Annons

Vågar man importera saker som går med Postnord längre?

Produkter
(logga in för att koppla)

Oquist

Avslutat medlemskap
Jag använde inte Postnords definition av paket, utan den mer vardagliga som beskriver ett emballage med innehåll.

För att förtydliga så menade jag att en del försändelser som delas ut som brev snarare ser ut som paket och många (de flesta?) betraktar dem nog också som paket. Men formellt sett är de förstås brev.
PTS beskrivning av paket är att de är spårbara, det finns ingen tydlig definition.

De beskriver också brev som upp till 2 kg, givetvis kan ett paket väga mindre än 2kg. Skillnaden mellan brev och paket är mindre idag än tidigare eftersom även brev kan vara spårbara.

Vet inte, men är inte vi inne på samma fråga? När övergår det till att vara postverksamhet? Det förekommer en organiserad insamling som hanteras och distribueras till en mottagare. (Brevlådor är ju eg. bara ett sätt för att samla in.)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Om DHL och UPS bedriver postverksamhet så måste de söka tillstånd och om de får beviljat tillstånd så hamnar de i PTS lista. Om DHL och UPS inte finns med i deras lista så får de inte bedriva postverksamhet.
Precis, men de är budfirmor. Inte Postfirmor.

Ibland anlitas Taxi som bud för vårt företag att transportera nåt gods till annat systerbruk.
Ett avtal mellan Taxibolaget och vårt företag upprättas.

Finns massor av budfirmor ju!
https://gulasidorna.eniro.se/hitta:budfirmor

/Stefan
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Precis, men de är budfirmor. Inte Postfirmor.

Ibland anlitas Taxi som bud för vårt företag att transportera nåt gods till annat systerbruk.
Ett avtal mellan Taxibolaget och vårt företag upprättas.

Finns massor av budfirmor ju!
https://gulasidorna.eniro.se/hitta:budfirmor

/Stefan
Budfirmor får inte bedriva postverksamhet om de inte har tillstånd.

PTS definitioner av postverksamhet:

* postförsändelser: en adresserad försändelse som väger högst 20 kg och som överlämnas i den slutliga form i vilken den ska transporteras av en tillhandahållare av posttjänster,
* posttjänst: insamling, sortering, transport och utdelning av postförsändelser mot betalning.

Frågan var ju (från mig) vad är då skillnaden och det lustiga var att svaret fanns framför näsan ...

Postverksamhet endast är sådan verksamhet där befordringen
sker med viss regelbundenhet d.v.s. att den i något avseende är tidtabellsbunden
eller följer ett fastlagt utdelningsschema.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Budfirmor får inte bedriva postverksamhet om de inte har tillstånd.
Och påstår du att DHL eller UPS bedriver postverksamhet? Jag skulle då aldrig påstå det. Har alltid sett dom som budfirmor.

Det finns ca 30 firmor som bedriver postverksamhet. Hur många budfirmor tror du det finns som levererar paket?

/Stefan
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Och påstår du att DHL eller UPS bedriver postverksamhet? Jag skulle då aldrig påstå det. Har alltid sett dom som budfirmor.

/Stefan
Nej, nu är ju det löst.

Postverksamhet endast är sådan verksamhet där befordringen
sker med viss regelbundenhet d.v.s. att den i något avseende är tidtabellsbunden
eller följer ett fastlagt utdelningsschema.


Du får skrolla tillbaka till PMDs fråga om när saker läggs i brevlådor.
https://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2204234&postcount=129
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Du får skrolla tillbaka till PMDs fråga om när saker läggs i brevlådor.
Jo jag läste det där med brevlåda. Men nu har ju egentligen brevlåda inget med PTS att göra. Man måste inte ha brevlåda liksom och det är inget som PTS skänker bort. Så om budfirmor väljer använda brevlådan så får dom välj göra det om deras avtal med avsändaren/mottagaren är sådan.

