Annons

Dålig skärpa vid ändring av bländare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Timmy_k

Ny medlem
Hej. Jag fick låna en arbetskamrats macro objektiv och upptäckte ett konstig problem med skärpan. Har googlat en massa utan att hitta svar så jag vänder mig till er.

Utrustning:
Nikon D7000
Tamron SP AF 90mm F/2,8 Di Macro
Fjärravtryckare
Stativ

Metod:
Manuell fokus inställning på både kamera och objektiv
Använde skärmen för att kontrollera skräpa och hitta fokus
Använde fjärravtryckaren vid fotografering
Fotade i Mirror up läge

Problemet
Varje gång jag ändrade bländaren för att ändra skärpedjupet kontrollerade jag skräpan genom att vrida på fokusringen på objektivet. Det gick inte att få bilden skarp. Tog ett foto och det syntes även på bilden. Jag försökte sedan justera skärpan igen och bilden blev skarp.

Så problemet är alltså att, varje gång jag ändrade bländaren blev den första bilden oskarp och resten skarpa. Jag fick alltså ta två bilder för att få en skarp.


Vet ni möjligtvis vad detta beror på?
Är det objektivet eller är det kameran som inte riktigt vill? Eller är det kompabilitetsproblem mellan kamera och objektiv?
Jag funderar på att införskaffa mig ett Tamron 70-300mm men vill inte ha det problemet.
 

Kecko

Aktiv medlem
Ingen aning egentligen, men prova att inte köra med mirror up och istället sätta Exposure Delay Mode till ON(bilden tas 1 sekund efter spegel har höjts up) och se om det fortfarande blir konstigt med skärpan.
 

Olle

Aktiv medlem
När du ändrade bländaren, gick du från liten bländaröppning (högt värde) till större då?
Om du gjorde så, så minskar skärpedjupet för varje ändring och fokus blir mer kritiskt.
Om du sen fotade på makroavstånd så är ju skärpedjupet mycket litet.

Annars finns det objektiv där fokus påverkas lite grann av bländaren. Om det är så mycket att det är lätt att se vet jag inte. Inte heller har jag hört talas om att Tamron 90/2,8 skulle ha problem med detta.

Olle
 

Timmy_k

Ny medlem
Jag gick åt båda hållen med bländaren. Problemet var då att det inte gick att få en skarp bild, oavsett hur mycket jag justerade fokus/skärpan. Men efter att ha tagit en bild gick det att få den skarp igen. Det va på macro avstånd jag fotade och då kanske det blir mer påtagligt där som du säger.

Jag ska låna kompisens objektiv igen och göra lite nya tester och försöka lista ut exakt vad som händer.
 
ANNONS