Annons

Drönarerfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)

Danne B

Aktiv medlem
Idag överraskades jag av en regnskur. Jag landade så fort som möjligt men min Mavic Pro blev genomblöt. Full funktionalitet, inget hände, men det var stressigt, flög dessutom över vatten så någon nödlandning var inte att tänka på.

Vad har ni råkat ut för?

Hur känsliga är dom egentligen?
Har haft en Phantom sittandes i ett träd i några veckor. Flera kraftiga regnskurar under tiden, innan vi fick ner den. Fungerade felfritt efter detta, då kretskort och annat har en skyddande "hinna" över sig.
Det är något genomskinligt som är påstruket i alla fall.

Det som folk är mer oroliga över är motorerna, då de kan börja ärga om vatten kommer in i lindningarna. Vilket ger trögare rotation med tiden.

Min gamla Phantom flyger dock ännu vad jag vet och utan problem.
 

iSolen.se

Guest
Fastnade i en regnskur över en bergsslänt ner i fjorden i Narvik nu i sommras. Drönaren har dock inte så många öppningar mot elektroniken och propellernaven skyddar motorerna hyggligt skulle jag tro så jag var inte supernojjig. I sinnet försökte jag dock klura ut om regnvattnet skulle nå batterikontakten eller inte och jag körde in i en båge av växtlighet mrd kameran nedåt så den skulle kunna dyka lite mjukare om det skulle behövas.
Flugit kanske ett tiotal ggr i lätt duggregn och fukt.
Flög bl, a genom Tennfallets (Åre, häfftigt fall) stigande vattenånga i 15 minusgrader och hörde ljudet från drönaren ändra karaktär pga frost/is på propellrarna.

Däremot så är jag alltid nervös när jag flyger över öppet vatten då jag flyger så lågt jag kan för effektens skull. Om jag krashar någon drönare så är det sannolikt i vatten :)
Vad har du för drönare? Min Mavic har öppna motorlindningar.
 

iSolen.se

Guest
Har haft en Phantom sittandes i ett träd i några veckor. Flera kraftiga regnskurar under tiden, innan vi fick ner den. Fungerade felfritt efter detta, då kretskort och annat har en skyddande "hinna" över sig.
Det är något genomskinligt som är påstruket i alla fall.

Det som folk är mer oroliga över är motorerna, då de kan börja ärga om vatten kommer in i lindningarna. Vilket ger trögare rotation med tiden.

Min gamla Phantom flyger dock ännu vad jag vet och utan problem.
Kretskort brukar vara lackade.

Överlever en drönare en krasch från säg 50 meter? Om den bara flöt skulle jag hellre krascha i (söt)vatten. Jag kraschade från 3 meter och den gick i småbitar.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Överlever en drönare en krasch från säg 50 meter? Om den bara flöt skulle jag hellre krascha i (söt)vatten. Jag kraschade från 3 meter och den gick i småbitar.
Såg här såg min ut efter ha kraschat från 60 meter ned på ett hustak och sen ned på gräsmattan, inte så farligt ändå. Dock är jag lite osäker om motorn gick eller inte, sen kan den ha fått lite lyftkraft nån sekund innan den kraschade, men det är jag osäker på då den var en bit bort och skymning så lite svårt att se exakt vad som hände.

https://www.youtube.com/watch?v=gDSR0yIB7Bo&feature=youtu.be
 

iSolen.se

Guest
Såg här såg min ut efter ha kraschat från 60 meter ned på ett hustak och sen ned på gräsmattan, inte så farligt ändå. Dock är jag lite osäker om motorn gick eller inte, sen kan den ha fått lite lyftkraft nån sekund innan den kraschade, men det är jag osäker på då den var en bit bort och skymning så lite svårt att se exakt vad som hände.

https://www.youtube.com/watch?v=gDSR0yIB7Bo&feature=youtu.be
Min fick armbrott, en motor fastat, alla propellrarna splittrade och kamera "dislocated" av 3 meter. En annan Mavic föll fritt från 11:e våningen utan en skråma.

60 meter är HÖGT.
 

iSolen.se

Guest

kiwi

Aktiv medlem
Jag använder min drönare både för att fotografera och för att filma. I det sistnämnda fallet gör jag sällan rena drönarfilmer, utan använder det som B-foto till filmmaterial från marken.

Som i min senaste skapelse, där jag intervjuade en keramiker och ville ha lite annat perspektiv. Det är lätt att vilja stoppa in 20-30 sekunder med fina överflygningar, men då blir det inte bra utan bara tjatigt. Det räcker med 5-10 sekunder, tycker jag.

Numera använder jag en Mavic Air. Otroligt smidig kamera att ha med sig, vilket är den huvudsakliga anledningen till att jag köpte just den. Man får rätt fina bilder och filmer från den, trots dess storlek. Tidigare hade jag en DJI S800 och innan dess en Phantom 4 (och någon till innan dess), men ska jag åter köpa en större drönare (typ Phantom eller större) så får det vara något alldeles extra hos den.

