Annons

Ska jag köpa ny kamera eller bättre objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Jag kan verkligen tänka mig att de kameror jag har inte är jättemycket att hänga i julgranen. De är både gamla och var inte särskilt dyra i inköp.
Jag är inte ute efter att bli proffsfotograf men jag vill kunna ta bättre bilder än med min iPhone. Och även ta bättre porträttbilder, kanske främst utomhus, på mina barn som inte kan stå still många sekunder. Det som är viktigt för mig är skärpedjupet, det ska vara suddig bakgrund och helst mycket suddigt. Jag vill även kunna fota helkroppsbilder på barnen. Den andra grejen som är viktig är att jag ska kunna fota inomhus i svagt ljus.

Budget är svårt, men jag vill inte lägga en förmögenhet på detta, särskilt eftersom jag är nybörjare också. Max.13.000 kr, vilket ju är lite pengar i sammanhanget. Men jag kan absolut tänka mig en begagnad kamera och objektiv.
Jag är inte ute efter någon kamera att resa med så smidiga kameror är absolut inget krav. Hellre en stor och bra än liten och sämre. I framtiden kan jag väl tänka mig att använda kameran som lite mer allroundkamera. Typ familjekamera. Är inte intresserad att fota landskap eller djur på långt håll eller så.
Kanonbra info!

Skall fundera lite på vad som skulle kunna gå att sy ihop för ca 13 000 (och säkert flera andra här i forumet som kan komma med förslag och tips). Antar att det är tillsammans för både kamera och för objektiv? Men mycket bra att du kan tänka dig beg. (köper själv gärna beg. gällande både fotoutrustning och musik/studioprylar).

Samtidigt låter det som att det inte absolut måste vara spegellöst, utan att även DSLR skulle fungera (rätta mig om jag har fel)? De finns nämligen många jättefina beg. DSLR:er till bra pris, som har några år på nacken, men ändå riktigt bra snabb AF (det är först de allra nyaste och senaste årens spegellösa som fått OK AF gällande att fota extremt snabba saker, som tex. sport/barn).

Som du beskriver det tycker jag att du skall skippa m43. Det är dyrare och svårare (även om det går) att få till bokeh (kort skärpedjup, som tex. suddig bakgrund), och ger dig inte heller någon fördel inomhus/studiohörna (mest som backpacker, resa, etc. som du har vinst att resa lätt som m43 kommer till sin rätt).

Känns som FF är rätt val främst för dig, även om Fuji också är en möjlighet då de har med sitt APS-C-system många fina objektiv som också kan ge fin bokeh (däremot så i och med att du främst skall fota hemma, så har du ingen direkt fördel av de mindre och smidigare systemen som Fujfifilm potentiellt kan vara).

Har du tänkte något kring att investera i skärmar och blixt/lampor? Låter som det skulle kunna vara viktigt och intressant för dig med din beskrivning.

Så generellt förslag är i första hand en snabb FF DSLR eller en snabb FF spegellös (även om de nyaste spegellösa med snabb AF är kanske utanför budget även beg, om du skall ha objektiv med för 13 KSEK), med Fuji APS-C som kanske ett möjligt alternativ till de (liten fördel om du även villa kunna fota dina barn och kläder under resa eller annat i framtiden).

Detta kamerahus parat med 1-2 lämpliga normalhyfsat ljusstarka objektiv som 1,8 om fasta (inte nödvändigt att blända upp helt till 1,8, även om bra att möjligheten finns när det går), eller 2,8 om zoomar.

Skall kika på vad som finns att få för beg. och se om någon bra kombo finns inom din budget, men säkert många andra här som också kan hjälpa till med det.

Bra beskrivning av vad du är ute efter!
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag köper verkligen det resonemanget. Jag vill egentligen bara veta om det jag har ens är värt att lägga tid på eller om jag bör köpa nya grejer för att få bra bilder.
Frågan du skall ställa dig är huruvida det är utrustningen som utgör begränsningen i ditt bildskapande, eller om det är du själv !?

Om svaret är det senare, kanske du skulle börja i den änden (och spara dina pengar) !?

Lyssna på vad den här killen har att säga
om saken 😉.

// T.
 

