Annons

Vågar man importera saker som går med Postnord längre?

Produkter
(logga in för att koppla)

Astroscapist

Aktiv medlem
Blir dåligt flyt i tråden när man gör som jag, bara kollar en gång per dygn. Kommer inte att skriva mer i den efter detta inlägg.
Jag frågade pga att det normalt sett inte är ok att kameraöverka personer när de jobbar. Tycker det är viktigt att behandla personer som jobbar på ett korrekt/respektfull sätt. Finns tongångar i denna tråd som ger uttryck för att man inte tänker som mig. Man kan vara irriterad på transportföretaget, tråden handlar om PostNord, men man tar inte ut det på deras personal.
Känner fortfarande att din kameraövervakning är tveksam men nuvarande lagstiftning gäller bara i en dryg månad till, så jag släpper frågeställningen.
Den som kommer efter detta är till viss del bättre än nuvarande. Förutsatt att man följer den...
Absolut. Både tavlorna och kameran minns jag att jag pratade direkt med dom och nämnde att jag hade kameror så jag kunde bekräfta att de verkligen lämnat paketen där så ingen kunde neka vad som hänt med paketen.
De gick alltså in frivilligt med vetskap från mig om situationen och dessutom är det massa klisterlappar lite här och där med varningsskyltar om kameraövervakning.
Finns inga personer som är undantagna att inte få bli fotade/filmade när de beträder privat område där det blivit varnade om övervakningen.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Absolut. Både tavlorna och kameran minns jag att jag pratade direkt med dom och nämnde att jag hade kameror så jag kunde bekräfta att de verkligen lämnat paketen där så ingen kunde neka vad som hänt med paketen.
De gick alltså in frivilligt med vetskap från mig om situationen och dessutom är det massa klisterlappar lite här och där med varningsskyltar om kameraövervakning.
Finns inga personer som är undantagna att inte få bli fotade/filmade när de beträder privat område där det blivit varnade om övervakningen.

/Stefan
Stefan, i all välvilja, detta är inget påhopp, läs det positivt. Det är för mig lite jobbigt att läsa din beskrivning av vad som helst och så går det en liten stund, eller en dag och så ändrar du på storyn. Fortsätt med inlägg om dina nya kameror och vad de är bra eller dåliga på, jag lovar att läsa och kommentera. Inget illa menat, OK?
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Tja jag kommer inte ihåg alla detaljer så nåt fel kommer ju alltid finnas Dock hade jag sms:en sparade från detta bolag av någon anedning. Poängen är inte om det ar sms eler direktsamtal som spelades in, Jag har redan citerad deras villkor och där står det att de får göra på detta vis.

Larmbolag får sällan sätta kameraövervakning utåt så det är inget konstigt med det. Jag har heller inga securitaskameror utomhus. Alla är inomhus och ingen får var riktad mot allmän plats. Men securitaskameror är inte de enda kameror jag har liksom.

/Stefan
Villkoren som du citerade angav alternativ för att som det t.ex. står för DHL: "leverans utan signatur", likadant för UPS - det finns alltså ett avtal i grunden alt. produktvillkor där det finns en överenskommelse om att paketen lämnas ut utan kvittens.

Till en början angav dusms-kvittens som ett alternativ till avtal om leverans utan kvittens (antingen genom pruduktvillkor eller avtal) sedan följer du med just en avtalstext som du hänvisar till.

Du har alltså inte visat att när det krävs kvittens så funkar med sms, du har visat att när det inte krävs kvittens(signatur) så funkar en sms-konversation.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
"att kameran inte fångar en plats dit allmänheten har tillträde" är problemet med att övervaka en tomt.
Även övervakning av andra privata byggnader än privatbostäder, till exempel garage, förråd, sjöbodar och viss tomtmark som bedrivs av innehavaren, omfattas av undantaget under förutsättning att byggnaderna inte används i näringsverksamhet.

Från samma text.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Villkoren som du citerade angav alternativ för att som det t.ex. står för DHL: "leverans utan signatur", likadant för UPS - det finns alltså ett avtal i grunden alt. produktvillkor där det finns en överenskommelse om att paketen lämnas ut utan kvittens.