/Stefan
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Jo jag läste det där med brevlåda. Men nu har ju egentligen brevlåda inget med PTS att göra. Man måste inte ha brevlåda liksom och det är inget som PTS skänker bort. Så om budfirmor väljer använda brevlådan så får dom välj göra det om deras avtal med avsändaren/mottagaren är sådan.

/Stefan
Det var där frågan (inget påstående) uppstod och som sedermera är besvarad.
 

PMD

Aktiv medlem
PTS beskrivning av paket är att de är spårbara, det finns ingen tydlig definition.

De beskriver också brev som upp till 2 kg, givetvis kan ett paket väga mindre än 2kg. Skillnaden mellan brev och paket är mindre idag än tidigare eftersom även brev kan vara spårbara.
Jag var mer inne på att Postnord skiljer på brev och paket. Brev delas ut i brevlådor (el. motsv.) av brevbärare medan paket får man hämta på ett utlämningsställe. Lantbrevbärare delar förvisso också ut paket, men inte i brevlådan så vitt jag vet. (Med reservation för att mina kunskaper på detta område kan ha passerat bäst-före-datum).

Vet inte, men är inte vi inne på samma fråga? När övergår det till att vara postverksamhet? Det förekommer en organiserad insamling som hanteras och distribueras till en mottagare. (Brevlådor är ju eg. bara ett sätt för att samla in.)
Ja, jag undrade också hur postverksamhet definieras och vad DHL, UPS, etc inte får göra eftersom de inte är registrerade postoperatörer.

Jag googlade lite kort förut efter det, men gav snabbt upp när jag inte hittade något. Du tycks dock vara något på spåren om saken ser jag i ett senare inlägg.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Alla får leverera i brevlådor/postlådor. I USA får man inte det (alla har väl sett tidningar kastas in på tomten på film), men här är det ok.

De stora praktiska skillnaderna mellan postoperatörer och andra är att de första har tillgång till infrastrukturen med adressändringar, boxadresser (genom Postnord), postummeromläggningar och annat festligt som de övriga inte har någon nytta av.

I korthet gäller postlagen och avtal för brev och avtal för paket.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
.....För paket/pall så gäller avtalsvillkoren. Som man som mottagare har godkännt när man beställt sin vara! Obs att då skall man också som mottagare ta emot sitt gods så som avtalet anger! Om man inte gör detta så är det mottagaren som brutit avtalet och inte transportörföretagets personal, när man inte får sitt paket levererat!.....
Ursprungsfrågan i denna tråd handlar om import från länder utanför EU. Hur kan jag som köpare godkänna avtal om distribution av försändelser när dessa anlänt till Sverige från exempelvis Kina? I bästa fall vet jag vilket biolag som fraktar varan fram till Sveriges gräns men sedan tycks det vara slumpen som avgör vem som tar den sista biten. Ibland är det PostNord som levererar till dörren, ibland till ett utlämningsställe. Vill jag inte ha leverans till dörren så måste avsändaren meddela PostNord om ändring av leveranssätt. Om det är som du säger mottagaren som har ansvaret så borde jag kunna kontakta PostNord och be dem ändra men det har inte gått de gånger jag försökt. PostNord har då hänvisat till leverantören och att det är de som måste meddela ändrat leveranssätt.

Jag vänta som jag redan skrivit på en försändelse från Vietnam. Det har nu legat hos PostNord sedan den 4:e mars och jag kan inte hitta någonstans att jag godkänt något avtal som säger att min försändelse skall ligga hos transportören i halvannan månad minst.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Ursprungsfrågan i denna tråd handlar om import från länder utanför EU. Hur kan jag som köpare godkänna avtal om distribution av försändelser när dessa anlänt till Sverige från exempelvis Kina? I bästa fall vet jag vilket biolag som fraktar varan fram till Sveriges gräns men sedan tycks det vara slumpen som avgör vem som tar den sista biten. Ibland är det PostNord som levererar till dörren, ibland till ett utlämningsställe. Vill jag inte ha leverans till dörren så måste avsändaren meddela PostNord om ändring av leveranssätt. Om det är som du säger mottagaren som har ansvaret så borde jag kunna kontakta PostNord och be dem ändra men det har inte gått de gånger jag försökt. PostNord har då hänvisat till leverantören och att det är de som måste meddela ändrat leveranssätt.

