Annons

Vågar man importera saker som går med Postnord längre?

Produkter
(logga in för att koppla)

Oquist

Avslutat medlemskap
Ingen aning. Har inte haft problem än så länge. Rätt ofta jag gjort så med sms på mina tavlor från Bestcanvas. Vissa har faktiskt blivit kantstötta och tavlorna skadade. Reklamation gjordes då direkt till Bestcanvas.
Men håller med ballar av stål! :)
Det bör såklart ses över hur de sköter reklamation. De kanske inte har några på sig så därför de kör på detta vis.
Men jag gillar att de ringer upp och kollar om man är på plats. Det underlättar/effektiviserar mitt och deras jobb.

/stefan
Är det här verkligen enligt de villkor som DHL har?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Är det här verkligen enligt de villkor som DHL har?
Jag kunde och ville göra på det viset som det gått till och det fungerade för mig oklanderligt flera gånger . Om de brustit i sina rutiner vet jag inte. Så länge det gagnar mig så är jag glad. Och bara om/när jag blir offer hade jag kollat upp vilka villkor eller rutiner som gäller för dom och om de brustit någonstans.

Ingen som ställt sig frågan vilka typer av tjänster de olika fraktbolagen erbjuder? Man kan kanske skicka på lite olika sätt som hos PostNord med olika säkerhetsnivåer, försäkringar, spårbarhet, signering etc.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Jag kunde och ville göra på det viset som det gått till och det fungerade för mig oklanderligt flera gånger . Om de brustit i sina rutiner vet jag inte. Så länge det gagnar mig så är jag glad. Och bara om/när jag blir offer hade jag kollat upp vilka villkor eller rutiner som gäller för dom och om de brustit någonstans.

Ingen som ställt sig frågan vilka typer av tjänster de olika fraktbolagen erbjuder? Man kan kanske skicka på lite olika sätt som hos PostNord med olika säkerhetsnivåer, försäkringar, spårbarhet, signering etc.

/Stefan
Vad hade du gjort om din A7rii hade stulits på tomten efter att du SMS-okejat lämning?
 

iSolen.se

Guest
"När det gäller postdistributionen så anser PTS att en försändelse är överlämnad till postmottagare när den lämnas i box, postlåda, postinlägg eller liknande. En stöld ur en box, postlåda eller postinlägg efter det att försändelsen har överlämnats faller inte under postlagstiftningen och är därmed inte en fråga som kan tas upp i de allmänna råden."

http://arkiv.pts.se/upload/Foreskrifter/Post/pm-allmanna-rad-utdelning-post-2005-rev-nov-2008.pdf

Jag vet inte hur mycket juridisk relevans PTS råd om postdistribution har, men lite bäring på frågan har de väl.
Så om PostNord levererar till postlådan och den nya telefonen blir stulen därur är det ditt ansvar. Men om DHL gör likadant är det deras ansvar eftersom det inte räknas som postdistribution.

PTS är väl reglerande myndighet så deras ord borde väga tungt.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Vad hade du gjort om din A7rii hade stulits på tomten efter att du SMS-okejat lämning?
Antagligen hade jag gjort som alla andra människor som blir bestulna på sina värdesaker.
Allt har med sannolikheter att göra.
Jag ser sannolikheten att bli bestulen inom loppet på 10min på ett paket som ingen vet värdet på, undanstoppad på ett ställe i en byggnad som är svårhittad, på en kameraövervakat tomt/byggnad direktkopplad till Securitas, som väldigt liten.
Sannolikheten att någon stjäl min post i brevlådan där det kommer saker värda flera tusen är faktiskt högre. Och postlådan får inte vara kameraövervakad. Fick några filter för nåt år sedan i brevlådan, ena kostade 2500kr och andra kostade 1700kr, Där låg dom lugnt och väntade på mig hela dagen i brevlådan utan att jag var orolig. Mkt små paket som är lätta att bara ta. Ingen hade nog heller blivit misstänksamma heller om de sett personen ta ut min post.