Shilah4

Aktiv medlem
Frågan du skall ställa dig är huruvida det är utrustningen som utgör begränsningen i ditt bildskapande, eller om det är du själv !?

Om svaret är det senare, kanske du skulle börja i den änden (och spara dina pengar) !?

Lyssna på vad den här killen har att säga
om saken 😉.

// T.

Det kan mycket väl vara jag själv som är den begränsande faktorn! Jag är ju som sagt nybörjare, så det är det nog med högsta sannolikhet 😉 Jag försöker läsa på och får ju helt enkelt träna och fota och träna och fota. Det är ju inget man lär sig över en dag.
 

Shilah4

Aktiv medlem
Kanonbra info!

Skall fundera lite på vad som skulle kunna gå att sy ihop för ca 13 000 (och säkert flera andra här i forumet som kan komma med förslag och tips). Antar att det är tillsammans för både kamera och för objektiv? Men mycket bra att du kan tänka dig beg. (köper själv gärna beg. gällande både fotoutrustning och musik/studioprylar).

Samtidigt låter det som att det inte absolut måste vara spegellöst, utan att även DSLR skulle fungera (rätta mig om jag har fel)? De finns nämligen många jättefina beg. DSLR:er till bra pris, som har några år på nacken, men ändå riktigt bra snabb AF (det är först de allra nyaste och senaste årens spegellösa som fått OK AF gällande att fota extremt snabba saker, som tex. sport/barn).

Som du beskriver det tycker jag att du skall skippa m43. Det är dyrare och svårare (även om det går) att få till bokeh (kort skärpedjup, som tex. suddig bakgrund), och ger dig inte heller någon fördel inomhus/studiohörna (mest som backpacker, resa, etc. som du har vinst att resa lätt som m43 kommer till sin rätt).

Känns som FF är rätt val främst för dig, även om Fuji också är en möjlighet då de har med sitt APS-C-system många fina objektiv som också kan ge fin bokeh (däremot så i och med att du främst skall fota hemma, så har du ingen direkt fördel av de mindre och smidigare systemen som Fujfifilm potentiellt kan vara).

Har du tänkte något kring att investera i skärmar och blixt/lampor? Låter som det skulle kunna vara viktigt och intressant för dig med din beskrivning.

Så generellt förslag är i första hand en snabb FF DSLR eller en snabb FF spegellös (även om de nyaste spegellösa med snabb AF är kanske utanför budget även beg, om du skall ha objektiv med för 13 KSEK), med Fuji APS-C som kanske ett möjligt alternativ till de (liten fördel om du även villa kunna fota dina barn och kläder under resa eller annat i framtiden).

Detta kamerahus parat med 1-2 lämpliga normalhyfsat ljusstarka objektiv som 1,8 om fasta (inte nödvändigt att blända upp helt till 1,8, även om bra att möjligheten finns när det går), eller 2,8 om zoomar.

Skall kika på vad som finns att få för beg. och se om någon bra kombo finns inom din budget, men säkert många andra här som också kan hjälpa till med det.

Bra beskrivning av vad du är ute efter!

Tack snälla, uppskattar verkligen det! Det är så svårt detta för å ena sidan är ju inte tanken att bli proffsfotograf men å andra sidan vill man ju ha lite kvalitet. Men med min lilla budget får jag väl inse att man kanske ska börja lite ”enklare” och sen arbeta sig uppåt om intresset kvarstår om några år. Jag har ju inte mycket erfarenhet heller så det är ju bra om det är lättanvänt för en nybörjare också.

För att svara på dina frågor så:
1. Budgeten är både kamera och objektiv
2. Spelar ingen roll om det är spegellöst eller ej
3. Jag har funderingar på att skaffa åtminstone lite enklare fotolampor. Absolut inget avancerat men någonting för att få bättre ljus. Blixt har jag inte tänkt att jag behöver, men det kanske jag vill ha sen om jag snöar in på detta ordentligt. Eller så är blixt bättre än lampor, om man måste välja en av dem? Jag har ingen aning!
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Det kan mycket väl vara jag själv som är den begränsande faktorn! Jag är ju som sagt nybörjare, så det är det nog med högsta sannolikhet 😉 Jag försöker läsa på och får ju helt enkelt träna och fota och träna och fota. Det är ju inget man lär sig över en dag.
Du har så rätt, så rätt. Mitt tips är att använda det du har, för då;

1): Kommer du att upptäcka om detta med foto är din grej, och om inte;

2): Så kommer du att spara en slant, och;

3): Nej, man lär sig inte foto över en dag.