Tilläggas kan att jag i mitt extrajobb för en reklambyrå flyger deras Inspire 1 Raw. En väldigt kompetent sak och en enastående kvalitet att filma i råformat, men vilket besvär att släpa med sig...


/ Kiwi
 

Danne B

Aktiv medlem
Kretskort brukar vara lackade.

Överlever en drönare en krasch från säg 50 meter? Om den bara flöt skulle jag hellre krascha i (söt)vatten. Jag kraschade från 3 meter och den gick i småbitar.
Det beror på väldigt många omständigheter, om en drönare klarar en krasch eller inte. Men personligen skulle jag nog säga att en lättare drönare har bättre förutsättningar att klara sig helskinnad ur en krasch, än en 3kg tung Inspire 2.

Även vatten blir hårt när något faller fort, så från 50m blir det nog som att den landar på backen.

De Phantoms jag haft har oftast bara propellrarna rykt på. Det var någon gång som gimbalen fick stryk också, men det var en ganska hård krasch.

Har en I2 och vill inte krascha den, för går den i backen, så lär det bara vara skrot kvar. :)
Kameran som är mest utsatt kostar ju bara den 20k..

Känns tyvärr som att det inte är "om" jag kommer krascha, utan om "när" jag kommer krascha, med tanke på hur DJI sköter sin kvalitéts-säkring av både hårdvara och mjukvara. Men framför allt vill jag inte vara en beta-testare av mjukvara, med en drönare jag lagt runt 80k på.
Senaste Firmwaren var ju fullsmockad med buggar och fel.
 

KarlHansMagnus

Ny medlem
Håller med, väldigt lite om drönarfotografering 🤔

Har en Dji Mavic 2 Pro som jag ska prov flyga inom de närmaste dagarna.

Har ingen tidigare erfarenhet om drönare så det det ska bli intressant hur pass känslig den är för vind.

Finns det någon tråd här på fotosidan eller något annat forum du kan rekommendera?

Har du några Tips och trix om drönarfotografering ?
 

Danne B

Aktiv medlem
Håller med, väldigt lite om drönarfotografering 🤔

Har en Dji Mavic 2 Pro som jag ska prov flyga inom de närmaste dagarna.

Har ingen tidigare erfarenhet om drönare så det det ska bli intressant hur pass känslig den är för vind.

Finns det någon tråd här på fotosidan eller något annat forum du kan rekommendera?

Har du några Tips och trix om drönarfotografering ?
Kan rekommendera DJI:s egna forum, för respektive drönare.

https://forum.dji.com/forum-104-1.html
 

gunnargren

Aktiv medlem
Fota? Inte filma?

Håller med om att MP har en för klen kamera och trots större sensor är M2P inte så mycket bättre.

M(2)P för film är en annan sak. 4K är ju 4K.
Jag önskar också att den var mer högupplöst, sen är lågljusegenskaperna inte alls bra. Men samtidigt har jag sålt bilder från min P4P via bildbyrån, så helt värdelös är den inte.

Klart jag hellre haft en drönare där jag kunde montera min 5DIV eller en Sony a7riii eller liknande, men det drar iväg i pris en hel del och inte helt enkelt att komma under 7 kg heller vad jag förstått. Ska du köpa en I2 och en x7 så hamnar det på 65-70k och då har du micro 4/3-sensor (om jag kommer ihåg rätt) och 24mp vilket rent upplösningsmässigt inte är så stor skillnad mot P4P eller en M2P.
 

iSolen.se

Guest
Jag önskar också att den var mer högupplöst, sen är lågljusegenskaperna inte alls bra. Men samtidigt har jag sålt bilder från min P4P via bildbyrån, så helt värdelös är den inte.

Klart jag hellre haft en drönare där jag kunde montera min 5DIV eller en Sony a7riii eller liknande, men det drar iväg i pris en hel del och inte helt enkelt att komma under 7 kg heller vad jag förstått. Ska du köpa en I2 och en x7 så hamnar det på 65-70k och då har du micro 4/3-sensor (om jag kommer ihåg rätt) och 24mp vilket rent upplösningsmässigt inte är så stor skillnad mot P4P eller en M2P.
M2P har 20Mp och det skulle vara ok om sensorn inte brusade så mycket plus hade någorlunda DR. När man filmar skalar den inte ned bilden utan beskär den till 4K så den dåliga DR man hade blev plötsligt ännu sämre.

Storleken har jag inget problem med, provade en Air och MP är mycket stabilare och lättare flyga mjukt med. Har tittat på I2 (ett par kompisar har dom) men det är dyrt som attan. Flygmässigt klarar jag mig utan det men storleken behövs för att kånka på en större kamera.

Vilken drönare har mest pang för pengarna med avseende på bildkvalitet?
 

gunnargren

Aktiv medlem
M2P har 20Mp och det skulle vara ok om sensorn inte brusade så mycket plus hade någorlunda DR. När man filmar skalar den inte ned bilden utan beskär den till 4K så den dåliga DR man hade blev plötsligt ännu sämre.

