Annons

Ny m4/3-ägare med objektivfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomasuser

Aktiv medlem
Hej

Nybliven ägare till GX1 (som redan ångrar lite att jag inte valde G3). Nåja - den gick lös på 2700 som skyltex så jag tjänade 500 spänn iaf.
En sak jag inte blir riktigt klok på är det här med Oly/Panna objektiven. Jag har traskat igenom trådarna men kan inte riktigt förstå om det blir merarbete att använda Oly objektiv på min GX1? Jag har läst mig till att Panna korrigeras men det blir mera jobb med Oly? Eller bara ett engångsarbete att ställa in i importprogram? Använder Elements och Adobes importfunktion till min gamla Canon G7 idag.

Tacksam för tips på arbetsflöde om det behövs merarbete vid import av bilder tagna med andra än original objektiv.

Mvh
Thomas
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det enda man saknar med Oly objektiv på Pana är bildstabilisering då Oly har det i huset. Tvärtom blir problem med att Oly hus inte korrigerar kromatisk abberation. Pana zoomar har ofta mycket CA och ingen möda tycks läggas på att optiskt kortigera detta då kameran ändå gör det.
 

Thomasuser

Aktiv medlem
Tack för snabbt svar!

Då är det klart vad jag ska titta efter framöver. Pana objektiv (vidvinkelzoom t.ex.) verkar vara lite dyrare. Behöver inte det absolut bästa för mitt husbehovsfoto om det kostar extra.
Bildstabilisering ser jag inte som någon direkt showstopper. Mitt foto är inte i avgörande behov av någon sådan.
Kittet med 14-42 är ju superbt att fota med - lätt och lätthanterligt. (Hittar nog svårigheter och irritationer så småningom också:)). Misstaget med valet är så klart att det bara finns skärm. Saknar - som så många andra - att vila kameran mot kinden.

Tack igen för svaret!
 

PeHi

Avslutat medlemskap
Misstaget med valet är så klart att det bara finns skärm. Saknar - som så många andra - att vila kameran mot kinden.
Jag köpte min GX1 med den externa sökaren. Kostar en del, men för mig är den värd varenda krona. Sökaren sitter på 95% av tiden, men ibland är det guld värt att kunna ta av sökaren, sätta på en pannkaka och få ner kameran i jackfickan!
 

Thomasuser

Aktiv medlem
Jag köpte min GX1 med den externa sökaren. Kostar en del, men för mig är den värd varenda krona. Sökaren sitter på 95% av tiden, men ibland är det guld värt att kunna ta av sökaren, sätta på en pannkaka och få ner kameran i jackfickan!
Tycker den är för dyr just nu. Prio 1 är i så fall 20/1,7.
Risken(?) är väl att det blir så mycket roligare med foto nu att det kanske blir aktuellt framöver.
Måste erkänna att jag från början var absolut säker att GX1 hade flipp-bar skärm a la G3. Jag hade ju faktiskt alla möjligheter att välja - G3 3190:- på Ljud o Bild/NetonNet.
Jag ångrar mig inte särskilt mycket. Spontant trivs jag utmärkt med min nya "Gamla Bettan".
 

chi_sweden

Aktiv medlem
Tack för snabbt svar!

Då är det klart vad jag ska titta efter framöver. Pana objektiv (vidvinkelzoom t.ex.) verkar vara lite dyrare. Behöver inte det absolut bästa för mitt husbehovsfoto om det kostar extra.
Bildstabilisering ser jag inte som någon direkt showstopper. Mitt foto är inte i avgörande behov av någon sådan.
Kittet med 14-42 är ju superbt att fota med - lätt och lätthanterligt. (Hittar nog svårigheter och irritationer så småningom också:)). Misstaget med valet är så klart att det bara finns skärm. Saknar - som så många andra - att vila kameran mot kinden.

Tack igen för svaret!
Hej!
Jag köpte först en GX1 som jag lämnade tillbaka- jag fixade inte att plåta via skärmen- jag bytte till en G3 som jag är supernöjd med- dock saknade jag en GX1, så jag köpte en sån i juli- ett demoex på Media Markt. Jag blev jättebesviken på skärpan i den- hade ju bilder från tidigare GX1:an, så jag lämnade in den till MM och dom bytte hela cmos på kameran.

