Annons

Hur fungerar lagen här?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulanderdennis

Aktiv medlem
Hej! Någon som har koll kring lagar och regler på folk som inte får synas i bild. På lördag ska jag livesända en liknande talang-tävling.. Och ett av bidragen får inte synas. Vi kommer självklart täcka över det med något annat.. MEN.. De som tittar kommer att bli förvirrade och inte förstå vad som händer. Har man rätt att skriva i bild varför man inte visar eller hur gör man?
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Den uppenbara frågan för mig är varför en viss person (eller grupp av personer) inte får synas. Vad jag vet finns det inga lagar som generellt förbjuder tex ett TV-bolag att visa bilder av ett framträdande eller av publiken vid framträdandet.

Det enda vettiga svar jag kan komma på till att det skulle vara "förbjudet" att visa en viss person (eller grupp av personer) på TV är att de har skyddade personuppgifter eller hemlig identitet (jag är osäker på terminologin, men jag menar dem som inte syns på tex Ratsit).

Men så vitt jag vet är det inte förbjudet i lag att visa dem i en TV-sändning om de uppträder någonstans. Däremot kan ju artisten/gruppen vilja slippa bli uppvisad på TV. Men då undrar jag varför man ställer upp i en talangtävling till att börja med.

En generalreservation: jag är inte advokat.

Edit:
En möjlig lösning på problemet är att lägga in ett "reklamavbrott" medan den "hemliga" gruppen/artisten framträder. Hitta på några schyssta företagsnamn med passande logotyper och säg bara något i stil med: "Och nu några meddelanden från våra sponsorer" och så kör du ett gäng reklambilder. Förklara inte för tittarna att de helt missat ett framträdande.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag tror inte att lagen i sig kan förhindra dig att filma och sända även det ”hemliga” bidraget öppet. Inte om framträdandet sker på allmän plats. Åtminstone inte innan GDPR träder i kraft.

Men vad säger arrangören som har anlitat dig/er? Vad är arrangörens överenskommelse med personen/personerna i bidraget? Hur vill personen och arrangören att bidraget ska ”täckas”?

Jag har fotograferat fotbollsmatcher där det funnits spelare med skyddad identitet. För personen själv var det ok att jag både fotograferade och publicerade. Men inte att kombinera spelarens namn och bild i publiceringen.
 

MikaelSB

Aktiv medlem
"Hej! Någon som har koll kring lagar och regler på folk som inte får synas i bild. På lördag ska jag livesända en liknande talang-tävling.. Och ett av bidragen får inte synas. Vi kommer självklart täcka över det med något annat.. MEN.. De som tittar kommer att bli förvirrade och inte förstå vad som händer. Har man rätt att skriva i bild varför man inte visar eller hur gör man? "

Oj, här saknas det information.

Min första tanke; varför frågar du om lagar när frågan egentligen borde gälla produktionsbolagets(?) riktlinjer och önskemål? Att ha en live-sändning där uppträdanden som ska förbli hemliga arrangeras låter ju så oändligt fånigt att det måste ha blivit något fel i hur ärendet presenterats. Live-sänder du i egen kommersiell regi, som konsult eller som amatör? Det spelar möjligtvis inte så stor roll vad gäller lagen men spelar roll när vi pratar avtal och önskemål från arrangörens sida och i vilken nivå dessa önskemål rimligtvis bör äras.

Talar vi om personer med skyddad identitet så är inte det något som gör det olagligt eller straffbart att avbilda personerna. Om man har skyddad identitet på riktigt, hellre än något man säger för att slippa argumentera för sina preferenser och istället spela på folks okunskap, borde man dels ha koll på vad lagen säger vad ens skyddade identitets-status innebär men också göra en mindre benägen att visa upp sig där människors och kamerors blickar naturligt faller.

Jättekonstigt upplägg. Som du märker så springer fantasin lätt iväg när ärendet presenterats så utmagrat på data och fakta.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Hej! Någon som har koll kring lagar och regler på folk som inte får synas i bild. På lördag ska jag livesända en liknande talang-tävling.. Och ett av bidragen får inte synas. Vi kommer självklart täcka över det med något annat.. MEN.. De som tittar kommer att bli förvirrade och inte förstå vad som händer. Har man rätt att skriva i bild varför man inte visar eller hur gör man?
Det här låter mer som en överenskommelse/avtal som ni har med arrangören och av olika anledningar vill de att ni inte ska visa ett visst inslag.

Om ni skriver ett avtal med arrangören och i avtalet så står det att ett visst bidrag inte får visas så blir det ett avtalsbrott om ni visar det. Ni har ju också alternativet att inte gå med på avtalet och arrangören kan välja en annan part som livesänder talang-tävlingen, en part som då gått med villkoren i avtalet.

Ni får fråga arrangören om de tycker att det är okej att ni sänder eget material på en tid som de betalar för eller om de har ett material de vill visa?

Hur det än är så är det nog bättre att ni presenterar vad ni anser är ett problem "De som tittar kommer att bli förvirrade och inte förstå vad som händer."

Om det är ni som är arrangören så bestämmer ni själva hur ni vill lösa erat problem, det är ju ni som äger frågan från början omkring att inte visa ett visst inslag.
 
ANNONS