Till en början angav dusms-kvittens som ett alternativ till avtal om leverans utan kvittens (antingen genom pruduktvillkor eller avtal) sedan följer du med just en avtalstext som du hänvisar till.

Du har alltså inte visat att när det krävs kvittens så funkar med sms, du har visat att när det inte krävs kvittens(signatur) så funkar en sms-konversation.
Så funkade iaf inte för mig. De fick inte lämna av paketen utan min kvittens. Det var de noga med.

Läste det jag skrivit om avtalen. Har du läst på deras hemsida? DHL har jag inte citerat många rader. Står som erbjudande om kvittens utan signatur. Det kan betyda massa saker. Men det betyder inte behöver kvittera ut den ändå med ett nytt avtal. Du får nog lusläsa deras avtal vad som menas eller prata med dom.

Texten för ups är klockren.

/Stefan
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

Aktiv medlem
Om kameraövervakning av utrymmen dit allmänheten kanske /kanske inte har tillträde hjälper frågeställaren i denna tråd huruvida han vågar importera saker genom PostNord vet jag inte. Men det finns säkert någon som kan svara på just den frågan.

Jag kan i alla fall konstatera att min försändelse från Vietnam äntligen har kommit. Med facit i hand kan jag konstatera att det tog knappt sex dygn från Vietnam till PostNords terminal för tullklarering. Det tog sedan ca 23 dygn att tullklarera och skicka ut en betalningsanmodan. Därefter behövde PostNord 20 dagar för att transportera försändelsen inom Sverige till utlämningsstället.

Det kom i alla fall fram till slut, oöppnat och utan några skador. Så svaret på trådens fråga, med reservation för ett något begränsat statistiskt underlag, tycks vara Ja, om man har gott om tid att vänta.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Så funkade iaf inte för mig. De fick inte lämna av paketen utan min kvittens. Det var de noga med.

Läste det jag skrivit om avtalen. Har du läst på deras hemsida? DHL har jag inte citerat många rader. Står som erbjudande om kvittens utan signatur. Det kan betyda massa saker. Men det betyder inte behöver kvittera ut den ändå med ett nytt avtal. Du får nog lusläsa deras avtal vad som menas eller prata med dom.

Texten för ups är klockren.

/Stefan
Varför länkar du avtal för att kunna lämna utan kvittens som bevis för att DHL/UPS godkänner en sms-konversation som kvittens?

Är det inte bättre att länka att ett avtal som visar att en sms-konveration är ok för produkter som kräver kvittens?
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Bäst vore kanske att ni som vill diskutera kvittenser av paket gjorde det i egen tråd.
Vi har nog alla förstått att du tycker tråden spårat ur. Om vi ska vara petiga så hjälper inte fler påpekanden om det från dig TS ursprungliga fråga heller. Frågan är om något gör det. "Vågar man..." är en fråga som det är rätt svårt att ge ett svar på. "Vågar du" är lättare att svara på.

Jag själv jobbar på ett konkurrerande företag till Postnord, jag vet att de blivit sämre både enligt egna interna mätningar och enligt artiklar i pressen och jag vet att det förekommer väldigt många fejkade leveransförsök. Men om någon frågar mig om jag "vågar" anlita Postnord för paket från utlandet är svaret ja. De behöver absolut ta sig i kragen (och det är de väldigt medvetna om), men de allra flesta leveranserna kommer fram utan alltför stor försening.
 

snap01

Aktiv medlem
Vi har nog alla förstått att du tycker tråden spårat ur. Om vi ska vara petiga så hjälper inte fler påpekanden om det från dig TS ursprungliga fråga heller. Frågan är om något gör det. "Vågar man..." är en fråga som det är rätt svårt att ge ett svar på. "Vågar du" är lättare att svara på.