Att läsa på och försöka lära sig, är en utmärkt idé, då kommer du att upptäcka komplexiteten inom fotografin och även upptäcka att den nyaste och bästa utrustningen kommer inte (enkom) att hjälpa dig att ta bra (eller bättre) bilder, (fråga mig inte hur jag vet 😉).

Bara det faktum att när du väl tagit bilden, så är inte arbetet slut för det (om du inte tänker fota i Jpeg), utan sedan följer "mörkrumsarbetet" och då öppnar sig (bokstavligt talat) en helt ny värld.

Bra att upptäcka allt detta innan du spenderat XXX XXX :- på fotoutrustning. Just saying, i all välmening, (även om det kanske inte är det du vill höra i detta nu 😉).

Om du fortfarande vill köpa nya prylar, föreslår jag att du satsar på något begagnat (som du kan hitta här på Fs). För din budget kan du säkert få tag på ett hus och ett (eller kanske två) objektiv som är ljusår bättre än vad du redan har, sedan börjar en lååång vandring, en vandring som du aldrig kommer att gå i mål med 😉.

Lycka till !

// T.
 

Shilah4

Aktiv medlem
Du har så rätt, så rätt. Mitt tips är att använda det du har, för då;

1): Kommer du att upptäcka om detta med foto är din grej, och om inte;

2): Så kommer du att spara en slant, och;

3): Nej, man lär sig inte foto över en dag.

Att läsa på och försöka lära sig, är en utmärkt idé, då kommer du att upptäcka komplexiteten inom fotografin och även upptäcka att den nyaste och bästa utrustningen kommer inte (enkom) att hjälpa dig att ta bra (eller bättre) bilder, (fråga mig inte hur jag vet 😉).

Bara det faktum att när du väl tagit bilden, så är inte arbetet slut för det (om du inte tänker fota i Jpeg), utan sedan följer "mörkrumsarbetet" och då öppnar sig (bokstavligt talat) en helt ny värld.

Bra att upptäcka allt detta innan du spenderat XXX XXX :- på fotoutrustning. Just saying, i all välmening, (även om det kanske inte är det du vill höra i detta nu 😉).

Om du fortfarande vill köpa nya prylar, föreslår jag att du satsar på något begagnat (som du kan hitta här på Fs). För din budget kan du säkert få tag på ett hus och ett (eller kanske två) objektiv som är ljusår bättre än vad du redan har, sedan börjar en lååång vandring, en vandring som du aldrig kommer att gå i mål med 😉.

Lycka till !

// T.
Tack snälla för bra tips 😊
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag har ju inte en Sony A6000, utan en Nex-5n, men de kanske har samma sensor?
Ursäkta mitt fel. De har samma storlek på dem - APS-C men den på.A6000 är nyare. Har dock för mig att den på.NEX 5N är 16mp och den sensorn är rätt OK men tappar en del mot nyare.

Skillnaden för dig är att det blir relativt enklare att börja om om man vill med ett nytt system då man kanske tidigare vill byta kamerahus också. Men att fortsätta med Sony går också bra.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Tack snälla för bra tips 😊
Nöjer är helt och hållet mitt. Börja med att läsa på och förstå exponeringstriangeln. För att läsa (och lära) hur exponeringstriangen fungerar och samverkar, behöver du inte köpa någon ny kamera, och att förstå exponeringstriangeln är väldigt basic.

Exponeringstriangeln ser ut som följande;

Slutartid < > Bländare < > ljuskänslighet (eller förstärkning om man så vill).

Om man ändrar den ena, påverkas de andra och för att få en korrekt exponering måste dom samverka. Notera nu, att beroende på hur du väljer att ställa in kameran (för en korrekt exponering), kan du uppnå olika resultat (vilket oftast styrs av bländaren eller slutartiden).

Det innebär i korthet att du kan ställa in kameran på ett sådant sätt, att samma mängd ljus träffar sensorn (för en korrekt exponering), men det färdiga resultatet ser helt annorlunda ut , d v s du får olika effekter i den färdiga bilden, något som du alltså själv kan bestämma i förväg.

