Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dödsdömt jobb - modell

Produkter
(logga in för att koppla)

pechblande

Aktiv medlem
i och med att det inte funkar att markera texten (förkortad), utan man måste första "kopiera länk" och sedan markera och kopiera resten, blir det lite enklare här: LÄNK
 

benganj

Aktiv medlem
Att sätta fotomodeller högst på listan visar ju bara att de som gjort listan inte har särskilt bra koll.

Hur har de tänkt sig att reklambilder skall se ut om det inte skall finnas några människor på dem?
 

themajk

Aktiv medlem
Att sätta fotomodeller högst på listan visar ju bara att de som gjort listan inte har särskilt bra koll.

Hur har de tänkt sig att reklambilder skall se ut om det inte skall finnas några människor på dem?
Tror att tanken är att människor etc blir billigare och enklare och därigenom mer kostnadseffektivt att CG'a ihop än att rodda ihop ett helt team.
 

benganj

Aktiv medlem
Tror att tanken är att människor etc blir billigare och enklare och därigenom mer kostnadseffektivt att CG'a ihop än att rodda ihop ett helt team.
Grejen är nog mer att de inte tänkt utan kört en standardmetod som bygger på om det behövs speciell fingerfärdig, fantasi, omtanke etc. Dvs mänskliga egenskaper som är svåra att ersätta.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
När datorerna kom skulle vi få det papperslösa kontoret - istället skriver vi ut flera utkast och slänger i papperskorgen

Nja, jag tror deras rapport är mer som en Orwell roman än en slutsats baserad på historien.
 

benganj

Aktiv medlem
Å andra sidan så är ju fotomodell något som några få människor försörjer sig på under några få år i 20 års åldern. Så det innebär ju inga större samhällsförändringar om jobben försvinner. Dessutom är ju de som kommer att arbeta som fotomodeller om 20 år är ju knappt födda ännu :)
 

iSolen.se

Guest
Å andra sidan så är ju fotomodell något som några få människor försörjer sig på under några få år i 20 års åldern. Så det innebär ju inga större samhällsförändringar om jobben försvinner. Dessutom är ju de som kommer att arbeta som fotomodeller om 20 år är ju knappt födda ännu :)
Modeller behövs för alla åldrar. Jag brukar försöka få tag i äldre modeller (helt enkelt pga efterfrågan på såna bilder) men det är svårt hitta 35+are.

Jag tror animerade funkar dåligt, jättedåligt tom. Spontanitet och slump är större del av den kreativa processen än folk tror.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
När datorerna kom skulle vi få det papperslösa kontoret - istället skriver vi ut flera utkast och slänger i papperskorgen





Nja, jag tror deras rapport är mer som en Orwell roman än en slutsats baserad på historien.


Fast övervakningssmhället har vi idag. Dashcams, mobiltelfoner, övervakningskameror för vi har inget att dölja och t.ex. kamerahalsband för förskolebarn. Så om Orwell fått "rätt" då kanske Aftonbladet också får "rätt"?
 

Nikkonny

Medlem
När datorerna kom skulle vi få det papperslösa kontoret - istället skriver vi ut flera utkast och slänger i papperskorgen

Nja, jag tror deras rapport är mer som en Orwell roman än en slutsats baserad på historien.
Å andra sidan så är ju 1984 kusligt lik den värld vi idag lever i.....
 

Måns H

Aktiv medlem
Redovisningskonsult också

Fotomodell är ju en dröm för en del. Vem vill drömma om att bli en datoranimation? Och vem kan identifiera sig med en datoranimation? Några, det går ju att sälja Stålmannenkostymer, men inte alla.

Utom fotomodell skulle redovisningskonsult också vara dödsdömt. Jag tror det är ett framtidsyrke. Men det kommer att heta "Tax Advisor" eller liknande. Alltså hjälp med att välja hur mycket skatt man vill betala.
 

iSolen.se

Guest
Ja, så är det ju. Jag tänkte mer på sådana som försörjde sig på det på heltid.
Du menar att äldre modeller har svårare att försörja sig på det?

Kanske, men jag konstaterar bara att det är svårare att hitta sådana. Lönsamhet kan mycket väl spela in. Jag vet faktisk inte. Eller att folk tror att de måste se ut som 20-åringar medans det är precis tvärtom.
 

benganj

Aktiv medlem
Du menar att äldre modeller har svårare att försörja sig på det?

Kanske, men jag konstaterar bara att det är svårare att hitta sådana. Lönsamhet kan mycket väl spela in. Jag vet faktisk inte. Eller att folk tror att de måste se ut som 20-åringar medans det är precis tvärtom.
De stora agenturerna har mycket 35+. Prova också filmcafe.se och liknande sajter med amatörskådespelare och statister.
 

fog

Aktiv medlem
Hehe som någon sa, när kommentaren om att fotomodell som jobb kommer att försvinna försvann minsta uns av trovärdighet i den artikeln.

Människan har ett starkt behov av att känna att saker och ting är på riktigt. Man kanske kan se det som bekräftelsebehov; vi har en drivkraft att ta reda på om saker och ting verkligen stämmer och är på riktigt.

En datoranimerad modell kommer aldrig vara på riktigt så behovet av _riktiga_ bilder kommer aldrig försvinna sålänge vårt nuvarande samhälle existerar, tveklöst.
 
ANNONS