Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Liten snabb systemkamera???

Produkter
(logga in för att koppla)

Prmr

Ny medlem
Frun har fått upp ögonen för fotografering och skulle vilja ha en ny kamera som passar hennes små händer.
Det som fotograferas för tillfället är till 90% busande och springande hundar så en snabb autofokus är ett måste.
Hon tycker att min D7000 är alldeles för stor och klumpig att bära på och att min gamla Samsung NX10 är varken snabb eller träffsäker nog.

Tips???
Skulle helst vilja hålla mig till antingen Samsungs Nx serie eller Nikon eftersom mina objektiv då passar men jag är öppen för tips utav andra märken också!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
För autofokus på springande hundar under allt annat än helt optimala förhållanden behövs fortfarande en spegelreflexkamera tyvärr. Alternativen blir den minsta Nikon du kan hitta D3x00 serien eller D5x00 serien om du skall ha Nikon. Annars är den minsta spegelreflexkameran Canon 100D.

Kan du hålla dig till vackert väder ute kan möjligen en av de snabbast fokuserande spegelfria möjligen klara det - Nikon 1 kamerorna med fasdetekt på sensorn eller Olympus OMD EM10 med samma teknik som skall annonseras den 29/1. Det är sannolikt att EM10 klarar att sätta fokus i sämre ljus än 1 serien p g a större PDAF pixlar i sensorn (samma sensor som EM1 som dock kostar mycket mer).

Alternativet är att göra på gammalt sätt: förfokusera och tryck av då hunden nått fokuspunkten och då funkar alla kameror.
 

Prauter

Aktiv medlem
Jag hade övervägt en Nikon D3200. Den är betydligt mindre än D7000 och väldigt billig. Det är en sån kamera de flesta elvaruhusen har så det kan ju vara värt att börja spana i veckobladen.

Lycka till!
 

mapem

Aktiv medlem
För autofokus på springande hundar under allt annat än helt optimala förhållanden behövs fortfarande en spegelreflexkamera tyvärr. Alternativen blir den minsta Nikon du kan hitta D3x00 serien eller D5x00 serien om du skall ha Nikon. Annars är den minsta spegelreflexkameran Canon 100D.

Kan du hålla dig till vackert väder ute kan möjligen en av de snabbast fokuserande spegelfria möjligen klara det - Nikon 1 kamerorna med fasdetekt på sensorn eller Olympus OMD EM10 med samma teknik som skall annonseras den 29/1. Det är sannolikt att EM10 klarar att sätta fokus i sämre ljus än 1 serien p g a större PDAF pixlar i sensorn (samma sensor som EM1 som dock kostar mycket mer).

Alternativet är att göra på gammalt sätt: förfokusera och tryck av då hunden nått fokuspunkten och då funkar alla kameror.
Håller med om allt det där men undrar om du är säker på att OMD E-M10 får PDAF? I så fall blir det en mycket intressant kamera för ändamålet. Annars är nog en Nikon D3200 bästa valet för busiga hundar, om man vill ha en billig och hyfsat liten kamera.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om man vill komplettera ett Nikonsystem med en liten, snabb kamera är väl något ur 1-serien det givna valet.
 

Prmr

Ny medlem
inte så givet?

Om man vill komplettera ett Nikonsystem med en liten, snabb kamera är väl något ur 1-serien det givna valet.
Fast 1-seriens objektiv passar väl inte på "F-Serien" och vise versa? så då kan jag ju lika gärna köpa ett annat märke om jag ändå måste köpa specifika objektiv!
 

PMD

Aktiv medlem
F-objektiven passar på en 1-kamera med en adapter som Nikon säljer.

Fast man förlorar ju lite av fördelen med en liten kamera genom att sätta stora objektiv på den.
 

Prmr

Ny medlem
Alternativen blir den minsta Nikon du kan hitta D3x00 serien eller D5x00 serien om du skall ha Nikon. Annars är den minsta spegelreflexkameran Canon 100D.
Tycker inte att det skiljer tillräckligt i storlek på Nikons D3x00 och D5x00 serier, visst dom är en hel del lättare och det hjälper väl men dom passar inte hennes små händer mycket bättre än vad min D7000 gör.

