Annons

Nikon D7000 + tamron 10-24mm

Produkter
(logga in för att koppla)

SofiaJ1

Aktiv medlem
Har två funderingar.

1. Har en Nikon D7000 och upplever inte att skärpan hänger med vid manuellt läge. Sätter jag på auto så tycker jag det blir bättre, kör i båda lägen 35mm 1.8. Vad kan det bero på? Gått igenom alla inställningar 100varv.

2. Har ett Tamron 10-24mm 1:3.5-4.5, får jag ut vad det kan leverera ihop med min kamera? Är såld på fasta gluggar så funderar på att byta till ett fast 24 2.8D istället eller tabbar jag mig då? Om jag lär mig att använda 10-24 rätt menar jag.
 

pdahlen

Aktiv medlem
1. Prova om inställningen vid ögonokularet eller vad vi ska kalla det, om den kan spela roll. Det är annars ganska svårt att sätta manuell fokus med den typ av mattskiva som sitter i dagens kameror. Kan ju prova att sätta manuellt via live view också, i förstorat läge

2. Det är ju stor skillnad mellan 10 och 24, tycker inte ett 10-24 kan ersättas av ett 24 om du nu inte använder det på 24mm hela tiden. Jag gillar också de fasta och har bl.a ett 28/1,8 skulle gärna ta ett 20/1,8, men det är ingen ersättare till mitt 12-24/4. Alternativet då är ett Samyang eller liknade i 14-15/2,8
 

PMD

Aktiv medlem
1. Har en Nikon D7000 och upplever inte att skärpan hänger med vid manuellt läge. Sätter jag på auto så tycker jag det blir bättre, kör i båda lägen 35mm 1.8. Vad kan det bero på? Gått igenom alla inställningar 100varv.
Har du provat att använda fokuseringshjälpmedlet "gröna pluppen" som syns nere till vänster i sökaren? Den lyser grönt i AF-läge när autofokusen har hittat något att fokusera på, men fungerar också vid manuell fokusering. Det syns också två pilar, en på varje sidan om den gröna punkten, som talar om åt vilket håll fokus ligger när bilden inte är i fokus.

Annars är nog fokusering med skärmen i Live View det säkraste, som Peter påpekade.
 
ANNONS