Annons

• Elektronisk sökare EVF-DC1 till EOS M3 eller ej?

Produkter
(logga in för att koppla)

tender7

Aktiv medlem
Hej till er som råkat införskaffa en Canon EOS M3!

Tillåt mig ställa frågan till er, hur många av er,
har också kompletterat er M3 med en elektronisk sökare EVF-DC1?

Och om ni har kompletterat med en sökare, varför valde att göra det,
och använder ni sökaren tillräckligt ofta eller blir den lämnad hemma?
Och så undrar jag när ni använder söakren, till vilken typ av fotografering?
(enbart med tele eller till det mesta?)

Varför jag frågar,
är att jag inte riktigt är sådär hundra på om jag verkligen kommer
att nyttja den tillräckligt,
för att försvara kostnaden om nästan 2 500kr,
då man kan köpa själva kamerahuset för ca 5 000kr?

Har testat kameran (M3) utan elektronisk sökare
med en adapter tillsammans med en EF300/2.8 II
och det fungerade faktiskt lagom bra även utan sökare?

Så om någon vänlig fotograf här,
råkar ha en sökare till sin Canon EOS M3,
så skulle det vara fantastiskt kul att läsa om vad du
anser om den i praktiken i ditt fotograferande!

Önskar för övrigt er alla duktiga fotografer,
en Riktigt God Fortsättning på detta nya år,
och därmed också ett Gott Nytt Foto År 2016!

Mvh/ Carl
 

GunnarW

Aktiv medlem
Först, jag har ingen M3 men frågan tycker jag är allmängiltig. Jag har Nex5r med tillbehörs-EVF och för mig är det en avgörande skillnad med EVF. Jag använder i stort sett bara EVF.

Varför då?
Jag är äldre än du och för närseende behöver jag glasögon. EVF klarar jag utan.
Jag är van att ha kameran "i ansiktet" och trivs avgjort bättre med det.
Dagsljus och solljus stör inte alls. Displayen kan bli mer eller mindre oanvändbar i det läget.
Jag behöver sökaren, display eller EVF, framförallt till fokusering då jag oftast kör manuella äldre gluggar och fokus peaking för mig syns så mycket bättre i EVF. Har man sökaren mest för komposition blir den mindre viktig.
Min EVF kom jag över billigt. Annars var EVF- och kamerapris liknande för min utrustning som för din. Jag hade troligen inte köpt den om jag behövt betala ordinarie pris men möjligen hade det ändå varit värt det.
Kameran med tillbehörs-EVF blir ömtåligare och mer skrymmande. Inte alls oviktigt men för mig är det värt risken och besväret.

Du får sätta dina svar på de aspekterna och summera.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Jag har en M3 och den sökaren du undrar om. Eftersom jag är så van med optiska sökare, så trodde jag att jag inte skulle kunna vänja mig med att fota enbart med lilla TVn på baksidan. Men jag undrar om jag ens satt på sökaren på kameran någon gång mer än för att testa att den fungerade. Kanske om jag skulle sätta ett tele på kameran, men vid den typen av foto använder jag oftast någon större kamera.

Eftersom jag i princip alltid fotar med största bländaren och en fokuspunkt, så är det rätt petigt var jag sätter den punkten. På de större EOSarna styr jag fokuspunkten med kontrollen bakpå utan att behöva ta blicken från sökaren. På M3an styr jag fokuspunkten med pekskärmen och då är det rätt smidigt att inte ha kameran i ansiktet. Så det har blivit att jag fotar på ett helt annat sätt med min M3 mot vad jag gjorde tidigare och fortfarande gör med andra kameror.

Men det är svårt för någon annan att berätta hur du kommer uppleva det. Har du lust kan du få låna min sökare och testa själv. Det står att du bor i Handen. Om du kan ta dig till Västberga där jag jobbar och hämta den kan du låna den ett tag. Den används ju som sagt inte så mycket.
 

UlfBodin

Medlem
Jag har en M3 med en EVF-DC1 som jag tycker funkar mycket bra och är bra och stabilt byggd. Jag använder den mest i när jag fotar i starkt dagsljus (och det är svårt att se på skärmen) eller när jag behöver bättre stöd vid långa slutartider. För mig har den varit värd sitt pris, men jag hoppas att den integreras i huset i nästa M-modell - sökaren sticker ut en hel del och fastnar ibland när jag plockar upp kameran. Det hade varit mycket smidigare med en inbyggd.
 

Studiomats

Aktiv medlem
Jag kör med EOS M3 och sökaren. Jag resonerade så här när jag införskaffade mig den.
Frihand med sökare
Stativ utan sökare.

Är så van vid att ha sökare så jag kände att jag kommer nog aldrig att vänja mig utan.
Har kört så här nu i ca 4 månader och det funkar bra. Hade känt mig lite handikappad utan sökaren tror jag. Kanske är det bara en tillvänjning men jag hade råd att lägga de extra pengarna.
Använder hela min objektivuppsättning från det vidvinkligaste till tele och jag märker tydligt att sökaren är väldigt bra att ha vid macro och låga kameravinlar. Gillar att få ha den nära mig för stabilitetens skull. Men har jag kameran på stativ så känns det överflödigt att ha sökaren. Kör ofta liveveiw på min dslr nu tack vare att jag har M3'an. Så vid stativanvändande är det betydelselöst för mig att ha sökare men på frihand så kan jag inte vara utan det.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Det är sökaren som gör M3 till en komplett och kompetent systemkamera.
Priset kan tyckas vara högt men i sammanhanget så är det ändå en obligatorisk komponent. Räknar man på vad kameran, objektiven och kanske en EF-adapter kostar så är det en relativt liten merkostnad.
 

Ellery Sneed

Aktiv medlem
Jag har G3X med just nämnda sökare, den gör det mycket enklare att fota med långt tele. Det blir helt enkelt bättre stöd(stabilare) för komponerande och längre slutartider.
 
Jag har kompletterat med en EVF, köpte den dels för att kunna se vad man fotar i dagsljus, men även för att det blir bökigt att sikta in sig på fåglar med ef-m 55-200mm som jag införskaffade.

Har beställt en samyang 50mm 1.2 (manuell fokus) med eos M fattning och focus peaking funktionen tillsammans med att man ser skärpedjupet direkt i sökaren kommer vara guld värt.

Här kan ni läsa lite om det objektivet med fujifilmfattning men det är samma optik.... erkänn att ni blir lite sugna :)

http://www.thephoblographer.com/2015/11/04/review-samyang-50mm-f1-2-fujifilm-x-mount/#.Vo1R6DYiG8o
 

herrberg

Medlem
Jag köpte sökaren till min M3. Den känns inte riktigt färdig, men det är bättre än att vara utan. Bilder BLIR bättre med en ordentlig sökare. Det som gör att man får tuppjuck på den är att den inte går att låsa i nedfällt läge! Den hamnar alltid lite på sniskan, halvt uppfälld. Och med en M3:A, där man kan fälla upp displayen, behöver man strängt taget ingen uppfällbar sökare. Det är ju för "pekandet" man behöver EVF.

Jag löste det med gummiband och isoleringstejp, om man tänker till lite kan man ordna så att det inte ser sååå jäkligt ut och dessutom inte kladda på själva kamerahuset.
 
ANNONS