Men, för att kunna uppnå önskat resultat, måste man känna till sambandet i exponeringstriangeln (Slutartid < > Bländare < > ljuskänslighet), och för att lära sig det, behöver du inte köpa någon nyare (eller dyrare) kamera. Om du ändå vill köpa en nyare (och bättre) kamera är Fs ett utmärkt ställe att leta på.

Säkert är det många som köpt en ny och avancerad kamerautrustning i tron att det skulle lyfta bilderna i jämförelse med vad dom tidigare producerat, bara för att upptäcka att det inte finns någon märkbar skillnad i jämförelse med vad som producerats med den äldre kameran, ledsnat och säljer av den nya (och betydligt dyrare) fotoutrustningen, för halva priset. Fyndläge, m a ord 😉.

Jsg själv har säkert lagt närmare 200 000 :- på fototelaterade prylar (inkl. dator, program och annan kringutrstning) och vad använder jag mest när jag fotar !? Jo, mobilen 😜 !!

Så gör dig själv tjänsten och plugga på om foto och därefter bestäm dig om du skall köpa nytt, för det är inte så enkelt att man tar bra bilder bara för att man har en modern och ny kamera, det är det många som upptäckt 😉.

I all välmening;

// T.
 
Senast ändrad:

unoengborg

Aktiv medlem
Tack snälla, uppskattar verkligen det! Det är så svårt detta för å ena sidan är ju inte tanken att bli proffsfotograf men å andra sidan vill man ju ha lite kvalitet. Men med min lilla budget får jag väl inse att man kanske ska börja lite ”enklare” och sen arbeta sig uppåt om intresset kvarstår om några år. Jag har ju inte mycket erfarenhet heller så det är ju bra om det är lättanvänt för en nybörjare också.

För att svara på dina frågor så:
1. Budgeten är både kamera och objektiv
2. Spelar ingen roll om det är spegellöst eller ej
3. Jag har funderingar på att skaffa åtminstone lite enklare fotolampor. Absolut inget avancerat men någonting för att få bättre ljus. Blixt har jag inte tänkt att jag behöver, men det kanske jag vill ha sen om jag snöar in på detta ordentligt. Eller så är blixt bättre än lampor, om man måste välja en av dem? Jag har ingen aning!
För porträtt är blixt klart bättre än lampor, modellen behöver inte sitta och kisa mot ljuset och pupillerna stängs inte igen till små punkter. Eftersom blixtens brinntid är kort slipper du även problem med skaknings eller rörelseoskärpa. Lampor lyser dessutom oftast svagare och fordrar därför högre iso vilket i sin tur ger mera brus, eller att du ber modellen att försöka sitta stilla och använder stativ, vilket förmodligen ger stelare bilder.

Jag vet dock inte om du kan få till TTL automatik med din Nex 5n eftersom den nog har sonys egna högst sonyspecifika blixtsko så du behöver en adapter (som kanske inte överför TTL funktionaltet) för att ansluta normala blixtar eller blixttriggers. (kostar någon hundralapp). Å andra sidan är manuella blixtar billigare i inköp. Om du vill använda blixten i kombination med zoom objektiv är det bra om objektivet håller samma ljusstyrka genom hela brännvidds omfånget annars får du olika exponering när du zoomar.

Fördelen med lampor är att de kan användas för filmning och att du direkt ser hur ljuset faller. De flesta studioblixtar har dock svagare inställningsljus som kan avhjälpa det problemet.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Om ekonomi är avgörande skulle jag satsat på en modernare bättre begagnad Olympus eller Panasonic kamera, ditt Olympus kit objektiv passar på båda märkena, båda märkena har dessutom prisvärda och ljusstarka 45mm objektiv som passar utmärkt till porträtt, då får du en lätt och smidig bra kamera utan att spendera en massa pengar.
 

Third eye

Aktiv medlem
Om du köper ny kamera (eller begagnad) så skulle jag tipsa om att hitta ett kamerahus med separata vred för bländare och slutare (istället för att gå in i menyer för att ändra tid och slutare).
Det ihop med bra liveview/elektronisk sökare göra foto med manuella inställningar barnsligt enkelt. Där är kreativiteten och du har möjlighet att "se" bilden innan du tar den. Och man lär sig snabbt hur slutare, bländare och ISO hänger ihop praktiskt (min åsikt då såklart).
Nu kanske du redan är hemma på allt det där, men det är ändå mitt tips :)
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Till trådstartaren:

Du har redan en bra kamera i Sony NEX 5N.

