Annons

Få in 120-film i den förbannade spolen!

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
Hej
Jag har just fått tillgång till ett lab. Men när jag skall sätta in filmen i spolen i mörker så får jag aldrig till det. Med 35mm film är det inte så svårt, men 120 är så bred! Den bara fladdrar och åker fel etc. Finns det nått bra knep, nån bra pryl etc som gör det enklare? Jag kan ju inte vara den enda som tycker det är svårt...
 

ErlandH

Aktiv medlem
Träning. Och bra spiraler. Min erfarenhet är att hederliga stålspiraler är bättre än Paterson med 120-film. (Tvärtom med småbildsfilm.)
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Nu är det evigheter sedan jag soppade 120 med Paterson-dosor, men vad jag vill minnas är att de första centimetrarna behöver man inte "vrida" in filmen utan jag "tryckte" in den så långt det gick innan det tog stopp. Först då vred jag spiralerna som man ska göra. Funkade bra.

Som Erland säger, det kräver en del träning.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Det är pilligt, men med lite träning får man till det, sen har man en känsla för det. Svårt att förklara hur jag brukar göra, men jag låter spolen hänga kvar som en vikt till att börja med. Sen låter jag ring- och långfinger möta tummen med filmen emellan, samtidigt som pek- och lillfinger styr in kanterna i spåret, och så drar jag in filmen i spiralen så långt det går innan jag börjar rörelsen med spiralen. Sen brukar det trassla ett par gånger. Det sista jag gör innan änden ska åka in i spiralen är att klippa av filmen alldeles intill tejpen så skyddspappret dimper ner.
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag gör som Mattias ungefär, men jag har en Kodakdosa med correxband sedan början av 60-talet. Jag brukar sätta fast en klämma i spolen och (i mitt fall även correxbandet) för att hålla ordning på filmen. Det underlättar väldigt mycket att filmen hänger rakt ner.
 

easyrider

Aktiv medlem
Jag vill tillägga att jag försökt i mörkrum utan den svarta påsen för att mörklägga. Det förutsätter givetvis att du är i ett helt mörkt rum. Jag tyckte det var enklare om filmen kunde hänga ner utan att trassla in sig i "mörkläggningspåsen". Sedan vill jag minnas att jag mycket försiktigt förde in filmens kanter i spolen utan våld så att säga. Vad för slags spole jag använd kommer jag inte ihåg tyvärr.
 

alf109

Aktiv medlem
Som andra sagt, ta en film och öva i ljus så du får in handgreppen.

Personligen tycker jag att stålspiraler är mycket knepigare då det är lätt att få dubbla lager av film i samma spår. Jag skaffade en stålspiral för att den skulle funka bättre för stående framkallning enligt tips, men jag tyckte att den var ett elände att ladda.
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Jag hade aldrig någonsin problem med stålspiraler, varken för 120 eller småbild. Min uppfattning är att de är mycket bättre än plastspiralerna. Jag har inte haft ett enda fel när jag använde stålspiral, och jag har framkallat hundratals filmer med olika typer av dosor. Min absoluta favorit är stålspiralen. Med Paterson och Jobo har jag råkat ut för att filmen kommer fel åtskilliga gånger, men alltid tagit ur och gjort om så att det har blivit rätt. Man känner när det blir fel, om man vet hur det ska kännas när man laddar.

Paterson eller Jobo har däremot haft problem både med småbild och 120. Det allra viktigaste är att aldrig använda våld, och där har spiralerna med kulor en nackdel, eftersom man inte så lätt känner vad man gör. Det går ofta bättre att mata in filmen för hand hela vägen i stället för att vrida. Men när man vrider är det bättre att inte vrida till ändlägena, utan att ta det lite mer med myrsteg och att vara mycket lätt på handen.

120 har egentligen ingen tendens att spåra ur, då den redan vid tillverkningen är klippt helt rakt. Däremot kan den bli mer trögladdad om den är kraftigt krökt, vilket lätt händer med film som har lagrats länge. Det kanske underlättar att använda inmatningsmekanismen med kulorna då, men den första biten medan filmen inte säkert styr i spåret måste man mata in. Är man bara lätt på handen ska det kunna gå utan urspårning.
 

dadlas

Aktiv medlem
Tips som jag själv borde prova

Hej
Jag har just fått tillgång till ett lab. Men när jag skall sätta in filmen i spolen i mörker så får jag aldrig till det. Med 35mm film är det inte så svårt, men 120 är så bred! Den bara fladdrar och åker fel etc. Finns det nått bra knep, nån bra pryl etc som gör det enklare? Jag kan ju inte vara den enda som tycker det är svårt...
Ta en bit film och sätt i från början som styrning. JAg tycker också det är knepigt i början jag har PAtersondosor. JAg får hålla ett hörn i varje nypa för att få en start. Om det redan satt en liten bit film där så skulle den kanske kunna hjälpa till med styrningen i första läget. När man fått in filmen en bit kan man dra ut hjälpbiten. Men har inte testat det själv. KAnske är det inte plats, det kanske blir för tjockt annars borde det funka. JAg ska i vart fall testa.
 

aolsson

Aktiv medlem
Kruttorra spiraler! Min erfarenhet är att minsta antydan till fukt gör att - särskilt 120-film - lätt klibbar fast en aning och blir väldigt svår att ladda.

Hade också Paterson innan. Men sprilarena där började bli slitna och när jag bytte till Jobo blev det litet lättare. Men fortfarande extremt viktigt att det är torrt. Med 35mm som ju är styvare går det lättare oavsett dosa,
 

Olle

Aktiv medlem
Photax säljer , förutom Patersonspiraler, även AP-spiraler som jag tycker är lite lättare att ladda och passar i Patersondosor. Kan kanske vara värt att pröva.

Olle
 

emjo

Aktiv medlem
Det beror på film också. Fomapan är ganska styv och lätt att hantera. Kodak Ektar är mycket sladdrigare.
 

lellehan

Medlem
Jag gör två åtgärder som jag tror underlättar matningen, det första är att rulla första filmändan åt motsatt håll mot hur den har legat rullad i spolen, filmen blir då inte lika "krullig" och nyper inte fast på samma sätt, det andra är att klippa hörnen i startändan, klipp 45 grader, så lite som möjligt, det viktiga är att få bort det spetsiga hörnet.
 
ANNONS