Jag tycker nog att GX1 är ett strå vassare. Har även köpt en sökare till den- via Amazon och den gick på runt 2.200 kr. Objektiv som jag har är Olympus M.Zuiko Digital 45/1,8 (för Micro 4/3)
Olympus M.ZUIKO Digital 9-18/4.0-5.6 ED, Panasonics 45-200 samt Panasonics 14-42. I dag använder jag mest Olympus 45 mm /1.8.Vad jag förstått så är inte Panasonics vidvinkel riktigt värd dom extra pengarna den kostar om man jämför med Olympus. Skiljer sig rejält i pris.

Båda kamerorna är suveräna och objektiven likaså.

Har bilder på min blogg http://chrishilli.se/blogg (där står det vilken kamera jag använt och vilket objektiv jag använt. Bildbehandlingen jag gjort är *inte* i toppklass, håller på att lära mig det.

/chi
 

Thomasuser

Aktiv medlem
Jag tycker nog att GX1 är ett strå vassare. Har även köpt en sökare till den- via Amazon och den gick på runt 2.200 kr. Objektiv som jag har är Olympus M.Zuiko Digital 45/1,8 (för Micro 4/3)
Olympus M.ZUIKO Digital 9-18/4.0-5.6 ED, Panasonics 45-200 samt Panasonics 14-42. I dag använder jag mest Olympus 45 mm /1.8.Vad jag förstått så är inte Panasonics vidvinkel riktigt värd dom extra pengarna den kostar om man jämför med Olympus. Skiljer sig rejält i pris.

/chi
En del av dina porträtt och gatufoto är ju kanonfina! Nu vet jag att jag får så fina bilder med - har ju samma kamera :)
Tycker det har klankats en del på 45-200 och har inte brytt mig om att titta på den. Vad säger du om den som telezoom i allmänhet - förhållande pris/prestanda?

Lite kul poäng - jag köpte också mitt ex på MM som skyltex (sista). Kändes lite läskigt när kamerorna står öppet för alla att klämma på men det verkar ok.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Pana 45-200 - har 100-300 istället ffa för att prestera bättre vid 200mm. Jag tror att utan EVF behövs nog Pana 45-200 ist för Oly 40-150 då det är svårt att handhålla ett tele utan ansiktsstöd utan bildstsb. Hur bra är den? Där får du tyvärr kolla recensioner. Tänk på att 100-300 som fått blandad kritik ffa över 200mm ändå duger för A4. Behövs mer skärpa? En generellt lägre skärpa blir mindre iögonfallande än en skarp mitt och luddiga hörn vid naturfoto (ögat har då inget att jämföra med). För sport och fågelfoto är oftast mitten viktigast och det ställer andra krav.

Pana 7-14 har jag. Nej Oly 9-18 är inte lika bra i kantskärpa men är mindre benägen till reflexer. Pris vs prestanda kan man bara själv avgöra. Har man lite högre krav är 7-14 bättre och i praktiken skarp över hela bilden. Oly 7-14 är ännu bättre men större och dyrare. Sedan måste man själv bestämma vad man skall fota. För arkitektur är nog kantskärpa viktigt, för natur, kanske inte.
 

chi_sweden

Aktiv medlem
En del av dina porträtt och gatufoto är ju kanonfina! Nu vet jag att jag får så fina bilder med - har ju samma kamera :)
Tycker det har klankats en del på 45-200 och har inte brytt mig om att titta på den. Vad säger du om den som telezoom i allmänhet - förhållande pris/prestanda?

