Annons

Har uppgraderat.

Produkter
(logga in för att koppla)

Kisco

Aktiv medlem
Äntligen har jag en kamera jag känner är vad jag är nöjd med. Köpte en EOS7d mark 2 för tre år sen men har hela tiden varit lite missnöjd med kvaliteten på mina bilder.
I helgen som gick
beställde jag en 5d mark IV och igår hämtade jag ut kameran. Vilken skillnad!
Objektiven jag har är Tamrons G2 av 70-200 och 150-600 samt ett Tamrons AF SP 35.

Jag tänker inte byta ut dessa objektiv men är nyfiken på hur ni som uppgraderat till fullformat resonerat när det gäller objektiv.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Oj. Jag har resonerat på olika sätt olika gånger. Genomgående har dock varit att inte ha f/4 zoomar som huvudobjektiv då jag i så fall lika gärna kunde haft APS-C med f/2,8 zoomar.

Detta sagt har jag en period kört f/2,8 zoomar. Nu kör jag fasta objektiv men kompletterar med ljussvagare zoomar. 24-70/4 och 70-300/4-5,6 L. Mina fasta är Sigmas Artserie. Dessa ger mig full valuta för FF i form av skärpedjup. Det som kvarstår är en modern FF som ger full valuta för sensorformatet - gärna 5D IV men vi får se.
 

Ventures

Aktiv medlem
Äntligen har jag en kamera jag känner är vad jag är nöjd med. Köpte en EOS7d mark 2 för tre år sen men har hela tiden varit lite missnöjd med kvaliteten på mina bilder.
I helgen som gick
beställde jag en 5d mark IV och igår hämtade jag ut kameran. Vilken skillnad!
Objektiven jag har är Tamrons G2 av 70-200 och 150-600 samt ett Tamrons AF SP 35.

Jag tänker inte byta ut dessa objektiv men är nyfiken på hur ni som uppgraderat till fullformat resonerat när det gäller objektiv.
Jag har ingen erfarenhet av EOS7D, viss erfarenhet av 5D och blir bara nyfiken på vad som var den stora skillnaden i bildkvalitet mellan modellerna.

Hur jag resonerade? Kamerabytet var för bättre möjligheter i svagt ljus. Jag ville ha motsvarande brännvidder som tidigare, så det blev till att byta favoritvidvinkelzoomen. Bildkvalitén i normalt ljus var inget revolutionerande. Däremot möjligheten till hyfsat resultat vid ISO 3200.
 

Patrik68

Aktiv medlem
Har haft 7dmk2 med men den försvann fort då jag inte heller gillade dom platta och livlösa raw filerna.
På mina 5d hus så föredrar jag fasta gluggar och då är det främst Sigma ART som jag verkligen gillar. Jag har 35mm 50mm och 85mm samt Canon 135mm f2.0 som är fantastisk även den
 

djungel

Aktiv medlem
Har haft 7dmk2 med men den försvann fort då jag inte heller gillade dom platta och livlösa raw filerna.
På mina 5d hus så föredrar jag fasta gluggar och då är det främst Sigma ART som jag verkligen gillar. Jag har 35mm 50mm och 85mm samt Canon 135mm f2.0 som är fantastisk även den
En RAW-fil skall väl vara livlös? Det är ju bara ett råmaterial som man skall arbeta fram en bild från. Eller har jag missat något?
 

Patrik68

Aktiv medlem
En RAW-fil skall väl vara livlös? Det är ju bara ett råmaterial som man skall arbeta fram en bild från. Eller har jag missat något?
Ja du har missat att olika raw filer har olika karaktär.
på 7an får man dra mycket hårdare i filerna för att få fram färg och kontrast tex.
Femman har helt andra filer och ofta går dom att skicka till tryck helt utan handpåläggning.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ja du har missat att olika raw filer har olika karaktär.
på 7an får man dra mycket hårdare i filerna för att få fram färg och kontrast tex.
Femman har helt andra filer och ofta går dom att skicka till tryck helt utan handpåläggning.
Du jämför inte råfiler, utan kombinationen av råfilen, en råkonverterare och den råkonverterarens profil(er) för respektive kamera.
 

Patrik68

Aktiv medlem
Du jämför inte råfiler, utan kombinationen av råfilen, en råkonverterare och den råkonverterarens profil(er) för respektive kamera.
Ja kombon 7d och råkonverterare gillar jag inte och ej heller jpg direkt ur kameran på 7d.
Antar att man blir bortskämd med kvaliteten på filerna som kommer ur fullformat. Har haft ett gäng olika crop kameror men ingen har kunnat mäta sig med de 1d eller 5d som jag har använt.
Sen finns det säkert dom som gillar 7d mer än alla andra kameror då alla har olika tycke och smak.
 

jn4u

Aktiv medlem
Jag köper alltid begagnade gluggar ca 1 version efter. Jag har zoomar 17-40, 24-70, 70-200 och 100-400 alla L versionen.

Som komplement till dessa när jag har tid och vill ha lätthet har jag fasta L gluggar, och jag har valt 24 (1.4)/35 (2.0)/50 (1.2)/90 (2.8)/135 (2.0)/400 (5.6)/500 (4.0).

Om jag inte behöver snabbheten då tar jag en fast glugg. Är det bröllop eller studio (barn). Mycket rörelse och måste reagera på förändrande omständigheter på tar
jag en zoom.

Natur och fågelfoto sker uteslutande med fasta objektiv på 7D II. Min fotograferingstil handlar snabbhet i autofokusen. Och där är min 5D och EOS R totalt värdelösa.

Resten 5D III och EOS R.

Det är så jag resonerar.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Jag har valt bort 2.8-zoomar, av ett par olika skäl, men mest för att jag tenderar att fota sådant där jag antingen vill ha mer skärpedjup, och då tycker jag de är så otympliga att det tar bort lite av glädjen, eller så vill jag ha kortare skärpedjup, och då ger fasta objektiv mig mer. En annan orsak är att jag tycker 70-200 är för kort på fullformat, så därför har jag 70-300L.

Det är så klart en rent personlig sak och jag tror man gör bäst i att känna efter själv.

Just i skrivande stund så innehåller kameraväskan 24-70 f/4L, 70-300L, 14mm Samyang f/2.8, Voigtländer 20mm f/3.5, Canon Makro 100mm IS f/2.8L.

Voigtländer 20mm och 70-300 Är i princip alltid med, men resten varierar mkt.
 
ANNONS