Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Eos 5D Mark IV

hbengtsson

Aktiv medlem
Är det jag som gör något annorlunda nu, har jag blivit knäpp, har jag missat något?
Ibland tror man att man håller på att bli tokig, men i sådana här fall så kan man faktiskt skylla på utrustningen. Ditt scenario är ganska okomplicerat och här skall kameror i allmänhet (och 5D mark IV i synnerhet) sätta fokus utan att blinka.

Jag tror tyvärr du får reklamera hela klabbet och be dom göra om. Bifoga gärna RAW filer så kan dom öppna upp i DPP och se själva exakt var fokuspunkten sitter.
 

martin991

Aktiv medlem
La nyss upp två videos där jag testar fokus. Filmat med en iPhone och inte någon filmproduktion jag är kallar kvalité, men visar iallafall hur jag gör.
 

martin991

Aktiv medlem
Inskickad igen!

Canon vill ha in grejorna igen för att felsöka.
Nu får vi se om de kommer fram till något nytt eller om allt är som det ska enligt dem....
 

martin991

Aktiv medlem
Följer med stort intresse då jag själv äger en 5D4. Hoppas dem hittar felet och att du får det lagat.
/ Johan
Hur upplever du din 5D4 och autofokusen? Har du sett min "amatör-video" där jag testar fokus?
Ville bara få allt på film innan jag skickade iväg den igen, bara för att ha "bevis" att den faktiskt inte fungerar som den ska.
 

Johan.76

Aktiv medlem
Hur upplever du din 5D4 och autofokusen? Har du sett min "amatör-video" där jag testar fokus?
Ville bara få allt på film innan jag skickade iväg den igen, bara för att ha "bevis" att den faktiskt inte fungerar som den ska.
Har inte hunnit använda min så värst jätte mycket och har inte hunnit se din film. Ska göra när jag kommer hem från jobbet. Men har nog inte märkt eller tänk på om autofokusen skulle krångla. Men ska va uppmärksam på det. Äger själv 2 L optik.
Priset du fick, 2500 (nånting)? Va det för varje objektiv dom ville ha för en normal korrigering av fokus gentemot kamera huset?
/ Johan
 

martin991

Aktiv medlem
Har inte hunnit använda min så värst jätte mycket och har inte hunnit se din film. Ska göra när jag kommer hem från jobbet. Men har nog inte märkt eller tänk på om autofokusen skulle krångla. Men ska va uppmärksam på det. Äger själv 2 L optik.

Priset du fick, 2500 (nånting)? Va det för varje objektiv dom ville ha för en normal korrigering av fokus gentemot kamera huset?

/ Johan


Ordinarie pris är 2900kr inkl. Moms per objektiv.
 

martin991

Aktiv medlem
Det tar sig. Canon jobbar bra för att återfå förtroendet.


Alla företag ger garanti på reparationer, oavsett kategori, så det är nog inget unikt för Canon. 1-3 månader brukar vara vanligast.

Men jag måste säga att alla jag pratat med på Canon är väldigt trevliga och hjälpsamma. De följer de regler och bestämmelser som gäller för deras verksamhet och kan inte belastas för detta.
 

Patrik68

Aktiv medlem
Ni som har köpt mk4 och kanske har haft mk3 eller 1D innan.
Det skulle vara roligt att höra era intryck. Lever kameran upp till förväntningarna? Spontant känns inte steget lika stort mellan 3 och fyra som det var mellan 2 och 3. Kan det vara så?
Priskillnaden mellan 3 och fyra är 15635kr i dagsläget. Är uppgraderingen värd det tycker ni som har uppgraderat.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Ni som har köpt mk4 och kanske har haft mk3 eller 1D innan.
Det skulle vara roligt att höra era intryck. Lever kameran upp till förväntningarna? Spontant känns inte steget lika stort mellan 3 och fyra som det var mellan 2 och 3. Kan det vara så?
Priskillnaden mellan 3 och fyra är 15635kr i dagsläget. Är uppgraderingen värd det tycker ni som har uppgraderat.
Jag upplever större skillnad mellan Mark II > Mark III än Mark III > Mark IV. De största skillnaderna mellan Mark II och III var ett professionellt kamerahus och en professionell autofokus med bra precision.

Mark IV är mer en förfining av Mark III. Listan av förbättringar är lång, men få förbättringar är så stora i sig. Men jag vill lyft fram det betydligt större dynamiska omfånget och att bildfilerna är klart synbart renare. Sen tycker jag att det är praktiskt med wifi. Jag förstår om det kan kännas som mycket pengar för att då dessa förbättringar.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
För min del så upplever jag faktiskt uppgraderingen som mer intressant mellan 5D3->5D4. Jag håller med Magnus om att autofokusen blev en tydlig uppgradering till 3:an och som verkligen stack ut i jämförelse. Någon sådan enskilt stor förbättring ser vi inte nu - möjligen den markanta förbättringen i DR, men det har nog inte samma praktiska betydelse för många om man jämför med vinsten av en förbättrad AF. 5D2 var verkligen inget att hänga i granen på det området.

Ändå tycker jag 5D4 är en mer intressant uppgradering för min del. Ökad upplösning, bättre DR, touchscreen med snabb AF och helt klart snyggare bildfiler som är lättare att jobba med. Mark IV sätter färgerna säkrare än sin föregångare och det betyder mycket för mig som periodvis behöver jobba med mängder av bildfiler från events och bröllop.

Om det är värt det kan du bara själv svara på. Priset på kameran är högt - mycket högt. Men om du jobbar som fotograf eller bedriver liten verksamhet vid sidan om så är det betydligt enklare att motivera. 5D4 är en djävulskt bra kamera.

Ps. Cyberphoto har mellandagsrea på den!
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
kan tillägga att det också hänt mycket på videosidan. 4K ger väldigt hög kvalitet och autofokusen för video/live view är väldigt mycket bättre än i Mark III.

Jag har också haft nytta av att den vanliga autofokusen är flera steg ljuskänsligare.
 
ANNONS