Annons

Canon-objektiv för hästfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tuva_se

Avslutat medlemskap
Hej! Jag fotar hästar i rörelse och undrar om ni vet något bra objektiv för detta? Även om ni har några tips och knep att dela med er av ;).
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Bäst för häst....

#2
Jag fotar bådeoch. Har du något tips på något specifikt objektiv :)
Inomhus är det mörkt och då kan ett 100 mm 2,0 passa. Det är ett objektiv med fast brännvidd och av ett särskilt skäl. Den ljusstyrkan, som du kommer att behöva, får du inte med zoomobjektiv. Du måste mao använda fotzoomen, dvs fötterna för att komma till rätt bildutsnitt. Det objektivet går alldeles utmärkt att använda utomhus också. Alternativ duger ett 85mm 1,8, som är någon hundralapp billigare. Båda är snabba.

Beroende på hur nära du kommer hästarna kan du kanske behöva ett 200 mm. Då får du nöja dig med 2,8.

Har du en rejäl plånbok så är det optimala ett 70-200 mm 2,8, men det kostar....
 

unoengborg

Aktiv medlem
Tele, så ljustarkt som möjligt om du ska fotografera inne. Ridhus är ofta mörka. 70-200/2.8 borde vara ett bra val. Det finns väl ett Canon 200/2.0 också men att inte ha zoom blir ju lite mindre flexibelt, dessutom är det säkert svindyrt.
 

apersson850

Aktiv medlem
Svindyrt var ordet, sa Bull. Nästan lika dyrt som 300 mm f/2.8, alltså över 55000 kronor. Det är nog inte aktuellt i det här fallet.
 

tommypeters

Aktiv medlem
Man kan ju också tänka på att om man inte ska göra stora förstoringar så har man rätt bra marginal med upplösningen i dagens kameror så man kan beskära bilderna rätt mycket i efterhand om man inte kan komma tillräckligt nära med fot-zoomen.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
zoom: 70-200/2,8
fast: 85/1,8 100/2,0 135/2,0 200/2,0

Vilket/vilka fasta beror ju på din placering i förhållande till motivet o plånbok
 

Hannuse

Aktiv medlem
Fotar mycket hästar, och mycket inomhus.
Ljusvärdet är som flera skriver, väldigt avgörande inomhus.
Kompromissen blir då priset.
Vill man ha en ljusstark zoom så springer prislappen iväg.
Klara man sig med en fast optik blir det mindre pengar.
Har haft 85/1.8 och 135/2.0 tidigare.
135:an är mycket bra skärpemässigt, och har en rapp autofokus.

Dock blir 135mm väldigt lång brännvidd, speciellt på en crop-kamera.
Det blir svårt att hitta rätt position i ridhuset.

85:an kom jag inte överens med, eftersom autofokusen var för inkonsekvent (jag kan ju ha fått ett dåligt exemplar).

Nu använder jag 70-200/2.8L inomhus, och enda nackdelen med det är att det är väldigt tungt.
Därför kör jag med 70-200/4.0L utomhus, och den presterar lika bra som den dyrare zoomen när ljuset är bra, men är mycket smidigare.
Så har du inte behov av inomhusfotografering så är mitt tips 70-200/4.0L.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
EF 100 mm 2,0

Skarpt och snabbt som attan. Lite för lång närgräns, men det är ju inget problem för hästar. På en cropkamera blir bildvinkeln som för ett 160 mm på fullformat. Försök att låna ett och testa.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Beror mycket på budget.

Men säg budget på:
1000kr: 50/1.8
5000kr: 100/2
10000kr: 70-200/2.8L
15000kr: Begagnad 5DII + 70-200/2.8
20000kr: 6D + 70-200/4L
25000kr: 6D + 70-200/2.8L
35000kr: 6D + 70-200/2.8L IS
45000kr: 5DIII + 70-200/2.8L IS

Flera saker gör ridhus svåra tycker jag. Det är mörkt, fukt kan vara ett problem och många gånger kan man inte röra sig mer än på läktaren, vilket gör fotzoom omöjligt. Mörkret kan också göra att det är väldigt svårt för kameran att hitta fokus. 6D/5DIII och 1-serien klarar det säkert, men tex din 1100D får det svårt.
Då kan enda alternativet vara att förfokusera.
 

MedinFoto

Aktiv medlem
För 70-200 så finns det även annat än Canons egna. Köpte ett Sigma 70-200/2,8 för 2500:- begagnat och det är ett kanonobjektiv. Har fått intrycket att det kan finnas lite "sample variation" som hos många av Sigmas objektiv dock så se till att du får prova det först!
 

nivas

Aktiv medlem
För 70-200 så finns det även annat än Canons egna. Köpte ett Sigma 70-200/2,8 för 2500:- begagnat och det är ett kanonobjektiv. Har fått intrycket att det kan finnas lite "sample variation" som hos många av Sigmas objektiv dock så se till att du får prova det först!
Jag har också kört en hel del Sigma 70-200/2.8 i mörka lokaler och den fungerar helt ok. Skaplig autofokus har den också. Räkna med att den är lite tung att hålla i, men det är nog alla 2.8-telezoomar.
Kanske det mest prisvärda valet för trådskaparen?
 
ANNONS