Jag vänta som jag redan skrivit på en försändelse från Vietnam. Det har nu legat hos PostNord sedan den 4:e mars och jag kan inte hitta någonstans att jag godkänt något avtal som säger att min försändelse skall ligga hos transportören i halvannan månad minst.
Det är ju avsämdaren som köper en tjänst, dem tjänsten kan ha olika villkor. Ansvaret vis leverantören är gäntemotbden som köper tjänsten, även om de tinsirekt betyder att mottagaren också är en stor del, och då är det avsändaren som kan ändra produkt eller som du skriver om.

Sen akn det finnas avtal mellan dig och leverantören slm gör att leverantören i praktiken har en fullmakt att ställa av dina paket utan kvittens och du anses ha kvitterat, leverantören hålls skadeslös. Eller så kan avssändaren skicka med en tjänst som inte kräver kvittens.

"Kinareken" är fortfarande mer eller mindre gratis att skicka, kostnaden som tas ut är för att hantera arbetet med att ta ut tull/moms. Den avgiften är tom rabatterad jämföet med ordinarie avgift på 150kr, om värdet undetstiger ett viss belopp (även om hanteringen är lika kostsam).

Det är ett problem med blansen lösnamhet och nöjda kunder när man från början mer eller räknar en förlust på den tjänsten som används. Alltså det är gratis frakt från amdra sidan jorden medan det måste kosta 9kr för ett brev inom Sverige för att det ska vara lönsamt.
 

148637

Avslutat medlemskap
Ursprungsfrågan i denna tråd handlar om import från länder utanför EU. Hur kan jag som köpare godkänna avtal om distribution av försändelser när dessa anlänt till Sverige från exempelvis Kina?
Jag vänta som jag redan skrivit på en försändelse från Vietnam. Det har nu legat hos PostNord sedan den 4:e mars och jag kan inte hitta någonstans att jag godkänt något avtal som säger att min försändelse skall ligga hos transportören i halvannan månad minst.
Du väljer att acceptera deras transportlösning när du klickar ok/godkänn köpet på deras hemsida. Känner du att du inte har koll på hur grejerna skall transporteras hem till dig så måste du ställa frågor innan du klickar godkänt. Efter att du ingått avtalet så är du bunden av det.

Att du inte har någon form av avtal som ger PostNord rätt att inte dela ut din försändelse är helt korrekt!
Här gör de ett dåligt jobb, som de också idag får kritik för.
https://www.dn.se/ekonomi/allt-fler-klagomal-riktas-mot-postnords-paketleveranser/
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Hade uppskattat lite mer utfyllande svar om lagligheten av kameraövervakning av transportpersonalen.
Men ok, vad använder du det inspelade materialet till?
Alltså jag har övervakningslarm som Securitas installerat. Behövs verkligen mer uttömmande svar? Är ju många privatpersoner som har hemlarm liksom.

/Stefan
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Omfattas privatpersoners kameror av kameraövervakningslagen?
Fråga:
Omfattas privatpersoners kameror av kameraövervakningslagen?