/stefan
 
Senast ändrad:

Astroscapist

Aktiv medlem
Angående DHL

"...Mottagaren kan komma att erbjudas olika leveransalternativ, såsom leverans en annan dag, leverans utan signatur eller omdirigering till eller upphämtning på DHL Service Point...."

- http://www.dhl.se

och UPS

"...UPS har rätt att leverera en försändelse till mottagare eller till en annan person som antas ha behörighet att ta emot försändelser för mottagarens räkning (exempelvis personer som vistas i samma lokaler som mottagaren ). Om
någon sådan person inte är närvarande, kan försändelsen lämnas i mottagarens brevlåda (om lämpligt) levereras till en granne, med mindre avsändaren har exkluderat dessa leveranssätt genom att använda den tillämpliga
tillkomande tjänsten Mottagaren skall informeras om att alternativt leveranssätt använts (eller att återförsändning till UPS Access Point ®) .
Oaktat vad som anges i ovanstående stycket och om inte annat avtalats med avsändaren, har UPS har rätt att använda vilken som helst av de alternativa leveranssätt som valts av mottagaren i enlighet med UPS My Choice ® Tjänstevillkor eller i
enlighet med annan överenskommelse som träffats mellan UPS och mottagaren. Sådana alternativa leveranssätt inkluderar, utan begränsning, omdirigering av ett paket till en alternativ adress (inkluderande en UPS Access Point),
befullmäktigande/tillåtelse för chauffören att lämna paketet vid mottagarens lokaler, modifiering av tjänst som valts av avsändaren eller omdirigering av leverans. Avsändaren accepterar och samtycker till att mottagaren får erhålla leveransinformation
rörande ett paket. Avsändaren avstår uttryckligen från alla krav som avsändaren må ha mot UPS som grundas på att UPS har följt sådana instruktioner som UPS erhållit från mottagaren.
UPS får använda ektronisk utrustning för att säkra bevis om leveransen och avsändaren accepterar och samtycker till e att UPS äger förlita sig på en tryckt kopia därav som bevis enbart på den grunden att informationen i fråga erhålls och lagras i
elektronisk form.

Förutom i de fall då konventionsregler eller annan tvingande nationell lagstiftning föreskriver annat rr, åtar sig inte UPS ansvar för att i något fall uppskjuta eller inställa transport, omdirigera leverans (vare sig till annan mottagare eller annan adress än
den i Fraktsedeln angivna) eller återsända försändelser till avsändaren samt, för den händelse UPS skulle försöka göra detta men inte lyckas, påtar sig UPS inte något ansvar för sådant misslyckande. ...."

- https://www.ups.com/media/sv


/Stefan
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Angående DHL

"...Mottagaren kan komma att erbjudas olika leveransalternativ, såsom leverans en annan dag, leverans utan signatur eller omdirigering till eller upphämtning på DHL Service Point...."

- http://www.dhl.se

och UPS

"...UPS har rätt att leverera en försändelse till mottagare eller till en annan person som antas ha behörighet att ta emot försändelser för mottagarens räkning (exempelvis personer som vistas i samma lokaler som mottagaren ). Om
någon sådan person inte är närvarande, kan försändelsen lämnas i mottagarens brevlåda (om lämpligt) levereras till en granne, med mindre avsändaren har exkluderat dessa leveranssätt genom att använda den tillämpliga
tillkomande tjänsten Mottagaren skall informeras om att alternativt leveranssätt använts (eller att återförsändning till UPS Access Point ®) .
Oaktat vad som anges i ovanstående stycket och om inte annat avtalats med avsändaren, har UPS har rätt att använda vilken som helst av de alternativa leveranssätt som valts av mottagaren i enlighet med UPS My Choice ® Tjänstevillkor eller i
enlighet med annan överenskommelse som träffats mellan UPS och mottagaren. Sådana alternativa leveranssätt inkluderar, utan begränsning, omdirigering av ett paket till en alternativ adress (inkluderande en UPS Access Point),
befullmäktigande/tillåtelse för chauffören att lämna paketet vid mottagarens lokaler, modifiering av tjänst som valts av avsändaren eller omdirigering av leverans. Avsändaren accepterar och samtycker till att mottagaren får erhålla leveransinformation
rörande ett paket. Avsändaren avstår uttryckligen från alla krav som avsändaren må ha mot UPS som grundas på att UPS har följt sådana instruktioner som UPS erhållit från mottagaren.
UPS får använda ektronisk utrustning för att säkra bevis om leveransen och avsändaren accepterar och samtycker till e att UPS äger förlita sig på en tryckt kopia därav som bevis enbart på den grunden att informationen i fråga erhålls och lagras i
elektronisk form.

