Annons

Lightroom 6.14. Problem vid export

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kolla så du inte åerimporterar dessa filer vid export.
Sedan hade jag aldrig rekommenderat att exportera till samma mappar där man har RAW-filerna. Separera katalogfiler med färdigt material helt och håller i olika huvudmapper, hjelst på separata Hårddiskar med.

/Stefan
Fast det ger ju inte dubbla exporterade kopior....
 

AFJ

Aktiv medlem
Det kan inte vara så att du har markerat visa foton i undermappar, meny bibliotek i bibliotekmodulen
Det var lite åt det hållet jag tänkte också - därför min fråga om TS verifierat dubbletterna med Windows Utforskaren.

Men å andra sidan, för att de skall kunna synas i LR måste de ju ha lagts till i LR-katalogen och det har ju TS uttryckligen sagt att han inte gör..
 

Hanza29

Medlem
Bar en dubbelkoll - när du säger att du får extra bilder i samma mapp - har du verifierat detta genom att kolla med Windows utforskaren eller kollar du enbart med LR?
Extrafilerna fins i utforskaren. Om jag i utforskaren eller i LR tar bort en extrafil från originalkatalogen försvinner den också från den mapp jag exporterade till.
 

AFJ

Aktiv medlem
Extrafilerna fins i utforskaren. Om jag i utforskaren eller i LR tar bort en extrafil från originalkatalogen försvinner den också från den mapp jag exporterade till.
Det låter verkligen märkligt!

Du skrev att du tidigare använt Mac men nu gått över till Windows. Började de här problemen direkt på din Windows maskin eller fungerade det först och problemet uppstod efter en tid?
 

AFJ

Aktiv medlem
Tackar. Visa foton i undermappar var markerat. Hur och när denna markering tillkom vet jag inte.
Export fungerar perfekt nu.
Stort tack.
Stort tack även till andra som bidragit.
Den inställningen är default i Lightroom om jag minns rätt så det kom nog i och med att du gjorde nyinstallation.

Bra att det löste sig - även om lösningen inte stämmer med din felbeskrivning. :)
 

OskarNils

Ny medlem
Låter bekant

Du sa att när du tog bort jpeg-bilden som hamnat i originalkatalogen så försvann jpegbilden från underliggande JPEG-mappen. Det är inte så att du har visa foton i undermappar aktiverat. Bibliotek>Visa foton i undermappar?
Lightroom visar då samtliga bilder i mappen man står på och underliggande mappars bilder.
 
ANNONS