Jag själv jobbar på ett konkurrerande företag till Postnord, jag vet att de blivit sämre både enligt egna interna mätningar och enligt artiklar i pressen och jag vet att det förekommer väldigt många fejkade leveransförsök. Men om någon frågar mig om jag "vågar" anlita Postnord för paket från utlandet är svaret ja. De behöver absolut ta sig i kragen (och det är de väldigt medvetna om), men de allra flesta leveranserna kommer fram utan alltför stor försening.
Dom kom fram förut i tid men inte i dag. Jag har väntat över 2 månader på ett paket som kom till sverige på 3 dar. Betalade finansministerns moms o postnords pålagada avgift o det gjordes den 8 april.

Fortfarande inget paket. Det är nästan komiskt att du skriver att att dom flesta paket kommer fram utan alför stor försening. Har du missat att det är totalt kaos i leveranserna sedan moms o avgift infördes?

men du kanske tycker att en fördröjning av en leverans är rimlig om man får paketet på 8-12 veckor efter det kom till sverige?
 

iSolen.se

Guest
Dom kom fram förut i tid men inte i dag. Jag har väntat över 2 månader på ett paket som kom till sverige på 3 dar. Betalade finansministerns moms o postnords pålagada avgift o det gjordes den 8 april.

Fortfarande inget paket. Det är nästan komiskt att du skriver att att dom flesta paket kommer fram utan alför stor försening. Har du missat att det är totalt kaos i leveranserna sedan moms o avgift infördes?

men du kanske tycker att en fördröjning av en leverans är rimlig om man får paketet på 8-12 veckor efter det kom till sverige?
Vad jag har läst i tidningarna var det totalt kaos långt innan de började tillämpa reglerna. Det var ett av problemen de försökte lösa.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Dom kom fram förut i tid men inte i dag. Jag har väntat över 2 månader på ett paket som kom till sverige på 3 dar. Betalade finansministerns moms o postnords pålagada avgift o det gjordes den 8 april.

Fortfarande inget paket. Det är nästan komiskt att du skriver att att dom flesta paket kommer fram utan alför stor försening. Har du missat att det är totalt kaos i leveranserna sedan moms o avgift infördes?

men du kanske tycker att en fördröjning av en leverans är rimlig om man får paketet på 8-12 veckor efter det kom till sverige?
Läs vad jag skriver. Jag skriver att det funkar ok för de allra flesta paketen. Jag skriver inget om hur illa det blir det går fel och jag vet mycket väl att det kan gå väldigt illa. Jag skrev också att jag jobbar på en konkurrent, så jag sitter verkligen inte och dumförsvarar PNs kvalitet. De har jättestora problem och det vet både du, jag och de själva om. Men på frågan om man vågar importera saker som går med Postnord så svarar jag för mig själv, att det vågar jag. Helt enkelt för att de allra flesta paket kommer fram i rimlig tid. Men jag skulle aldrig beställa t ex en kamera som jag behövde ha på ett jobb inom kort, utan att ha en bra backuplösning.
 

snap01

Aktiv medlem
Läs vad jag skriver. Jag skriver att det funkar ok för de allra flesta paketen. Jag skriver inget om hur illa det blir det går fel och jag vet mycket väl att det kan gå väldigt illa. Jag skrev också att jag jobbar på en konkurrent, så jag sitter verkligen inte och dumförsvarar PNs kvalitet. De har jättestora problem och det vet både du, jag och de själva om. Men på frågan om man vågar importera saker som går med Postnord så svarar jag för mig själv, att det vågar jag. Helt enkelt för att de allra flesta paket kommer fram i rimlig tid. Men jag skulle aldrig beställa t ex en kamera som jag behövde ha på ett jobb inom kort, utan att ha en bra backuplösning.
det går inte att lita på postnord sedan dom nya rutinerna är införda och jag har svårt att tänka mig något annat än ett statligt företag som behandlar kunderna på detta vis. Att vänta på ett paket över 2 månader som kom till sverige på 3 dar är inte ok någonstans. Att säga att dom har så mycket paket att ta hand det kvittar man inför inte nya rutiner hantering innan det är klart att man klarar av det och då säger man till Magdalena att det går inte att införa med så kort varsel så slipper man stå vid skampålen där postnord visserligen allltid står.

