Annons

Varför så märkligt hög prissättning på 5D IV begagnat?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Lycka till att slå direktiv och lagar i huvudet på ett företag som inte betalar moms... ;)
Man kan ju alltid försöka. :)

Jag skrev ju förut att förhandlingen med ett företag utanför Sverige förmodligen skulle bli besvärligare än med ett företag i Sverige ...

Det vettiga att räkna med är E-infinitys egen garantiutfästelse. Allt utanför den är tur-bonus.

(Den här tråden skulle ju inte handla om E-infinity :).
 
Är rätt sjukt höga priser på flera andra modeller med ser jag! Tittar just nu efter en D810:a, och där är priserna rätt udda med. Normalt så landar denna runt 10k, men vissa ska ha 14-16k för en flera år gammal kamera med runt 50k exponeringar. o_O
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Jag kan följa upp med att jag beställde en 5D IV från E-infinity. Det tog en vecka från beställning tills jag kunde hämta ut den på min lokala tobaksaffär. Inräknat i det en dags uppehåll på Arlanda då jag missat att jag fått ett mail om att DHL inte kunde leverera då de saknade en adress trots att jag angivit min hemadress i beställningen. Dock verkar det som om de bara kan leverera till en DHL Service Point, så det fick bli att välja tobaksaffären.

Betalning via PayPal gick smidigt och två dagar efter beställning fick jag ett mail med trackingnummer och en bild på kamerakartongen med fraktsedel.

Packningen var minst sagt "sparsam", en wellpappkartong och ett (1) lager tunn bubbelplast som täckte 2 av 4 sidor i kartongen, bara så att inte kartongen skulle bli för stor antar jag. I den låg sedan kameran i originalkartongen. Den är ju dock rätt bra nedpackad i originalkartongen och inga skador fanns på ytterkartongen heller.

Kameran fick gå ca 4700 bilder i ett rovfågelgömsle i måndags och tisdags och funkade utmärkt ur kartong utan någon som helst justering.

Det kändes rätt OK att betala 18k för en ny kamera med 0 exponeringar istället för t ex 16k för en två år gammal kamera med 97k exponeringar! Slutaren är ratad till 150k exponeringar. Men vill man köpa en två år gammal XC60 taxi som gått 40k mil för 300k så får man väl det också.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Gratulerar till en ny fin kamera. Då kan man säga att det är öppet spjäll till Einfinity i ett år till, närmare bestämd 31 dec 2020 :)
 

PMD

Aktiv medlem
Just nu gällande deadline tycks vara sista januari 2020, men EUs chefsförhandlare har sagt att förhandlingarna kommer att pågå även efter sista december 2020.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Lite OT men ändå kopplat till Einfinity. Brexit ska klubbas senast 31/1 2020, men sedan blir det en övergångsperiod då ett nytt handelsavtal ska förhandlas fram under 2020. Så länge ett nytt avtal inte är godkänt bör handeln med Einfinity fungera.

Många tycker att ett års förhandlingar under 2020 mellan Boris och EU är för kort tid, så chansen finns nog att det fördröjs. Många frågor som ska gås igenom och sedan godkännas.
 

Artis

Aktiv medlem
Jo, jag köper hellre ett nytt hus istället för att betala 90% av nypriset för ett tre år gammalt. Tack för tipset!

@Härnström: Jag tror inte att efterfrågan finns på de priserna.
Ny eller begagnad? Oavsett vilket så är det tre år gammal kamera, det är sant men det finns ingen nyare så det är inget att gnälla för. Sedan du ska köpa ett objektiv eller två - det finns nästan bara flera år gamla konstruktioner. Inget att gnälla över bara gilla läget.
Men om du är mycket intresserad av garantier - köp direkt från Canon - de erbjuder två års garanti.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Ny eller begagnad? Oavsett vilket så är det tre år gammal kamera, det är sant men det finns ingen nyare så det är inget att gnälla för. Sedan du ska köpa ett objektiv eller två - det finns nästan bara flera år gamla konstruktioner. Inget att gnälla över bara gilla läget.
Men om du är mycket intresserad av garantier - köp direkt från Canon - de erbjuder två års garanti.
Hur menar du nu?

Jag menar naturligtvis att jag inte vill betala 90% av vad en splitt ny 5D IV kostar i svensk butik just nu för en begagnad kamera som använts i tre år redan. Det har inget att göra med hur gammal kameramodellen är. Hur kan det vara oklart i sammanhanget?

Objektiv har jag redan. Jag förslår att du faktiskt läser vad du svarar på i fortsättningen.
 

Artis

Aktiv medlem
Hur menar du nu?

Jag menar naturligtvis att jag inte vill betala 90% av vad en splitt ny 5D IV kostar i svensk butik just nu för en begagnad kamera som använts i tre år redan. Det har inget att göra med hur gammal kameramodellen är. Hur kan det vara oklart i sammanhanget?

Objektiv har jag redan. Jag förslår att du faktiskt läser vad du svarar på i fortsättningen.
Jag läser vad du skrivit. Du skrev i dina tidigare inlägg att du vill helt köpa ett nytt kamera än tre år gammal.
5D IV är tre år gammal oavsett om den är ny eller begagnad. Skillnaden är att den ena är nyköpt den andra använd i tre år. Det är alltså tre år gammal konstruktion och det mitt inlägg handlade om inget annat. Vad gäller objektiv det var bar ett exempel på hur gamla konstruktioner är inget annat.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Diskussionen gällde priset på MKIV. Där ett nytt hus från butiken i England kostar lika mycket som ett begagnat kamerahus i Sverige. Om jag tolkar det rätt, England ger ett års fabriksgaranti mot svenska Canon som ger 2 års garanti och prisskillnaden är ungefär 8000 kr.
 

PMD

Aktiv medlem
Diskussionen gällde priset på MKIV. Där ett nytt hus från butiken i England kostar lika mycket som ett begagnat kamerahus i Sverige. Om jag tolkar det rätt, England ger ett års fabriksgaranti mot svenska Canon som ger 2 års garanti och prisskillnaden är ungefär 8000 kr.
Konsumentköplagen gäller i Sverige och ger reklamationsrätt i tre år (för detaljer om hur den fungerar se Konsumentverkets förklaring.

EUs konsumentregler gäller i EU och ger två års reklamationsrätt. För detaljer om hur det fungerar se Konsumenteuropa.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Konsumentköplagen gäller i Sverige och ger reklamationsrätt i tre år (för detaljer om hur den fungerar se Konsumentverkets förklaring.

EUs konsumentregler gäller i EU och ger två års reklamationsrätt. För detaljer om hur det fungerar se Konsumenteuropa.
Ok, vad jag förstår så kan återförsäljarna sätta olika längder på garantier när det gäller prylar som säljs i fotobutiker. Jag har inte helt koll på vad som exakt gäller för olika grejer. I tråden nämns det två år fabriksgaranti för Canon i Sverige. Butiken i England ger ett års garanti enligt deras hemsida.
 

PMD

Aktiv medlem
Ok, vad jag förstår så kan återförsäljarna sätta olika längder på garantier när det prylar som säljs i fotobutiker.
En garanti är något som helt och hållet är upp till säljaren att utlova (eller inte utlova). Reklamation enligt konsumentköplagen (och EUs konsumenträtt) är å andra sidan lagstadgad.
 
ANNONS