Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skriva ut eget tryck på kläder.

Produkter
(logga in för att koppla)

the_Rose

Aktiv medlem
Hej! Jag behöver tips angående tryck på kläder med egendesignade bilder. Jag vet att man kan köpa specialpapper på tex Panduro Hobby eller InkClub som man bara printar på och sedan stryker fast på sin egen T-Shirt.

Har någon använt dylikt och har några tips och kommentarer angående resultatet.

Jag skall "märka" 50st T-shirts med 10 olikabilder. Det skall vara 5st T-shirts med varje resp bild. Bilderna kommer vara små (ca 10cm runda) svarta och T-shirtarna är mörkblå Piké.

Söker svar i stilen: "Funkar skitbra beställ billigast härifrån www....."
Eller: "Bara skräp gå till ett tryckeri!"
Eller: "Bara skräp lär dig brodera!"

Med vänliga hälsningar
Mårten
 

edsjo

Aktiv medlem
Jag har provat att skriva ut på sådant papper för bläckstråleskrivare som man sedan stryker fast. Detta fungerar ganska bra om a) man är noggrann och håller tyget slätt och stryker ordentligt, b) tröjan inte är för mörk. Det blir inte så mycket färg i trycket så för att det ska synas bra måste tröjan vara ljus (vit, ljusgrå eller liknande). Mörkblå tror jag inte kommer att fungera bra alls med denna metod.

För jobbets räkning har vi tryckt upp tröjor med egna bilder (4-färgstryck) hos http://www.prendo.se/. Det har fungerat bra, men var inte helt billigt.
 

the_Rose

Aktiv medlem
Tack för svaren hittils,

Det är ju det att pengarna är ganska styrande här. Det är bara ett galet studentprojekt så pengarna kommer i princip ur egen ficka så att säga.

Jag såg på InkClub att de sålde pappaer för tröjtryck på svarta T-shirtar, det blir nog att jag köper ett sådant paket.OM INGEN SKRIKER RÄTT UT OCH VARNAR MIG.

Det skulle kosta 2-300kr för 50 T-shirts, och det skulle passa vår budget bra.

mvh
Mårten
 

asa100

Medlem
Har bara helt nyligen provat "Avery T-shirt Transfers".
De fanns i en variant för ljusa tröjor och en för mörka.
Vi provade de mörka på beigefärgade t-shirts och det blev rätt bra.
Även på vita t-shirts blev det bra men med det andra "papperet" då.

Det var lite pilligt att överföra trycket utan att skada kanterna, övning ger säkert mycket bra resultat.

Rätt dyrt, ca 20kr per A4 vill jag minnas , men vi köpte en av var sort på Power eller liknande mest för att prova. Själv blev jag positivt överraskad av tryckets (eller vad det nu borde kallas) kvalitet!

Den metod vi provade (Averymaterialet och strykning) tror jag skulle kunna fungera även på riktigt mörka tröjor, bilden verkar täcka tyget bra, man kan dock se viss struktur.

Tyvärr har jag inget att ge vad gäller hållbarheten, men det kanske inte är prioriterat i "galna studentprojekt" ? :)

/Tommy
 

tiq

Aktiv medlem
transfer håller för några tvättar, men inte mer. lägg på ett lager genomskinlig (oprintad) efter att du strykt på trycket så håller det lite bättre
 

AnteVante

Aktiv medlem
Jag kan dock avråda dig från att köpa ett papper som heter The Magic Touch TTC 3.1
När jag beställde det så stod det att man kunde använda bläckstråleskrivare.
När jag väl packade upp det hemma så fungerar det endast med färglaserskrivare.
Så nu har jag 99 A4 ark med transferpapper för färglaser.
Iofs. så kanske jag får skylla mig lite själv för hade jag varit skeptisk till den svenske försäljaren och istället läst på hemsidan för tillverkaren så stod det klart och tydligt att det endast fungerar med färglaser.

Man lär sig av sina misstag
 

tiq

Aktiv medlem
jag har haft precis motsatta erfarenheter, att de strulat med färglaser och funkat med bläckstråle, men detär väl olika mellan olika fabrikat.


om du gör dem lite mindre än 10 cm runda så går det ju 6 upp på en a4, då blir det inte så dyrt.
 

Mashavet

Aktiv medlem
Jag har gjort en hel del T-shirts med eget transfertryck utskrivet på bläckstråleskrivare. Bara på ljusa T-shirts. Jag har även tidigare jobbat professionellt med att trycka T-shirts med fabrikstillverkade transfers, så jag har lite att jämföra med.
Jag minns inte exakt var jag köpte mina transferpapper. Troligen Clas Ohlson. De var förvånansvärt bra. Mest förvånande var att trycket sitter kvar tvätt efter tvätt. Efter många tvättar börjar de blekna, först gult. Men försök inte ens med strykjärn, gå till nån som har en press. Nån som håller på med T-shirttryckning eller kanske en tvätt, de kan ha.
...och glöm inte att spegelvända motivet! Kan tyckas självklart, men verkar ändå vara lätt att missa.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hej! Jag behöver tips angående tryck på kläder med egendesignade bilder. Jag vet att man kan köpa specialpapper på tex Panduro Hobby eller InkClub som man bara printar på och sedan stryker fast på sin egen T-Shirt.

Har någon använt dylikt och har några tips och kommentarer angående resultatet.

Jag skall "märka" 50st T-shirts med 10 olikabilder. Det skall vara 5st T-shirts med varje resp bild. Bilderna kommer vara små (ca 10cm runda) svarta och T-shirtarna är mörkblå Piké.

Söker svar i stilen: "Funkar skitbra beställ billigast härifrån www....."
Eller: "Bara skräp gå till ett tryckeri!"
Eller: "Bara skräp lär dig brodera!"

Med vänliga hälsningar
Mårten
Mycket tryck på tyg sker med silkscreen. Jag byggde screentrycksmaskiner i mitten av 70-talet på Svecia som då var världsledande (nedlagt sedan många år).

Hade även ett 50x70 handtrycksbord. Tryckte grafik från mina tuschteckningar. Man lade bara dessa ovanpå en ljuskänslig film på mylarbärare som sedan exponerades med UV-lampa och framkallades med vätesuperoxid och sköljdes med vatten. Filmen överfördes sedan till en ram med fin duk. De partier som skuggats släpper sedan igenom färgen

Det krävs bra ventilation då färgen hade hemskt starka lösningsmedel. Bra ventilation är ett måste.
 
ANNONS