Förutom i de fall då konventionsregler eller annan tvingande nationell lagstiftning föreskriver annat rr, åtar sig inte UPS ansvar för att i något fall uppskjuta eller inställa transport, omdirigera leverans (vare sig till annan mottagare eller annan adress än
den i Fraktsedeln angivna) eller återsända försändelser till avsändaren samt, för den händelse UPS skulle försöka göra detta men inte lyckas, påtar sig UPS inte något ansvar för sådant misslyckande. ...."

- https://www.ups.com/media/sv


/Stefan
(länkarna funkar inte)

Ja, det finns möjlighet till att leverera paket utan kvittens, det är alltså en enskild produkt eller avtal, det har nog de flesta.

Vi får gå tillbaka till ursprungsposten, där du svarar på Kents inlägg (där även det står om avtal) och där jag frågar om du egentligen kvitterat produkten eller om det är leverantören som skitit i att ta en kvittens. Jag är fortfarande mer inne på att det faktiskt är det sista.

Sen om du haft ett avtal eller avsändaren skickat det som en sådan produkt så kanske det gått att påpeka det från början? ... alltså posten levererar miljontals försändelser varje dag utan kvittens även paket/varubrev och vill man skicka en kamera i en vadderad påse som de facto blir lika leverade som dina leveranser är skötta - varsegod.

I de flesta fall så väljer man en produkt (om det är något som är eftertraktat och värdefullt iaf) där man kan säkerställa att mottagaren dels får kvittera paketet dels för att kunna avsändaren ska kunna påvisa att mottagaren fått paketet.

I ditt fal inte i ditt fall specifikt, men jag har beskrivit två st fall där avsändaren är lurad.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Så om PostNord levererar till postlådan och den nya telefonen blir stulen därur är det ditt ansvar. Men om DHL gör likadant är det deras ansvar eftersom det inte räknas som postdistribution.
Det finns flera bolag som distribuerar post numera, men DHL är inte ett sådant. De finns åtmistone inte med på den senaste listan av postoperatörer som PTS har publicerat.

Om DHL inte är en postoperatör så får de kanske inte lägga försändelser i folks brevlådor?

PTS är väl reglerande myndighet så deras ord borde väga tungt.
PTS är tillsynsmyndighet för post och teletrafik. Reglerna fastställs väl av riksdagen och kanske delvis av regeringen. Jag inte om PTS dessutom har ett delegerat uppdrag att fastställa vissa regler.
 

iSolen.se

Guest
Det finns flera bolag som distribuerar post numera, men DHL är inte ett sådant. De finns åtmistone inte med på den senaste listan av postoperatörer som PTS har publicerat.

Om DHL inte är en postoperatör så får de kanske inte lägga försändelser i folks brevlådor?


PTS är tillsynsmyndighet för post och teletrafik. Reglerna fastställs väl av riksdagen och kanske delvis av regeringen. Jag inte om PTS dessutom har ett delegerat uppdrag att fastställa vissa regler.
Det var visst UPS som lagt afes grejer i brevlådan.
 

