Annons

Sigma 120-300mm/F2.8 till Canon 300mm/F4

Produkter
(logga in för att koppla)

MIa-83

Aktiv medlem
Köpte en Canon 90D häromdagen och fotade en fotbollsmatch med ett Sigma 120-300mm/F2.8 Sport med bildstabilisering. Sjukt nöjd med bilderna. Satte sedan på ett Canon 300mm/F4 L IS USM och helt plötsligt började kameran bete sig märkligt. Minneskortet hängde inte alls med vid snabb serietagning och bilderna blev sjukt suddiga. Kameran fokuserade inte alls med samma skärpa som med Sigmat. Någon som vet vad det kan bero på?

Jag ändrade inte en enda inställning i kameran mellan objektivbytena.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Har EF 300mm fungerat bra tidigare med ett annat hus?
Gnutta kontaktstiften längst bak på objektivet med ett radergummi och gör om testet. Kolla även knapparna för IS och AF så att de funkar.
 

PMD

Aktiv medlem
Inte nåt. Jag bytte bara objektiv. Körde med bländarprio-inställningen.
Om det var så mörkt att du använde full öppning med Sigmat så behövde du förstås göra det med Canonobjektivet också, och med bländarprioritet så valde i så fall kameran en längre slutartid med det ljussvagare objektivet.

Kan du visa bilder tagna med de olika objektiven från fototillfället_ Helst på en websida som inte rensar exponeringsdata från bildfilen (vilket Fotosidans forum gör).
 

MIa-83

Aktiv medlem
Om det var så mörkt att du använde full öppning med Sigmat så behövde du förstås göra det med Canonobjektivet också, och med bländarprioritet så valde i så fall kameran en längre slutartid med det ljussvagare objektivet.

Kan du visa bilder tagna med de olika objektiven från fototillfället_ Helst på en websida som inte rensar exponeringsdata från bildfilen (vilket Fotosidans forum gör).
det var väldigt ljust och upplyst på Linköpings Arena vid tillfället....men jag gnuggade kontaktstiften på gluggen och tro det eller ej men nu verkar det funka....hmm.
 
ANNONS