Annons

Nytt objektiv till Nikon D5300

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Skulle behöva eran hjälp! Jag vill köpa ett nytt objektiv till min Nikon d5300 som är bäst till landskapsfotografering. Ska kanske till Island snart så skulle vilja ha ett objektiv som presterar bra. Just nu har jag original objektivet 18-55, eller det kanske funkar bra.

Tacksam av hjälp! :)
 

b1967

Aktiv medlem
Sigmas eller Tamrons 17-50 f/2.8. De är riktigt bra, skarpa och prisvärda.
Funkar bra till landskap och allround.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Det funkar bra!

Hej!

Skulle behöva eran hjälp! Jag vill köpa ett nytt objektiv till min Nikon d5300 som är bäst till landskapsfotografering. Ska kanske till Island snart så skulle vilja ha ett objektiv som presterar bra. Just nu har jag original objektivet 18-55, eller det kanske funkar bra.

Tacksam av hjälp! :)
Bländar du ner ett par steg är det helt ok! För landskap är du mer hjälpt av ett stativ. Minst ett en-bens. Landskap och stativ hör ihop liksom.
 

horvendile

Aktiv medlem
För typiskt landskapsfoto tror jag också att ett stativ är första anhalten. (Glöm inte att stänga av vibrationsreduceringen om du använder ett trebensstativ.) Jag har fått för mig att vanliga 18-55 är riktigt skapligt, inte minst om man bländar ned ett par steg som du förmodligen ofta kommer göra.

Men vill du verkligen ha ett till objektiv - och vem vill inte det - så skulle jag för landskap titta på något vidvinkligt, eftersom 18 mm på DX inte är så mycket vidvinkel.
Inte för att allt landskapsfoto måste vara vidvinkligt, men det är ändå vanligt.
Ett förslag är Tokinas 11-16/2,8 som går att få för någorlunda rimliga pengar. f/2,8 är kanske ofta inte så viktigt för landskap, men det är likväl en av de billigare vidvinkelzoomarna och det brukar få goda skriverier.
 

b1967

Aktiv medlem
Bländar du ner ett par steg är det helt ok! För landskap är du mer hjälpt av ett stativ. Minst ett en-bens. Landskap och stativ hör ihop liksom.
Jag anser inte att man tvunget måste ha stativ för landskapsfoto.
Det beror helt på vilken typ av bilder man vill ta.
Måste man använda längre slutartider är det så klart ett måste med stativ. Men dagtid i hyfsat ljus när man kan komma upp i snabbare slutartider behövs inget stativ.
Jag tycker stativ är hämmande och använder det så sällan som möjligt, även när det gäller landskapsfoto.

Ett bra skarpt objektiv tycker jag är lika viktigt. Men man kan börja träna landskapsfoto med kitobjektivet och sen byta upp sig när man börjar komma en bit på vägen.
Jag hade först ett nikon kitobjektiv 18-105 och var rätt nöjd med landskapsbilderna jag fick med det. Men sen köpte jag upp mig ett snäpp till ett Tamron 17-50 f/2.8 och det var ett riktigt lyft!
 
Självklart har jag ett stativ! Har fotat nu 4-5 år allvarligt eller hur man ska säga. Jag är bara lite sugen på att köpa nytt objektiv eftersom jag bara har använt mina nikkor 18-55, 55-200 och ett tamron 70-300. Så stativ vet jag mycket väl att det är kompis med landskapsfoto :) Ska kolla in alla objektiv som ni har tipsat om! Min budget ligger runt 5000kr ska till New york snart så blir ju lite billigare där. Om ni vill så kan ni ju kika in på min hemsida så ser ni hur jag fotar. http://linusanderssonsfoto.com
 

Jojje3

Aktiv medlem
Glöm inte bort Nikons 16-85:a, inte så ljusstark men riktigt bra (går att använda till annat än landskap också)
//Jan-Åke
 
ANNONS