Annons

Inställning i Win 10 när man använder icc vid utskrift?

Produkter
(logga in för att koppla)

TobiasLindell

Aktiv medlem
Hej

Har ICC profiler som ska användas vid utskrift. Har valt bort färghantering i skrivarens inställning, och väljer icc profilen i lightroom.

Men.... I Windows 10 / kontrollpanelen / Color management finns alla ICC profiler, men blir inte klok på vad jag ska välja där..

Kan ha "Use my settings for this device" av / på
Kan ha "Profile selection" auto / manual

Se bifogad screenshot...

Spelar det någon roll, är det bara för att win 10 ska veta vad som andra program kan välja mellan, eller har det en inverkan på utskriften?

/ T
 

Bilagor

AWid

Aktiv medlem
Du ska inte mickla med några ICC-profiler i Windows när du använder LR. Det är LR som styr utskriften, inte Windows. Stäng bara av färghanteringen i skrivaren och ange vilken profil du ska använda i LRs utskriftsdialog (se bild). Se bara till att du anger rätt profil för det papper du använder. (I exemplet avser profilen pappret Epson premium semigloss och skrivaren Epson R3000).

PS Klicka bort "Use my settings for this device" i dialogrutan som du har med i ditt inlägg.
 

Bilagor

TobiasLindell

Aktiv medlem
Jo, att jag inte ska använda Win inställningar har jag förstått, men då dialogrutan inte har någon stor kryssruta med "använd ej" var det svårt att veta vilket av alternativen som motsvarar "använd ej"

Blir det då rätt om;
"Use my settings for this device" = av
"Profile selection" = auto

Och sen givetvis rätt inställning i LR & skrivaren.

/ T
 

AWid

Aktiv medlem
.....................
Blir det då rätt om;
"Use my settings for this device" = av
"Profile selection" = auto

Och sen givetvis rätt inställning i LR & skrivaren.

/ T
Har själv aldrig rotat i Windows inställningar för skrivare eftersom jag aldrig skriver ut från Windows. Men när jag tittar hur det ser ut på min PC så är "Use my settings...." =av och "Profile...." =auto. Alltså som du anger ovan. (Men jag tror i och för sig inte att det spelar någon roll eftersom LR lär ta över styrningen av skrivaren oavsett vad du angett för värden för Windows färghantering.)
 

alfin

Aktiv medlem
Det viktiga under Windows Color management är ju Display; att OS:et använder skärmprofilen. Där ska "Use my settings for this device" vara ikryssat.
 
ANNONS