Förut kom paketan fram inom rimlig tid idag får du vänta minst 1 månad till 3 månader det tycke du är ok?

Vad för backlösning ska du ha om din pryl du beställer bara finns utomlands? ska du åka o hämta den själv? det hade visserligen gått mycket fortare.
Nej sverige är betydligt sämre än förut kolla bara på sjukvården folk dör i köerna i väntan på operation. I postnords fall så är det bara ett nytt sätt att få in mer skattepengar från svenskarna som redan är ett av världens hårdaste skattetryck.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
det går inte att lita på postnord sedan dom nya rutinerna är införda och jag har svårt att tänka mig något annat än ett statligt företag som behandlar kunderna på detta vis. Att vänta på ett paket över 2 månader som kom till sverige på 3 dar är inte ok någonstans. Att säga att dom har så mycket paket att ta hand det kvittar man inför inte nya rutiner hantering innan det är klart att man klarar av det och då säger man till Magdalena att det går inte att införa med så kort varsel så slipper man stå vid skampålen där postnord visserligen allltid står.

Förut kom paketan fram inom rimlig tid idag får du vänta minst 1 månad till 3 månader det tycke du är ok?

Vad för backlösning ska du ha om din pryl du beställer bara finns utomlands? ska du åka o hämta den själv? det hade visserligen gått mycket fortare.
Nej sverige är betydligt sämre än förut kolla bara på sjukvården folk dör i köerna i väntan på operation. I postnords fall så är det bara ett nytt sätt att få in mer skattepengar från svenskarna som redan är ett av världens hårdaste skattetryck.
Nu börjar det bli svårt att både hänga med och svara. Nej, jag tycker inte att det är ok med varken en, två eller tre månaders väntan, men det har jag aldrig påstått heller. Med backup, menar jag inte att åka till Hong Kong själv, utan att köpa/låna/hyra något lokalt lokalt. Men jag tror att jag släpper det här nu, då du har problem med paket, sjukvård och skatter och på något sätt bakar ihop allt till en och samma tråd. Jag tror att du kan hitta andra och bättre ställen att diskutera sjukvården på en et fotoforum, men det är ju bara min åsikt.

Ut i vårsolen nu och ta några bilder, samla livsglädje och D-vitamin .
 

Leaflet

Aktiv medlem
Dom kom fram förut i tid men inte i dag. Jag har väntat över 2 månader på ett paket som kom till sverige på 3 dar. Betalade finansministerns moms o postnords pålagada avgift o det gjordes den 8 april.

Fortfarande inget paket. Det är nästan komiskt att du skriver att att dom flesta paket kommer fram utan alför stor försening. Har du missat att det är totalt kaos i leveranserna sedan moms o avgift infördes?

men du kanske tycker att en fördröjning av en leverans är rimlig om man får paketet på 8-12 veckor efter det kom till sverige?
Har flera paket som legat hos Postnord sedan början av mars och jag har inte ens fått betalningsavisering än. Det är helt makalöst att ett bolag kan bete sig så här. En fruktansvärd nonchalans mot kunderna.
 

snap01

Aktiv medlem
Nu börjar det bli svårt att både hänga med och svara. Nej, jag tycker inte att det är ok med varken en, två eller tre månaders väntan, men det har jag aldrig påstått heller. Med backup, menar jag inte att åka till Hong Kong själv, utan att köpa/låna/hyra något lokalt lokalt. Men jag tror att jag släpper det här nu, då du har problem med paket, sjukvård och skatter och på något sätt bakar ihop allt till en och samma tråd. Jag tror att du kan hitta andra och bättre ställen att diskutera sjukvården på en et fotoforum, men det är ju bara min åsikt.

Ut i vårsolen nu och ta några bilder, samla livsglädje och D-vitamin .
Seriöst jag förstår inte hur du tänker. Ska jag som kund söka massa backup lösningar för att postnord inte kan sköta sitt jobb? Då ska jag enligt dig hyra eller låna en likande vara för att postnord stoppar mitt paket som kom till sverige för 2 månader sedan.