Du har redan också ett objektiv till denna som om du ställer in kameran rätt och lär dig fotografera hyfsat bra kan ge den typ av bilder du beskriver. Du skulle kunna börja i den änden. Ta reda på vad som ger de bilder du önskar och lära dig ställa in detta på nexen med det objektiv du redan har och öva på att få till bilderna.

Du saknar däremot ett objektiv som är speciellt lämpligt för den typ av bilder du beskrivit med mycket suddig bakgrund. Det är ett sådant objektiv jag tycker du skall lägga pengarna på.

Det här:

https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv/sony-e-50-1-8-oss-svart-sony-e-fattning-aps-c

Men, du behöver kanske också en sådan här till din NEX 5N. Ett mycket bra tillbehör som förvandlar NEX:en från en leksak för "van att fota med mobilenskadade vannabiefotografer" till en kamera för riktiga fotografer som enkelt vill fota nere i barnens höjd utan att mer eller mindre bryta nacken i akrobatiska halsböjningar för att komma åt att se genom kameror med en vanlig rak sökare som inte går att vinkla uppåt (en vinklingsbar skärm är bra, men syns knappt i solljus/reflexer och är dessutom pytteliten att se motivet på):

https://www.kenrockwell.com/sony/fda-ev1s.htm

Kostnad kanske 4-5000 kr för både objektiv och sökare, väl inom din budget.

Men det känns som att du egentligen vill ha Canon eller Nikon. De kommer inte att ge dig märkbart bättre bilder, inte ens en splitterny sådan jämfört med din gamla NEX.

Vad som i stället skulle göra märkbar skillnad är då om du köper en FF-kamera, en kamera med fullformatssensor och ett kort ljusstarkt porträttele.

Till det kommer sannolikt hela din budget på 13 000 kronor att behövas.
 

Shilah4

Aktiv medlem
Till trådstartaren:

Du har redan en bra kamera i Sony NEX 5N.

Du har redan också ett objektiv till denna som om du ställer in kameran rätt och lär dig fotografera hyfsat bra kan ge den typ av bilder du beskriver. Du skulle kunna börja i den änden. Ta reda på vad som ger de bilder du önskar och lära dig ställa in detta på nexen med det objektiv du redan har och öva på att få till bilderna.

Du saknar däremot ett objektiv som är speciellt lämpligt för den typ av bilder du beskrivit med mycket suddig bakgrund. Det är ett sådant objektiv jag tycker du skall lägga pengarna på.

Det här:

https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv/sony-e-50-1-8-oss-svart-sony-e-fattning-aps-c

Men, du behöver kanske också en sådan här till din NEX 5N. Ett mycket bra tillbehör som förvandlar NEX:en från en leksak för "van att fota med mobilenskadade vannabiefotografer" till en kamera för riktiga fotografer som enkelt vill fota nere i barnens höjd utan att mer eller mindre bryta nacken i akrobatiska halsböjningar för att komma åt att se genom kameror med en vanlig rak sökare som inte går att vinkla uppåt (en vinklingsbar skärm är bra, men syns knappt i solljus/reflexer och är dessutom pytteliten att se motivet på):

https://www.kenrockwell.com/sony/fda-ev1s.htm

Kostnad kanske 4-5000 kr för både objektiv och sökare, väl inom din budget.

Men det känns som att du egentligen vill ha Canon eller Nikon. De kommer inte att ge dig märkbart bättre bilder, inte ens en splitterny sådan jämfört med din gamla NEX.

Vad som i stället skulle göra märkbar skillnad är då om du köper en FF-kamera, en kamera med fullformatssensor och ett kort ljusstarkt porträttele.

Till det kommer sannolikt hela din budget på 13 000 kronor att behövas.

Tack! Detta var verkligen vad jag behövde höra 😊 Jag har nu bestämt mig för att köpa ett objektiv till Sonyn och testa det ett tag framöver. Lära mig mer och utvecklas och sen uppgradera mig till en fullformat, om jag känner att jag vill det.
 

