Annons

Oskapt Canon 100/2,8L IS?

Produkter
(logga in för att koppla)

lvb

Medlem
Hej alla sakkunniga macroexperter.
Har ett "Canon EF 100/2,8L IS USM" (lätt begagnat) som jag efter diverse tester upplever blir skarpt först när jag bländar ned till minst 5,6 eller mindre.
Mitt gamla Tamron 90 mm kändes mycket skarpare redan på full glugg !
Används tillsammans med en Canon 60D som presterar skarpa bilder med andra objektiv !
Känns inte rätt !!!
Kommentarer någon !
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det låter konstigt.

Canon EF 100/2,8L IS USM är ett av Canons bästa objektiv. Det blir bättre med ett stegs nedbländning, men skillnaden är inte stor. Jag har testat mitt ex mot flera andra makron och inte träffat på något som är bättre, bara likvärdigt.

Här är en jämförelse med olika bländaröppningar.

Här är en jämförelse mellan Canon 100L och Tamron 90. Det går att byta till andra objektiv.

Det första steget är att jämföra ditt objektiv mot andra objektiv - med samma motiv vid samma tillfälle. Om du fortfarande finner att Canon är sämre får du lämna in det på service. Då är det inte som det ska.
 

lvb

Medlem
Har jämfört med mitt 70-300 L och det verkar skarpare på 100mm och full glugg (4.0) än det andra !
Har sett ett testark som man kan ladda ned och printa ut nånstans, men kan inte hitta det nu! Någon som vet ???
 

PeterWem

Aktiv medlem
Det låter konstigt.

Canon EF 100/2,8L IS USM är ett av Canons bästa objektiv. Det blir bättre med ett stegs nedbländning, men skillnaden är inte stor. Jag har testat mitt ex mot flera andra makron och inte träffat på något som är bättre, bara likvärdigt.

Här är en jämförelse med olika bländaröppningar.

Här är en jämförelse mellan Canon 100L och Tamron 90. Det går att byta till andra objektiv.

Det första steget är att jämföra ditt objektiv mot andra objektiv - med samma motiv vid samma tillfälle. Om du fortfarande finner att Canon är sämre får du lämna in det på service. Då är det inte som det ska.
Välj 60D i stället i rullgardinsmenyn.
 

mmakr

Aktiv medlem
skarpast.

Den skall vara skarp både på långt håll och nära. Den varierar också väldigt lite från exemplar till exemplar. Är din zoom skarpare i något läge så är det fel på din 100 macro. Mvh Åke
 
ANNONS