Om företaget som jag köpt levererar min vara på 3 dar till sverige så är det inte ok att postnord tar 8 veckor på sig för att ta ut skatt moms etc o fördröjer min leverans pga dåliga eller obefintliga kundvård.

Du missar totalt poängen med varför paketen blir sena det är för att staten ska lägga på moms o skatter på det som kommer utifrån o det är upp till dom men ska man innan man börjar med det så gäller det att se till att logistiken fungerar för enligt mig är det inte ok att fördröja paketet 8 veckor.

Det fantastiska är att paketet kom idag bara 8 veckor o 3 dar tog det.
 

snap01

Aktiv medlem
Har flera paket som legat hos Postnord sedan början av mars och jag har inte ens fått betalningsavisering än. Det är helt makalöst att ett bolag kan bete sig så här. En fruktansvärd nonchalans mot kunderna.
kan bara hålla med men det finns vissa som tycker att du borde hyra låna en liknande vara som backup
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
kan bara hålla med men det finns vissa som tycker att du borde hyra låna en liknande vara som backup
Du får använda mitt namn om du vill.

Du missar vad jag menar, så jag uttrycker mig tydligen inte så bra. Som jag skrivit är Postnord en konkurrent till mig, så jag tar dem verkligen inte i försvar. Jag skriver ju att jag inte litar på dem tillräckligt för att beställa något kritiskt som jag behöver vid en speciell tid genom dem. Men på ursprungsfrågan om man (jag) skulle våga importera något genom dem är det generella svaret fortfarande ja.

Om jag hade ett paket som de försenat så mycket som de gjort med ditt hade jag sett till att bråka ordentligt med dem. Både via kundtjänst och deras sociala sidor.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Du får använda mitt namn om du vill.

Du missar vad jag menar, så jag uttrycker mig tydligen inte så bra. Som jag skrivit är Postnord en konkurrent till mig, så jag tar dem verkligen inte i försvar. Jag skriver ju att jag inte litar på dem tillräckligt för att beställa något kritiskt som jag behöver vid en speciell tid genom dem. Men på ursprungsfrågan om man (jag) skulle våga importera något genom dem är det generella svaret fortfarande ja.

Om jag hade ett paket som de försenat så mycket som de gjort med ditt hade jag sett till att bråka ordentligt med dem. Både via kundtjänst och deras sociala sidor.
Har man beställt hundratals leveranser från USA så vet man ganska väl hur lång tid saker och ting tar och man planerar naturligtvis därefter. Det här som händer nu är inte inom de ”naturliga” avvikelserna utan är helt oacceptabelt. Jag känner flera som drabbats och som fått lägga om verksamheter med ökade kostnader i både tid och pengar som följd.
Och ja, jag ”bråkar” utav helvete med PN men det verkar vara helt förgäves.
Det här är helt sjukt.

Min enkla analys är att PN helt enkelt saknar respekt för kunderna. Jfr med ex UPS, de har hundratusentals anställda som alla i princip är vaccinerade med samma mantra; Se till att kunden får sin leverans i tid och i oskadat skick! Som Ponnyexpressen på sin tid.
Postnord borde ägna sig åt något annat.
 

PMD

Aktiv medlem
kan bara hålla med men det finns vissa som tycker att du borde hyra låna en liknande vara som backup
Det är nog klokt att göra så i den nuvarande situationen med Postnordkaoset. Att glatt strunta i alla rapporter om hur dåligt det går för Postnord att processa alla tull- och momspliktiga försändelser är knappast speciellt smart.

Den som beställde saker innan den här situationen uppkom är ursäktad, men det är bra korkat att beställa saker från ett land utanför EU just nu och en bra tid framöver.

Observera nu att jag inte för fem öre försvarar de som har gjort så att den här situationen uppstod. Det är främst finansministern och tullen som är orsak till problemet. Man kan tycka att Postnords ledning kunde ha protesterat kraftigare och försökt göra mer för att få ordentligt med tid för att trimma in det nya systemet, men Postnord är inte top dog i det här sammanhanget.
 
ANNONS