Storleken har jag inget problem med, provade en Air och MP är mycket stabilare och lättare flyga mjukt med. Har tittat på I2 (ett par kompisar har dom) men det är dyrt som attan. Flygmässigt klarar jag mig utan det men storleken behövs för att kånka på en större kamera.

Vilken drönare har mest pang för pengarna med avseende på bildkvalitet?
Jo, den brusar en hel del. Därför fotar jag med under dagtid eller möjligtvis skymning, men brukar då ofta ta flera bilder där jag underexponerar för himlen osv och lägger ihop det i PS sen. Jag gillade Air:en, sjukt smidig och lätt att få upp i luften, men som du säger lite ryckig i rörelserna. Har bara snabbt testat min M2P, så har lite svårt att jämföra den mot min P4P.

Vet faktiskt inte, men en Paparazzi Y6 verkar gå få tag i vettiga pengar när de finns begagnade där det går att sätta tex en Sony a7r, och då får du som du vet riktigt bra bildkvalitet. Ska man köpa en ny sån drar det nog iväg mot 60-70k, men det är väl vad en I2 och x7 landar på.
 

kiwi

Aktiv medlem
Jag gillade Air:en, sjukt smidig och lätt att få upp i luften, men som du säger lite ryckig i rörelserna. Har bara snabbt testat min M2P, så har lite svårt att jämföra den mot min P4P.
Ryckig i rörelserna? Sådant avhjälps lättast genom att ändra inställningarna i appen. Det går att få sjukt mjuka och fina flygningar med Air.


Vet faktiskt inte, men en Paparazzi Y6 verkar gå få tag i vettiga pengar när de finns begagnade där det går att sätta tex en Sony a7r, och då får du som du vet riktigt bra bildkvalitet. Ska man köpa en ny sån drar det nog iväg mot 60-70k, men det är väl vad en I2 och x7 landar på.
Jag köpte en oktokopter (byggsats) från mikrokopter.de för en 8-9 år sedan. Tanken var att jag skulle hänga min 5D Mk II undertill, främst för att kunna få systemkamerabilder från luften. Det här var innan DJI ens hade släppt sin första drönare, så det var okänt territorium. Eller okänt luftrum, kanske jag ska skriva.

Min dotters födsel grusade dock planerna och jag hade aldrig uppe drönaren mer än i några minuter. Sedan har den legat i källaren och samlat damm. Du kan få köpa den billigt av mig om du vill. ;)


/ Kiwi
 

gunnargren

Aktiv medlem
Ryckig i rörelserna? Sådant avhjälps lättast genom att ändra inställningarna i appen. Det går att få sjukt mjuka och fina flygningar med Air.
Ryckig kanske är fel ord, men upplever att jag kan få mjukare flygningar med P4P men har iofs flygit mer med den också.

Jag köpte en oktokopter (byggsats) från mikrokopter.de för en 8-9 år sedan. Tanken var att jag skulle hänga min 5D Mk II undertill, främst för att kunna få systemkamerabilder från luften. Det här var innan DJI ens hade släppt sin första drönare, så det var okänt territorium. Eller okänt luftrum, kanske jag ska skriva.

Min dotters födsel grusade dock planerna och jag hade aldrig uppe drönaren mer än i några minuter. Sedan har den legat i källaren och samlat damm. Du kan få köpa den billigt av mig om du vill. ;)


/ Kiwi
Gissar att det inte är GPS osv på den? Vad ligger vikten på den med en 5D2?
 

snap01

Aktiv medlem
M2P har 20Mp och det skulle vara ok om sensorn inte brusade så mycket plus hade någorlunda DR. När man filmar skalar den inte ned bilden utan beskär den till 4K så den dåliga DR man hade blev plötsligt ännu sämre.

Storleken har jag inget problem med, provade en Air och MP är mycket stabilare och lättare flyga mjukt med. Har tittat på I2 (ett par kompisar har dom) men det är dyrt som attan. Flygmässigt klarar jag mig utan det men storleken behövs för att kånka på en större kamera.

Vilken drönare har mest pang för pengarna med avseende på bildkvalitet?
Sensorn som har storleken 1" är riktigt bra. Samma som sitter i sonys dyra kompaktkamera som kostar över 15000 kr. Min drönare P4 pro version 2.0 är sjukt stabil o om du inte höjer upp iso så får du inte massa brus utan du kan köra kvällsbilder med den. Denna bild är tagen när det är litet för mörkt men jag skulle även ta bilder inne så det var svårt att passa in tiden exakt.

utomhusbelysningen på huset är inte ställbart så det är inte så mycket att göra åt.
Bild från bryggan är tagen med Nikon D850.
Bilden på huset är skarp den som inte tror det kan få den stora bilden o zooma in själv. Svårt att få bilderna på fs att laddas upp bra alla gånger.
 

Bilagor

ANNONS