Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa begagnat

Produkter
(logga in för att koppla)

jansta

Aktiv medlem
Jag har fått goda erferenheter av att köpa begagnat. Tidigare hade jag inställningen att nytt är bäst och det kanske är så men i förhållande till priset så är begagnat bättre. Har köpt en hel del saker och mest genom Cyberphoto/Photodo och Molander som jag tycker är de bästa sidorna för begagnat. En annan bra sida är Ibazar där jag har gjort några fynd. Människorna som handlar har varit seriösa och det har inte varit problem med kvaliteten på sakerna. OK någon sak har väl varit i underkant mor säljarens beskrivning men i allmänhet så är det tvärtom. Sakerna är bra!

Hur gör du? Hur säljer och köper du dina prylar? Tacksam för kommentarer och tips på bra ställen för begagnathandel. Lägg upp dem samtidigt i länkregistret.
 

Orjan

Ny medlem
Jag tycker du skall kolla www.scandinavianphoto.se . Dom har massor av begagnat och dessutom är det jäkligt smidigt att klicka sig fram bland olika märken.

Jag har iofs märkt att dom brukar vara lite väl försiktiga i sin betygssättning, så ring och kolla det brukar jag göra. Köpte ett Nikon optik nyligen som enligt dom skulle vara 2 stjärnigt men jag fick både originalkartong och objektivlock...he he det gjorde ju inte mig något :p
 

OLO

Medlem
Nytt vs. Begagnat

Ja vad ska man skriva, har dåliga erfarenheter av båda, köpte ett Mamiya 645E kit i början av året, (hade lagt ut stålars på ett PS2 så det 645 Pro TL köpet gick i stöpet) Men den gick bra ibland, men den tålde inte kyla och vi ett tillfälle blev det en spricka i kamerahuset, skickade tillbaka den, efter mycket tjorv, inskaffade ett Mamiya 645 Pro hus, men var inte nöjd, detta var begagnat, så det blev tillbaka skickat, fick pengarna tillbaka, efter mycket tjorv, och sadlade ner till 35mm igen, införskaffade ett D800si hus och lite optik, optiken har varit felfri, men huset började äta batterier 3 dagar innan garantin gick ut ( 3 mån.) ett 2CR5 på 1 rulle, lite väl kraftigt, enligt Minolta så skulle man utan blixtanvändning kunna foto ca 60 rullar, detta är inte ännu utrett, garantin har gått ut och det hela känns lite otrevligt faktiskt, mitt råd är egentligen, Köp nytt och fixa bra garanti och försäkra kameran, för ett bra kamerahus borde hålla några år

mvh // Jonas
 

Helena

Aktiv medlem
Re: Nytt vs. Begagnat

OLO skrev:
Ja vad ska man skriva, har dåliga erfarenheter av båda, köpte ett Mamiya 645E kit i början av året, (hade lagt ut stålars på ett PS2 så det 645 Pro TL köpet gick i stöpet) Men den gick bra ibland, men den tålde inte kyla och vi ett tillfälle blev det en spricka i kamerahuset, skickade tillbaka den, efter mycket tjorv, inskaffade ett Mamiya 645 Pro hus, men var inte nöjd, detta var begagnat, så det blev tillbaka skickat, fick pengarna tillbaka, efter mycket tjorv, och sadlade ner till 35mm igen, införskaffade ett D800si hus och lite optik, optiken har varit felfri, men huset började äta batterier 3 dagar innan garantin gick ut ( 3 mån.) ett 2CR5 på 1 rulle, lite väl kraftigt, enligt Minolta så skulle man utan blixtanvändning kunna foto ca 60 rullar, detta är inte ännu utrett, garantin har gått ut och det hela känns lite otrevligt faktiskt, mitt råd är egentligen, Köp nytt och fixa bra garanti och försäkra kameran, för ett bra kamerahus borde hålla några år

mvh // Jonas

Synd att du har haft en sådan otur med dina begagnade saker...
Jag köper objektiv begagnade och det funkar hur bra som helst...

Man får bara vara kräsen och se till så att dom inte är stötta + att garanti finns...

Köper från Scandinavianphoto.se

Skulle köpa från Kameradoktorn men då var det inte så stort prissteg från begagnat och nytt så jag gick för nya ist...

Ska du köpa en Mamiya igen så kan jag rekomendera 645 PRO TL... Jag har använt den HÅRT och den har aldrig bråkat med mig!
Enkel och behändig...


// Heléna
 

OLO

Medlem
Är kanske för kräsen, men dock blir det ett nytt köp för mej så köper jag ett Dynax 7 Hus, dom verkar vara najsiga. 645 Pro TL är roliga, men tål dom kyla bra? 645E:n bröt ihop vid fjuttiga minus 3 grader och den är ju en "förbättring" på 645 1000.

Men mitt råd till er där ute, Köp nytt och försäkra!
 

Helena

Aktiv medlem
OLO skrev:
Är kanske för kräsen, men dock blir det ett nytt köp för mej så köper jag ett Dynax 7 Hus, dom verkar vara najsiga. 645 Pro TL är roliga, men tål dom kyla bra? 645E:n bröt ihop vid fjuttiga minus 3 grader och den är ju en "förbättring" på 645 1000.

Men mitt råd till er där ute, Köp nytt och försäkra!

Köp bra begagnat så får du inte dom problemen :) Man kan juh försäkra gammalt med...

Har i alla fall inte haft något problem som helst med min mamiya och har juh då haft den ett bra tag nu...

// Heléna - för begagnat :)
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Har köpt begagnat från både second hand photo och Scandinavianphoto
objektivet från Scandinavianphoto (nikon 80-200/2,8 AF) rasade dock ihop helt och hållet men det var inga problem att få det utbtt mot ett likvärdigt.
På ibazar har jag också köpt en del grejer utan några problem.
Fyndfaktorn är väl lite större när man handlar där men även riskfaktorn.
;)
 

OLO

Medlem
Nytt är vad jag köper nästa gång, känns bättre för mej.

Mamiya gör bra kameror, men vid steget upp till mellanformat igen så blir det nog h-blad för mej.
 

Helena

Aktiv medlem
OLO skrev:
Nytt är vad jag köper nästa gång, känns bättre för mej.

Mamiya gör bra kameror, men vid steget upp till mellanformat igen så blir det nog h-blad för mej.
Vi har halva priset på bladare genom skolan... fast jag väntar nog till sista året innan jag köper en...

Hittade ett fisheye objektiv till Mamiyan begagnad just nu! Lika mycket för ett begagnat 24 som ett nytt 35 :))))

Gör lite efterforskningar nu...

// H
 
ANNONS