Svar:
Det beror på. När det gäller privatpersoners kameror kan de ibland omfattas av det så kallade privatundantaget i kameraövervakningslagen. I sådana fall behöver privatpersonen inte ta hänsyn till reglerna i kameraövervakningslagen. Lagen gäller helt enkelt inte. Detta förutsätter dock

att kameran inte fångar en plats dit allmänheten har tillträde
att du övervakar i egenskap av privatperson, och
att övervakningen bedrivs som ett led i en verksamhet av rent privat natur.
För att kunna bedöma om övervakningen är en verksamhet av rent privat natur är platsen och avsikten med övervakningen centrala faktorer. Kameraövervakning inne i en privatbostad som bedrivs av den som bor där bör normalt anses vara en verksamhet av rent privat natur. Även övervakning av andra privata byggnader än privatbostäder, till exempel garage, förråd, sjöbodar och viss tomtmark som bedrivs av innehavaren, omfattas av undantaget under förutsättning att byggnaderna inte används i näringsverksamhet. Detsamma gäller privatägda bilar och båtar så länge kameran endast fångar insidan av fordonet. Men om privatpersonen har för avsikt att sprida övervakningsmaterialet till en vidare krets, exempelvis på Internet, omfattas kameran av reglerna i kameraövervakningslagen.

I dag är det vanligt förekommande att kameror i en privatbostad är kopplade till en larmcentral (hemlarm). Även sådana kameror faller utanför kameraövervakningslagen under förutsättning att undantaget för privat kameraövervakning är tillämpligt.

Från och med den 1 augusti 2017 gäller inte kameraövervakningslagen för kameraövervakning som sker från en drönare, om övervakningen bedrivs av någon annan än en myndighet. Privatpersoner får därför filma från kameraförsedda drönare så länge det inte strider mot reglerna i personuppgiftslagen.
 

iSolen.se

Guest
Omfattas privatpersoners kameror av kameraövervakningslagen?
Fråga:
Omfattas privatpersoners kameror av kameraövervakningslagen?

Svar:
Det beror på. När det gäller privatpersoners kameror kan de ibland omfattas av det så kallade privatundantaget i kameraövervakningslagen. I sådana fall behöver privatpersonen inte ta hänsyn till reglerna i kameraövervakningslagen. Lagen gäller helt enkelt inte. Detta förutsätter dock

att kameran inte fångar en plats dit allmänheten har tillträde
att du övervakar i egenskap av privatperson, och
att övervakningen bedrivs som ett led i en verksamhet av rent privat natur.
För att kunna bedöma om övervakningen är en verksamhet av rent privat natur är platsen och avsikten med övervakningen centrala faktorer. Kameraövervakning inne i en privatbostad som bedrivs av den som bor där bör normalt anses vara en verksamhet av rent privat natur. Även övervakning av andra privata byggnader än privatbostäder, till exempel garage, förråd, sjöbodar och viss tomtmark som bedrivs av innehavaren, omfattas av undantaget under förutsättning att byggnaderna inte används i näringsverksamhet. Detsamma gäller privatägda bilar och båtar så länge kameran endast fångar insidan av fordonet. Men om privatpersonen har för avsikt att sprida övervakningsmaterialet till en vidare krets, exempelvis på Internet, omfattas kameran av reglerna i kameraövervakningslagen.

I dag är det vanligt förekommande att kameror i en privatbostad är kopplade till en larmcentral (hemlarm). Även sådana kameror faller utanför kameraövervakningslagen under förutsättning att undantaget för privat kameraövervakning är tillämpligt.

Från och med den 1 augusti 2017 gäller inte kameraövervakningslagen för kameraövervakning som sker från en drönare, om övervakningen bedrivs av någon annan än en myndighet. Privatpersoner får därför filma från kameraförsedda drönare så länge det inte strider mot reglerna i personuppgiftslagen.
"att kameran inte fångar en plats dit allmänheten har tillträde" är problemet med att övervaka en tomt.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Hemlarm spelar in inom huset och inte hela tiden, bara när larmet går.

Du har alltså något annat?
Nej, kameran leverades inne i en byggnad som jag skrev på ett ställe svårupptäckt.
Denna byggnaden är alltså larmad och triggades av ombudet.
Ombudet är varnad och instruerad om situationen och det finns varningsskyltar om att området är kameraövervakad.


/Stefan
 
ANNONS