Annons

Test-filer från olika kameror? Var?

Produkter
(logga in för att koppla)

Glattnos

Aktiv medlem
Finns det någonstans man kan ladda ner film-filer från olika kameror för att dels se bildkvaliteten och dels så man kan testa att redigera filerna? Så man vet om man har en dator som klarar av det.

Jag är väldigt intresserad av film-filer från Canon EOS 550D, 600D eller liknande. Om någon har en sådan kanske man skulle kunna få några film-filer att testa med?
Jag är alltså ute efter filer som kommer direkt från kameran utan några konverteringar.

Jag skulle bli så himla less om jag köpte ny kamera och sedan inte hade dator nog att redigera filmerna. Har gjort det förr och insett att enda sättet att veta hur det fungerar är att testa.
 

Glattnos

Aktiv medlem
Tack för tipset, men det var en rörig sida för någon som inte har varit på den förr. Om någon hittar nerladdningsbara film-filer, länka gärna. Jag har ännu inte hittat några fast att jag klickat omkring ganska mycket på både 550D, 600D och 650D
 

Glattnos

Aktiv medlem
Aha, tackar!
Bara en korkad fråga till, Hur laddar jag ner filerna? Klickar jag öppnas en ny flik med Quicktime men hur får jag ner filmen till hårddisken?
 

Glattnos

Aktiv medlem
Hmm...jag har inget liknande val vad jag kan se. Jag är på PC i Firefox och hittade ett tillägg, DownloadHelper som hittar videor på sidan och ger möjlighet att ladda ner dom via den. Krångligt men jag ska testa det.
 

Bilagor

themajk

Aktiv medlem
Hmm...jag har inget liknande val vad jag kan se. Jag är på PC i Firefox och hittade ett tillägg, DownloadHelper som hittar videor på sidan och ger möjlighet att ladda ner dom via den. Krångligt men jag ska testa det.
På den sidan med vimeo-videos så finns det ju en länk ("Click here to download original .MOV file") under videon, direkt till mov-filen, högerklicka på den och spara...
 

themajk

Aktiv medlem
Nu blev jag lite fundersam! Om man tittar på 550D så finns det ett par videor som är "1280x720, 25 fps" 550D kan ju inte filma i 25 fps på 720p? I alla fall om man tittar i manualen. Då måste det väll innebära att filen inte är direkt från kameran?
Felskrivet, kollar du de två filerna som länkas så är de 1080p.
 

Glattnos

Aktiv medlem
Felskrivet, kollar du de två filerna som länkas så är de 1080p.
Aha, ja det ser jag nu. Det var lite konstigt att dom har skrivit fel på det.

DownloadHelper fungerar bra att ta ner klippen med så nu har jag testat att redigera filerna och det fungerade utan några som helst problem. Har Quad-core i7 och 4 GB RAM och det verkar räcka för 1080p från EOS 600D.

Är det någon som har något att invända? Innan jag beställer följande:
Canon EOS 600 D Hus
SIGMA Objektiv DC 18-200mm F3,5-6,3 OS HSM II

Ska fungera för filmning i första hand så det är det jag haft i åtanke när jag valt prylar. Jag kommer fota också men jag kollade bara att den hade manuellt läge, och då räcker det nog för min del :)
Jag beställer nog nästa vecka så om någon har nått att invända eller har samma prylar till salu så kontakta mig gärna :)
 

themajk

Aktiv medlem
Aha, ja det ser jag nu. Det var lite konstigt att dom har skrivit fel på det.

DownloadHelper fungerar bra att ta ner klippen med så nu har jag testat att redigera filerna och det fungerade utan några som helst problem. Har Quad-core i7 och 4 GB RAM och det verkar räcka för 1080p från EOS 600D.

Är det någon som har något att invända? Innan jag beställer följande:
Canon EOS 600 D Hus
SIGMA Objektiv DC 18-200mm F3,5-6,3 OS HSM II

Ska fungera för filmning i första hand så det är det jag haft i åtanke när jag valt prylar. Jag kommer fota också men jag kollade bara att den hade manuellt läge, och då räcker det nog för min del :)
Jag beställer nog nästa vecka så om någon har nått att invända eller har samma prylar till salu så kontakta mig gärna :)
Vad kommer du att filma i huvudsak?
 

Glattnos

Aktiv medlem
Vad kommer du att filma i huvudsak?
Det blir mest stillsamt djur och natur(här kommer nog 200mm och 3x-10x zoom väl till pass). Men jag tänkte även filma presentation/reklam-filmer både inne och ute(bra att kunna gå ända ner till 18mm).
Sen tycker jag att det är roligt med div. motorsport så jag hoppas att jag ska klara även det, fast det är inte prio ett.

Jag väljer ju prylar med ganska begränsad budget men vill gärna ha möjlighet att uppgradera.

Kommer använda extern mikrofon och view-finder på LCD:n när omständigheterna så kräver.
Jag kommer troligtvis även skaffa ett ljusstarkare objektiv för kvällar och nätter. Men det får bli en senare uppgradering. Kanske ett fast 30mm f/1.8 eller liknande.

Är det något jag bör tänka på? Eller finns det något lämpligt alternativ till hus eller objektiv?
 

Glattnos

Aktiv medlem
"Trigger pulled" på detta:
Canon EOS 600 D Hus
SIGMA Objektiv DC 18-200mm F3,5-6,3 OS HSM II

Blev ca 6 500:- inkl frakt efter lite "prisjakt"-ande.

Jag ska lägga in Magic Lantern på den och utrusta den med view-finder och variabelt ND-filter. Tror att den blir en bra videokamera. Jag ser det mest som min nya videokamera, grymt bra pris med tanke på bildkvaliteten och mångsidigheten, men det är ju inte någon nackdel att det även går att ta skapliga stillbilder med den :)

Har för övrigt hittat denna kanal: http://www.youtube.com/user/DaveHowTo?feature= som är väldigt informativ när det gäller filmning med just 600D.
 
ANNONS