Lite kul poäng - jag köpte också mitt ex på MM som skyltex (sista). Kändes lite läskigt när kamerorna står öppet för alla att klämma på men det verkar ok.
Du har väl garanti och försärkring på ditt skyltex? Det bjöd MM på och tur var det, eftersom det verkligen *var* fel på GX1:an jag köpte i juli. Reparationen kostade inte ett öre :)


Jag gillar Panasonics 45-200. Den fyller iaf mina behov!
Jag är ju en fd Nikon"fotograf", men kände att jag inte längre orkade med de tunga kamerorna, därför bytte jag system. När det gäller Panasonics 100-300 som jag gärna velat ha, märkte jag att den var för tung för mig, så jag nöjer mig med 45-200. :)

Det jag glömde säga om sökaren- den externa på GX1:an är att den är vinklingsbar :)

Sä som sagt supernöjd med min G3 och Gx1 :) och objektiven.

/chi
 

Thomasuser

Aktiv medlem
Tack!

Tack för att ni tagit er tid med tipsen!

Jo jag förstår att det är i högsta grad en subjektiv fråga vad som är prisvärt och vad som är kvalitet.
Det är ju inte så att jag ska köpa på mig två-tre objektiv genast så det blir att kolla upp tester och jämförelser med bildexempel. Ska vara extra noga med vidvinkel - det är nog i den vida delen och upp till 42mm de flesta foton kommer tas. Vem vet - kanske jag blir nöjd redan med kit zoomen? (Den "vanliga" 14-42 - inte power).

F.ö. var det väl på tiden det blev iaf lite liv i Panasonic-tråden? :)
 

gbg Emil

Medlem
skärpa

Hej!
Jag köpte först en GX1 som jag lämnade tillbaka- jag fixade inte att plåta via skärmen- jag bytte till en G3 som jag är supernöjd med- dock saknade jag en GX1, så jag köpte en sån i juli- ett demoex på Media Markt. Jag blev jättebesviken på skärpan i den- hade ju bilder från tidigare GX1:an, så jag lämnade in den till MM och dom bytte hela cmos på kameran.


/chi
Hur såg du att skärpan var dålig, var det helt uppenbart eller behövde du gå tillbaka och jämföra med dina gamla GX1-bilder?

Har precis också köpt en GX1, och jag är lite fundersam till skärpan. Tycker ofta att bilderna jag tog med min Powershot G10 upplevs skarpare. Jag googlade lite och hittade dels att skärpan med det nya powerzoomobjektivet var sämre än med standardzoomen, specifikt i i 42 mm och korta (!) slutartider. Sedan såg jag flera andra som upplevde att när man fotade jpeg i standardläge så hade den både för mycket noise reduction och bilderna blev "mjuka". Rådet var alltså att dra ner NR och upp skärpan i kameran. Någon som har liknande funderingar?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vid basiso bör inte brusreducering smeta ut mycket. Jag vet förstås inte vilket ISO som användes. Jag har GX1 och 14-45 och 14-42 PZ. Det är ingen slående skillnad mellan dem. Det finns säkert en stor variation mellan ex förstås.

Det är dock alltid klurigt med begreppet skärpa och JPEG. Vissa kameror lägger på mer kontrast och skärpa i standardläget vilket ger mer sting i bilderna. Det är nog bäst att jämföra upplösning istället. Det är ingen markant skillnad i MP antal mellan G10 och GX1. Så säkerställ om det är skillnad i upplösning eller bara skärpning och kontrast som båda går att skruva på i menyer eller använd råformat.
 

.Z.

Aktiv medlem
Köpte ett demoex av G3 på mediamarkt för ett par månader sen, 1990kr. Insåg nog inte då vilket fynd det faktiskt var men satan vad nöjd jag är! Köpte sen kitzoomen ganska billigt, var splittad ur ett paket.

Köpte nu Oly 45/1.8 och siktar nu in mig på Panna 20/1.7, zoomen är ju så tråkig! En vidvinkel på de så :)

Sent from my Lumia 800 using Board Express
 

Thomasuser

Aktiv medlem
Har ju läst Panasonic trådarna ett tag men inte kunnat bestämma mig förrän nu.
Allmänt verkar de flesta vara inte bara nöjda utan MYCKET nöjda med sina ffa G3.

