Annons

EF M 55-200 testbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

ljonsson

Aktiv medlem
Canon har ju släppt en liten behändig telezoom för EOS M, EF M 55-200. Jag fick hem mitt ex igår och tog ett par snabba bilder i kvällsljuset med kameran i P-läge och jpg direkt ur kameran. Byggkvaliteten känns som de övriga EF M objektiven, dvs solida och med metallbajonett. Objektivet passar bra på EOS M och det är litet och lätt.

Jag tycker det är väl värt pengarna. Det tillför en telezom i ett väldigt behändigt format. Kameran går fortfarande ner i en (lite större) jackficka.
Alternativet till 55-200 är EF - EF M adapter och tex 70-200/4 L IS men då pratar vi en annan klass, både i storlek och kostnad. Med denna zoom får du en mindre kamera som är lättare att bära på med helt OK bildkvalitet än om du kör med adapter och 70-200.

För den som är intresserad av att se hur telezoomen presterar finns testbilder här i originalstorlek med EXIF-data:
https://www.dropbox.com/sh/kjv6fylakxyzen0/AADG4E36CiE0GxKT1cjN2Dc2a

/Leif
 

ljonsson

Aktiv medlem
Jag köpte hos Dustinhome (stod i kö där) som fick hem den i fredags. Nu verkar den vara slutsåld.
 

ljonsson

Aktiv medlem
Canon har ju släppt en liten behändig telezoom för EOS M, EF M 55-200. Jag fick hem mitt ex igår och tog ett par snabba bilder i kvällsljuset med kameran i P-läge och jpg direkt ur kameran. Byggkvaliteten känns som de övriga EF M objektiven, dvs solida och med metallbajonett. Objektivet passar bra på EOS M och det är litet och lätt.

Jag tycker det är väl värt pengarna. Det tillför en telezom i ett väldigt behändigt format. Kameran går fortfarande ner i en (lite större) jackficka.
Alternativet till 55-200 är EF - EF M adapter och tex 70-200/4 L IS men då pratar vi en annan klass, både i storlek och kostnad. Med denna zoom får du en mindre kamera som är lättare att bära på med helt OK bildkvalitet än om du kör med adapter och 70-200.

För den som är intresserad av att se hur telezoomen presterar finns testbilder här i originalstorlek med EXIF-data:
https://www.dropbox.com/sh/kjv6fylakxyzen0/AADG4E36CiE0GxKT1cjN2Dc2a

/Leif
Ser att jag skrev fel angående bajonettfattningen, den är i plast, inte metall.
 

tommypeters

Aktiv medlem
2990:- verkar ju också rätt rimligt. Klart billigare än Tamrons superzoom 18-200, men det är ju en lite orättvis jämförelse...
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Idag damp den ned på posten från Scandinavian.
Det blir riktigt taggat med hus, 22m och 55-200mm. Tar ingen plats alls men levererar!
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Tack.
Jag är nöjd med objektivet. Det är väldigt kompakt och stabiliseringen fungerar utmärkt.
Det kritiska läget för telezoomar brukar vara i längsta teleläget.
Objektivet ger självklart inte samma krispighet och briljans som ett fast L-tele.

200mm. Lite småluddigt i konturerna men det rättar till sig redan vid "normal" uppskärpning.
Det finns även en del brus redan vid 400 ISO på sensorn:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/361485/3199781.htm?set=mp
 
ANNONS