Shilah4

Aktiv medlem
Om du köper ny kamera (eller begagnad) så skulle jag tipsa om att hitta ett kamerahus med separata vred för bländare och slutare (istället för att gå in i menyer för att ändra tid och slutare).
Det ihop med bra liveview/elektronisk sökare göra foto med manuella inställningar barnsligt enkelt. Där är kreativiteten och du har möjlighet att "se" bilden innan du tar den. Och man lär sig snabbt hur slutare, bländare och ISO hänger ihop praktiskt (min åsikt då såklart).
Nu kanske du redan är hemma på allt det där, men det är ändå mitt tips :)
Inte alls hemma, så tar gärna emot tips! Tack!!
 

Sundance

Aktiv medlem
Till trådstartaren:

Du har redan en bra kamera i Sony NEX 5N.

Du har redan också ett objektiv till denna som om du ställer in kameran rätt och lär dig fotografera hyfsat bra kan ge den typ av bilder du beskriver. Du skulle kunna börja i den änden. Ta reda på vad som ger de bilder du önskar och lära dig ställa in detta på nexen med det objektiv du redan har och öva på att få till bilderna.

Du saknar däremot ett objektiv som är speciellt lämpligt för den typ av bilder du beskrivit med mycket suddig bakgrund. Det är ett sådant objektiv jag tycker du skall lägga pengarna på.

Det här:

https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv/sony-e-50-1-8-oss-svart-sony-e-fattning-aps-c

Men, du behöver kanske också en sådan här till din NEX 5N. Ett mycket bra tillbehör som förvandlar NEX:en från en leksak för "van att fota med mobilenskadade vannabiefotografer" till en kamera för riktiga fotografer som enkelt vill fota nere i barnens höjd utan att mer eller mindre bryta nacken i akrobatiska halsböjningar för att komma åt att se genom kameror med en vanlig rak sökare som inte går att vinkla uppåt (en vinklingsbar skärm är bra, men syns knappt i solljus/reflexer och är dessutom pytteliten att se motivet på):

https://www.kenrockwell.com/sony/fda-ev1s.htm

Kostnad kanske 4-5000 kr för både objektiv och sökare, väl inom din budget.

Men det känns som att du egentligen vill ha Canon eller Nikon. De kommer inte att ge dig märkbart bättre bilder, inte ens en splitterny sådan jämfört med din gamla NEX.

Vad som i stället skulle göra märkbar skillnad är då om du köper en FF-kamera, en kamera med fullformatssensor och ett kort ljusstarkt porträttele.

Till det kommer sannolikt hela din budget på 13 000 kronor att behövas.
Jag ska erkänna att jag hoppade över andra sidan och kanske missade att trådskaparen inte vill köpa begagnat. Jag skulle vilja påstå att du kan köpa en 6D eller D610 med en 50 1.8 för under 7 000. Men ditt råd om lins och sökare var ändå bättre. Kan ju även kolla på Sigma 30 mm 1.4 för att få en i mitt tycke lite mer mångsidig lins då den är lite mer vidvinklig men ändå kapabel till fin BOKEH.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Till trådstartaren:

Du har redan en bra kamera i Sony NEX 5N.

Du har redan också ett objektiv till denna som om du ställer in kameran rätt och lär dig fotografera hyfsat bra kan ge den typ av bilder du beskriver. Du skulle kunna börja i den änden. Ta reda på vad som ger de bilder du önskar och lära dig ställa in detta på nexen med det objektiv du redan har och öva på att få till bilderna.

Du saknar däremot ett objektiv som är speciellt lämpligt för den typ av bilder du beskrivit med mycket suddig bakgrund. Det är ett sådant objektiv jag tycker du skall lägga pengarna på.

Det här:

https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv/sony-e-50-1-8-oss-svart-sony-e-fattning-aps-c

Men, du behöver kanske också en sådan här till din NEX 5N. Ett mycket bra tillbehör som förvandlar NEX:en från en leksak för "van att fota med mobilenskadade vannabiefotografer" till en kamera för riktiga fotografer som enkelt vill fota nere i barnens höjd utan att mer eller mindre bryta nacken i akrobatiska halsböjningar för att komma åt att se genom kameror med en vanlig rak sökare som inte går att vinkla uppåt (en vinklingsbar skärm är bra, men syns knappt i solljus/reflexer och är dessutom pytteliten att se motivet på):

https://www.kenrockwell.com/sony/fda-ev1s.htm

Kostnad kanske 4-5000 kr för både objektiv och sökare, väl inom din budget.

