om en sån converter ens passar på objektivet ?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag gissar lite, men jag tror det är 1,4x till dina 1:2. Tror det behövs 2x för du ska komma upp till 1:1. Tror inte den passar, men kanske den från Kenko. Sedan så kan man ju undra hur mycket det gör på bildkvaliten, har man ett zeiss så vill man ju inte tappa skärpa. Jag skulle nog satsa på en raynox som man smätter på vid behov, dvs väldigt mycket smidigare att ta av och på
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Tack för det,det var bra att veta.
Har funderingar på en Nikon 1,4x converter,vilken förstoring hamnar man på då ?
Om en sån converter ens passar på objektivet ?
Nej, det gör den tyvärr inte.

Det finns en pigg i bajonetten på konvertern som motsvarar ett urtag i bajonetten hos vissa utvalda Nikon-objektiv, mest supertelen och bättre telezoomar men också 105/2,8 macro. Om man filar bort den piggen passar den på fler objektiv men det är fortfarande så att en lins på konvertern sticker ut 10-15 mm in i objektivet, om bakre linsen på objektivet sitter mindre än det från bajonetten och om öppningen är för liten går det inte. Tänk på att på många objektiv rör sig de bakre linserna när man fokuserar så de kan krocka med konvertern med ännu tråkigare resultat.
 

tobbe_w

Medlem
Tack för svaren på frågan.
Skala 1:2 kommer duga bra för det mesta som jag fotar.
Dom gånger jag vill foto "riktig" macro så får det bli mellanringar.
 
ANNONS