Annons

Köpråd Sony a6000 vs Canon Eos m50

Produkter
(logga in för att koppla)

Mysan91

Ny medlem
Hej!

Jag vill börja fota lite mer och tänkte ta steget ifrån min Sony Rx100 till antingen Sony A6000 eller en Canon Eos m50 är det någon som har erfarenhet kring någon av dessa kameror :) ? för och nackdelar, jag velar lite om jag ska eller inte uppdatera till en annan kamera.

Mycket resor och sport ska fotas
alla tips mottages

MvH my
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Den stora frågan är om objektiv i egna fattningen är viktigt för dig. Skall du enbart använda 18-55 eller 16-50 zoomar och en 55-200 eller däromkring spelar valet mellan dessa ingen större roll. Det nariva objektivutbudet är större till Sony men Canon har tillgång till alla EF och EF-S objektiv via egen adapter med full funktion.

Canon har mjukare autofokus medan Sony nog vinner i direkt hastighet.

Skall man ha en stor uppsättning eller avancerade objektiv i den egna fattningen bör man även titta på Fuji eller m43 som Panasonic och Olympus. På Olympussidan blir det då tyvärr EM1 eller EM1 II då enbart dessa erbjuder PDAF för följande autofokus.
 

rronnbac

Aktiv medlem
M50, utan att blinka. Den är modernare och användarvänligare i nästan varje avseende. Dessutom kommer du sannolikt att tycka att bilderna är bättre ur Canon-kameran, pga. av Canons färghantering (vilket är subjektivt, men ändå något som är väl belagt att flertalet föredrar)
 

Bengf

Aktiv medlem
A6000 var mycket prisvärd när den kom, ofta sagt av dom flesta testare. M50 är dock en mycket nyare kamera, bildkvaliteten lär vara mycket bra på den, jag tror att autofokusen också är klart bättre.
 
ANNONS