Men det känns som att du egentligen vill ha Canon eller Nikon. De kommer inte att ge dig märkbart bättre bilder, inte ens en splitterny sådan jämfört med din gamla NEX.

Vad som i stället skulle göra märkbar skillnad är då om du köper en FF-kamera, en kamera med fullformatssensor och ett kort ljusstarkt porträttele.

Till det kommer sannolikt hela din budget på 13 000 kronor att behövas.
Nackdelen med den lösa sökaren är dock att vad jag vet inte kan använda blixt samtidigt då den ska sitta i samma fäste där man sätter blixten. Även så, är det ett utmärkt tillbehör speciellt om man väljer ett så ljusstarkt porträtt tele där man troligen vill fokusera manuellt (eller i DMF mode) för att vara säker på att sätt fokus på ögonens iris.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Nackdelen med den lösa sökaren är dock att vad jag vet inte kan använda blixt samtidigt då den ska sitta i samma fäste där man sätter blixten. Även så, är det ett utmärkt tillbehör speciellt om man väljer ett så ljusstarkt porträtt tele där man troligen vill fokusera manuellt (eller i DMF mode) för att vara säker på att sätt fokus på ögonens iris.
En FF-kamera med snabb och tillförlitlig ögonfokus är förstås idealet.
 

Johan_G

Aktiv medlem
Tack! Detta var verkligen vad jag behövde höra 😊 Jag har nu bestämt mig för att köpa ett objektiv till Sonyn och testa det ett tag framöver. Lära mig mer och utvecklas och sen uppgradera mig till en fullformat, om jag känner att jag vill det.
Jag tycker att du gör rätt som kör vidare på det du har tills du vet hur du vill gå vidare.
Personligen tycker jag att Nex-5n och uppåt i de flesta fall ger utmärkta bilder, med rätt inställning.

Din Olympuskamera kan jag inte säga mycket om, jag har aldrig använt den, så jag riktar in mig lite mer på den jag kan av kamerorna.
Objektivet som följde med Sony-kameran är ingen höjdare skulle jag nog vilja påstå, dels så är det långsamt i fokusering dels så måste åtminstone de 2-3st. jag provat bländas ned rätt rejält innan de känns skarpa så att skaffa ett snabbare (både ljus- och fokuseringsmässigt) objektiv kommer kunna göra rätt så stor skillnad i både hur du upplever kameran under användning och i hur den tagna bilden blir.

För fotografering inomhus på barn så bör du försöka använda blixt för att frysa rörelserna, Nu är blixten som följde med Sony Nex-5 kamerorna inte den bästa efter som den inte går att rikta om på något sätt men börja enkelt, köp en billig manuell blixt och sätt på en slavtändare (då triggas den av blixten du kan sätta på kameran), på så sätt kan du experimentera en hel del med olika ljusvinklar och ljusmängder utan att det behöver kosta en förmögenhet. Om du märker att det är något för dig kan du sedan gå vidare med olika lite dyrare lösningar med radiotrigger (om det finns till Nex, har inte någon bra kolla där).

Fotografering utomhus kan vara lite problematisk beroende på hur solen står, i vissa vinklar kan det vara mycket svårt att se skärmen.
Det kan hjälpa att skaffa en extern sökare, eller så gäller det att tänka lite på hur du står så att du ser hur det faktiskt ser ut på skärmen.

För stunden, tänk inte för mycket på tekniska skillnader mellan system A eller system B, FF eller APS-C, utan när du så småningom känner att det är dags att gå vidare, när du känner att exponeringens heliga treenighet sitter i bakhuvudet, då kan det vara värt att satsa lite mer pengar på nytt kamerahus och bygga upp ett system.
Inte för att bilderna kommer att bli så revolutionerande mycket bättre, det blir de inte, utan för att ge fler möjligheter i riktigt svårt ljus och enklare inställningsmöjligheter utan att gräva i en massa menyer.
 
ANNONS