Canon Eos 100D verkar desto mer intressant, tackar så mycket för det tipset! :)
Tänk vad trevligt om Nikon skulle släppa en konkurrent till den! Kanske en D1000 :)
 

unoengborg

Aktiv medlem
För autofokus på springande hundar under allt annat än helt optimala förhållanden behövs fortfarande en spegelreflexkamera tyvärr. Alternativen blir den minsta Nikon du kan hitta D3x00 serien eller D5x00 serien om du skall ha Nikon. Annars är den minsta spegelreflexkameran Canon 100D.

Kan du hålla dig till vackert väder ute kan möjligen en av de snabbast fokuserande spegelfria möjligen klara det - Nikon 1 kamerorna med fasdetekt på sensorn eller Olympus OMD EM10 med samma teknik som skall annonseras den 29/1. Det är sannolikt att EM10 klarar att sätta fokus i sämre ljus än 1 serien p g a större PDAF pixlar i sensorn (samma sensor som EM1 som dock kostar mycket mer).

Alternativet är att göra på gammalt sätt: förfokusera och tryck av då hunden nått fokuspunkten och då funkar alla kameror.

På dig låter det som om det skulle behövas solsken och vackert väder för att fasdetekteringe i nikon 1 ska fungera. Visst är det sant att PDAF fordrar bra ljus för att fungera. Men är det tillräckligt ljust för att fotografera springande hundar utan att de blir allt för rörelseoskarpa kommer nog AF också att hänga med tillräckligt bra. Vill man däremot fotografera i stearinljusbelysning på mysig restaurang blir det värre, men å andra sidan är motiven där oftast mera stillsamma. Speciellt som man inte kan vrida upp ISO så mycket på en kamera med så liten sensor, men liten sensor är ju nästan oundvikligt om man vill ha ett litet system eftersom det påverkar hur stor optiken behöver göras.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
På dig låter det som om det skulle behövas solsken och vackert väder för att fasdetekteringe i nikon 1 ska fungera. Visst är det sant att PDAF fordrar bra ljus för att fungera. Men är det tillräckligt ljust för att fotografera springande hundar utan att de blir allt för rörelseoskarpa kommer nog AF också att hänga med tillräckligt bra. Vill man däremot fotografera i stearinljusbelysning på mysig restaurang blir det värre, men å andra sidan är motiven där oftast mera stillsamma. Speciellt som man inte kan vrida upp ISO så mycket på en kamera med så liten sensor, men liten sensor är ju nästan oundvikligt om man vill ha ett litet system eftersom det påverkar hur stor optiken behöver göras.
Med kitzoomen vill jag minnas att EV9 behövs för PDAF hos Nikon V1 och jag har bara fått systemkamerasnabbhet ute på dagen med min V1 med 10-30 eller 30-110. En systemkamera har PDAF vid EV 0 till -3 beroende på modell med f/1,4 vilket blir EV 1 till 4 vid f/5,6 om jag räknat rätt.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Med kitzoomen vill jag minnas att EV9 behövs för PDAF hos Nikon V1 och jag har bara fått systemkamerasnabbhet ute på dagen med min V1 med 10-30 eller 30-110. En systemkamera har PDAF vid EV 0 till -3 beroende på modell med f/1,4 vilket blir EV 1 till 4 vid f/5,6 om jag räknat rätt.
Ja, det kan nog stämma på ett ungefär, men som jag sa, så lär man inte fotografera springande hundar i månsken och få dem skarpa i vilket fall. Dagsljus eller upplysta inomhuslokaler lär behövas för PDAF men det är som sagt priset för att den är liten. Det är ju inte så att kameran slutar fokusera bara för att ljuset blir svagare det tar bara aningen längre tid. Nu använder jag visserligen ljusstarkare optik än kitzoomarna men jag kan inte påminna mig något tillfälle fokushastighet varit något problem även om det är skymmning eller gryning. Tar man bilder inomhus på fester m.m. behöver man sällan följande autofokus. Det enda tillfället jag kan tänka mig att det kan vara ett problem är om man filmar, men då har man ju aldrig annat än kontrastdetektering om man kör DSLR (undantag Canon 70D) oavsett hur ljust det är. Allting har för och nackdelar, jag använder min V1:a som komplement till en D800 och fördelen med 1 systemet är att ett helt kamerasystem går ned i en jackficka. Så vill man ha det litet är det ett bra val. Bilderna blir förvånansvärt bra med tanke på den lilla sensorstorleken.
 
ANNONS