PMD

Aktiv medlem
Det var visst UPS som lagt afes grejer i brevlådan.
UPS är inte heller med på PTS lista av ostoperatörer med tillstånd att bedriva postverksamhet.

Om det innebär att UPS gjort fel som lagt grejer i någons brevlåda vet jag dock inte. Vem som är ansvarig för skadan om grejen hade stulits beror nog mest på vilket avtal UPS hade med den som skickade grejen till afe.
 

148637

Avslutat medlemskap
När PTS skriver "När det gäller postdistributionen så anser PTS att en försändelse är överlämnad till postmottagare när den lämnas i box, postlåda, postinlägg eller liknande." Så avses brev och inget annat.

För paket/pall så gäller avtalsvillkoren. Som man som mottagare har godkännt när man beställt sin vara! Obs att då skall man också som mottagare ta emot sitt gods så som avtalet anger! Om man inte gör detta så är det mottagaren som brutit avtalet och inte transportörföretagets personal, när man inte får sitt paket levererat!

Står det i villkoren att transportören får lämna paketet utan kvittens så får de göra så. När så skett så har risken för godset gått över på mottagaren! Stöld eller dåligt väder spelar ingen roll.

Avtalet styr! Grundläggande avtalsrätt igen! Precis som i Facebook tråden för någon dag sedan.
 

PMD

Aktiv medlem
När PTS skriver "När det gäller postdistributionen så anser PTS att en försändelse är överlämnad till postmottagare när den lämnas i box, postlåda, postinlägg eller liknande." Så avses brev och inget annat.
Jovisst, men ibland skickas paket som "brev" och hamnar i ens brevlåda.
 

PMD

Aktiv medlem
Får du kameraövervaka transportbolagets personal!
Kanske. Det beror på om tomtmarken räknas som en plats där allmänheten har tillträde eller inte. Jag lutar åt att allmänheten inte har tillträde, dvs det är inte fritt fram för vem som helst att beträda tomtmarken utan vidare, men det behövs kanske en jurist som är kunnig inom området för att reda ut det.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Jovisst, men ibland skickas paket som "brev" och hamnar i ens brevlåda.
Definitionen av paket är svår, men ett paket brukar vara spårbart på ett eller annat sätt.

Brev är inte det (men brev kan vara spårbara också) och får väga högst 2kg, alternativt upp till 20kg. Sker det en insamling (ex. brevlådor) av adresserade försändelser för att sedan delas ut (ex. i postlådor) så är det postverksamhet och faller under postlagen.

Då blir ju frågan, som du är inne på tänker jag, om andra företag slutar kräva kvittenser och regelmässigt lägger det i postlådor (eller på gräsmattan) ... är det postverksamhet de bedriver då?
 

PMD

Aktiv medlem
Definitionen av paket är svår, men ett paket brukar vara spårbart på ett eller annat sätt.
Jag använde inte Postnords definition av paket, utan den mer vardagliga som beskriver ett emballage med innehåll.

För att förtydliga så menade jag att en del försändelser som delas ut som brev snarare ser ut som paket och många (de flesta?) betraktar dem nog också som paket. Men formellt sett är de förstås brev.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Då blir ju frågan, som du är inne på tänker jag, om andra företag slutar kräva kvittenser och regelmässigt lägger det i postlådor (eller på gräsmattan) ... är det postverksamhet de bedriver då?
Nu är ju vare sig DHL eller UPS med i PTS-lista så de behöver inte följa deras regler. De har egna.

/Stefan
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Nu är ju vare sig DHL eller UPS med i PTS-lista så de behöver inte följa deras regler. De har egna. /Stefan
Om DHL och UPS bedriver postverksamhet så måste de söka tillstånd och om de får beviljat tillstånd så hamnar de i PTS lista. Om DHL och UPS inte finns med i deras lista så får de inte bedriva postverksamhet.
 
ANNONS