Tänkte mig in på Scandinavian Photo och höra vad dom har för passande väskor.
Har ni fixat något speciellt till era GX1/G3? Jag skulle kunna tänka mig någon som kan ta
GX1+20/1,7 monterat och dessutom kanske ett objektiv i storlek med 75:an (70mm) eller rentav 45-200 (100mm). Tips?
 

gorred

Aktiv medlem
Har ju läst Panasonic trådarna ett tag men inte kunnat bestämma mig förrän nu.
Allmänt verkar de flesta vara inte bara nöjda utan MYCKET nöjda med sina ffa G3.

Tänkte mig in på Scandinavian Photo och höra vad dom har för passande väskor.
Har ni fixat något speciellt till era GX1/G3? Jag skulle kunna tänka mig någon som kan ta
GX1+20/1,7 monterat och dessutom kanske ett objektiv i storlek med 75:an (70mm) eller rentav 45-200 (100mm). Tips?
Har en G3 sedan i våras - valde den framför GX1 pga sökaren och den utvikbara skärmen. Är väldigt nöjd! Från början tänkt som komplement till min Canonutrustning (7D + en del L-objektiv), men slutade med att jag sålde av den.
Använder fr.a. tre objektiv; Pana 12-35 som normalzoom, Pana 20/1,7 inomhus och annars, Pana 45-175 som tele - täcker det mesta. Skaffade också en underbar väska; Think Tank Retrospective 5, som tar utrustningen med råge plus tillbehör, och ändå inte är för stor och tung .
Bifogar en del bilder från fiskeresan i somras i Kaitum: https://picasaweb.google.com/111054522665907510460/Fiske2012Tjuonajokk?authkey=Gv1sRgCPmbk9Cx953o-QE
 

Thomasuser

Aktiv medlem
Intressant! Kanske rentav tom. en något mindre väska till kamera + 1 objektiv. Svårt att bedöma utifrån en web-shop så jag stannar nog till i foto-butik för att få en uppfattning om verkligheten.
Får fundera lite på vilka tillfällen behovet är som störst. Semesterresor och utflykter givetvis och tillfällen då kameran kan behöva skydd.
Hmmmm.... svårare än kameraköpet:)

Edit: F.ö. blev jag rätt förtjust i ett par av vyerna över sjön. Fina bilder!
 

Thomasuser

Aktiv medlem
Blev en Lowepro Streamline 100 från Experts utförsäljning till halva priset.
Passar utmärkt till kamera + 14-42. Kommer bli bra med en ev. kommande pannkaka också men sedan måste den uppgraderas.
 

Vips

Aktiv medlem
Vad gäller väska så kör jag med Crumplers New Delhi 230, den rymmer lätt kameran och några extra objektiv, klämmer till och med ner en liten gorillapod överst på resor. :)

Ett extra batteri är ett bra tillbehör att starta med, plåtar (eller filmar) man flitigt en dag kan det verkligen behövas. Vad gäller objektiv så är ju Panasonics 20mm liten, smidigt och skarp. Det blir en väldigt kompakt kamera med den på. Kitzoomen är ok och används en hel del, men den känns lite smäckig att hantera, är väl plasten. Annars är nog 7-14mm det objektiv som jag plåtat mest med, lite synd bara att det inte går att montera på ett filter som skydd på den...

En blixt och/eller en tele-zoom är väl det som står på önskelistan nu. Är jättenöjd med systemet, sålde av alla Nikon-prylar förra hösten och har inte ångrat mig en sekund.

/magnus
 

Parsi

Aktiv medlem
Det enda man saknar med Oly objektiv på Pana är bildstabilisering då Oly har det i huset. Tvärtom blir problem med att Oly hus inte korrigerar kromatisk abberation. Pana zoomar har ofta mycket CA och ingen möda tycks läggas på att optiskt kortigera detta då kameran ändå gör det.
Det där är ju riktigt synd!

Och besvarar en fråga jag tänkte ställa. Tyvärr verkar det som om Panasonic och Olympus har kvaddat många m4/3 fördelar med sina beslut att korrigera sina egna objektivs CA, vinjettering och distorsion redan i RAW-filerna. Jag ville verkligen sätta på Panasonics 14-42 F/3.5-5.6 lumix GX vario pz på min Olympus. :-(
 
ANNONS