Annons

Fågelidentifikation

Graylingman

Aktiv medlem
Personligen tycker jag det är lättast att skilja ormvråk från fjällvråk genom att se ovansidan, vilket man ofta kan göra om man med kikare följer fågelns cirklande. Fjällvråken visar då förr eller senare den lysande vita innerdelen av stjärtens ovansida.

Men jag är ju i stort sett nybörjare inom ornitologin, bör tilläggas...
 

Birdman

Aktiv medlem
WFS) (Graylingman skrev:
Personligen tycker jag det är lättast att skilja ormvråk från fjällvråk genom att se ovansidan, vilket man ofta kan göra om man med kikare följer fågelns cirklande. Fjällvråken visar då förr eller senare den lysande vita innerdelen av stjärtens ovansida.

Men jag är ju i stort sett nybörjare inom ornitologin, bör tilläggas...
Absolut, håller med. Dessutom är vingarnas ovansida en bra karaktär.

// Daniel
 

Graylingman

Aktiv medlem
Men jag blir bättre! Fjällvråken jag såg i eftermiddags var inga problem! Inte heller den blå kärrhöken eller varfågeln :)
 

Håz

Aktiv medlem
Lärka

Hej alla experter

Nån som kan urskilja vilken lärka detta är?
Det står väl mellan Ängspiplärka och Trädpiplärka.
Det långa svarta strecket på kroppssidan under vingen förvillar och stämmer inte med mina böcker....

/Håkan
 

Bilagor

Håz

Aktiv medlem
Tack för svaret Fredrik!
Lutade nog åt Ängspiplärka men var som sagt osäker. Kanske kan någon avgöra om detta är en taltrast eller dubbeltrast också?
 

Bilagor

Alexandersson

Aktiv medlem
jag tycker det ser ut som en taltrast, du ser att de svarta fläckarna inte är runda, man anar det ljusgula sidorna på bröstet och mörkt ansikte bland annat samt ett slankare intryck.
 

Håz

Aktiv medlem
Tack för snabbt svar! Nu får man ge sig ut och fota nya svårtolkade arter :)
Har precis haft besök av två grönsiskor som smaskat i sig nötter vid matningen. Fick några schyssta bilder på fem meters håll.
 

Alexandersson

Aktiv medlem
Grå/snö-siska tycker jag är svårt men min spontana reaktion är ja, tycker det ser bra ut för snösiska. Har du någon bild på ryggen eller rättare sagt övergumpen (ryggslutet)?

Näbben känns iofs lite stor...
 
Senast ändrad:

ulnion

Aktiv medlem
Nej tyvärr, de har lite svårt att sitta still:)
Här är en bild mer rakt fram där man ser båda kinderna. Det är några andra siskor där också och dessa känns mer som gråsiskor och är mycket starkare färgade både på sidor och bröst. Den här känns nästan vit.

Mvh
Ulf
 

Bilagor

Alexandersson

Aktiv medlem
Jag tycker det jag ser är en snösiska men jag är som sagt inte så duktig, brukar se sådana här siskor och även se en sockerbit stor vit fläck ovanför stjärtfjädrarna (övergumpen) och då kan man säga att det är en snösiska. Kanske någon med större erfarenhet även vågar sätta ner foten helt på denna individ?
 

Alexandersson

Aktiv medlem
Ja, det är en varfågel.. man kan blanda ihop med en svartpannad törnskata (som är mycket mycket ovanligare i Sverige) men detta är en varfågel.
 
ANNONS